Uppdatering
hjärntumör
så tungt så tungt skriva dessa rader.
efter att i över 3 år försökt med att vår lilla kille Theo att kunna sova, tvingades vi med så tungt hjärta ta farväl av vår 12 årige wheaten kille den 25 augusti. ville ändå berätta hans sjukdoms- och beteende historia, då jag själv febrilt sökt efter svar. kanske hjälper det någon: för er i samma situation finns mer info att hitta på amerikanska sajter. dogmentia.com
Under 2018 började vi se att vår då 9-årige Wheaten kille blivit mer spänd och ängslig, hade perioder som blev längre och längre med sömnlöshet, vandrande och flämtandes på nätterna. vi sökte veterinärshjälp och undersökningar gjordes men inget i varken blodprover, eller andra prover hittades. Ingen förändring i hemmiljön heller. Vi nöjde oss då med detta tänkte att det var något övergående och gjorde vårt bästa för att lugna ner honom (jobbade mer hemifrån, lämnades inte själv etc) Trots dessa åtgärder blev symptomen värre och värre, sökte totalt 6 ggr hos veterinären för detta , otaliga blodprover, olika lugnande och smärtstillande mediciner tills vi 2020 fick diagnosen kognitiv beteendeförändring på väg till demens. vi fortsatte kämpa på med lugnande men inget förbättring. vi kände oss inte helt säkra på demens då han kände igen alla, hittade hem, var glad och var rumsren, hade inte de klassiska symptomen på demens helt enkelt.2021 under senvåren blev Theo så pass påverkad, vi såg att han tappat både intresse av att gå längre sträckor, han som alltid älskat vandra och aktivitet, inte lika social och glada vovves., började sova bort hela dagarna - vaken hela nätterna. Vi sökte återigen veterinär fick prova annat smärtstillande och lugnande utan resultat, sökte efter bästa expert/beteendeveterinären A Thörnqvist, fick konsultation av denna, Under sommaren gick Theo på 5 olika mediciner, Rimadyl, Eldepryl, Melantonin, Gabapentin och Zylkene, men ingen förbättring. Behandlande veterinär menade att eftersom inte medicinen hjälpt att Theo troligtvis hade en hjärntumör, något man inte kan behandla.Theo som alltid varit en så snäll social hund, mådde helt enkelt sämre och sämre och den 25 augusti somnade han in med oss kramandes bredvid sig. Mitt hjärta är tungt och sorgen bottenlös, kan inte låta bli att klandra mig själv, gjorde vi rätt, skulle vi gjort annorlunda, han var så fin i kroppen men trött i sinnet, trots det sprang han och var glad och pigg de sista dagarna. vet ni om man kan gå igenom sin hunds journal med veterinär då jag fastnat i tankegångarna om vi gjorde rätt eller inte- det hade faktiskt varit så mycket enklare med en mer tydlig sjukdom med klart utfall. ursäkta långt inlägg, men behövde skriva av mig om vår finaste killekille, han saknas oss. //Theos matte och husse