Ändring i TR angående rakt bett?

Riley

Trådstartare
Stämmer det att det från årsskiftet ska bli tillåtet att tävla på rakt bett? Jag har sett det påstås här och var under hösten, och det är möjligt att jag bara failar på att googla, men jag har aldrig hittat någon källa eller något uttalande från Ridsportförbundet.

Sv: Ändring i TR angående rakt bett?

Är det alla sorters raka bett ?

Min häst kan inte ha bett som ger tungtryck så han går med bett som bara ger tryck på lanerna, Som Bombers Bits Happy Tounge eller Nathes mjuka raka mundel....

Är det alla sorters raka bett ?

Min häst kan inte ha bett som ger tungtryck så han går med bett som bara ger tryck på lanerna, Som Bombers Bits Happy Tounge eller Nathes mjuka raka mundel....

Det vågar jag inte säga. Vet bara att "raka bett" ska bli godkända!

Ja, det stämmer & det är toppen! Finns ju många hästar som trvis så mycket bättre på dem raka!

Tjoho!!!! Mitt eviga mailande till förbundet kanske gett lite resultat !! :D

Tjoho!!!! Mitt eviga mailande till förbundet kanske gett lite resultat !! :D

Nej, det har inget med det att göra, förändringen beror på att det är tillåtet internationellt och det strävas efter samma, det kommer inte bara gälla raka bett utan massvis av andra också.

Nej, det har inget med det att göra, förändringen beror på att det är tillåtet internationellt och det strävas efter samma, det kommer inte bara gälla raka bett utan massvis av andra också.

Men då har det blivit tillåtet internationellt nyligen? För ja vill minnas att ett av förbundets argument mot rakt bett var just att det ej var tillåtet enligt fei:s regler..

Du kan maila en bukefalist här som sökte dispens i höstas om rakt bett och fick svaret tillbaka av SvRF: Ingen dispens men håll ut för efter nyår blir det godkänt med rakt bett.

Du kan få bukefalistens namn på PM av mig om du inte tror på det ;)

Finns även att läsa någonstans i den gamla connemaratråden på gnägg

Var det alltså bara ett rykte? Blir ingen ändring? ÖD har alltid sagt till mig att endast de bett som är avbildade är tillåtna.

Om jag inte ser i syne godkänner de nu även mylerbett med 'enklaste' mundelen? Bett nr 8 för ridhäst.

Jodå, raka HÅRDA bett är tillåtna....

Inte mjuka som Nathe eller Nova :mad:

Enligt TR på Ridsportförbundets hemsida:
Ändring gäller från 2012-01-01.

Tillåtna bett dressyr ponny:
1) rakt gummibett
7) rakt bett, även tillåtet med fasta ringar

Tillåtna bett dressyr häst:
9) rakt bett, oledat

(Siffran anger bildnr)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
982
Senast: sweep
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka