Ändrat beteende

FilippaEs

Trådstartare
Hej, jag har ägt min häst i ca ett och ett år nu, men do. Senaste två veckorna så har han blivit helt konstig. Vi har börjat ge honom ett nytt foder men det ht han haft ca 4 veckor. Han är världens mest trevligaste häst och brukade komma travandes till en i hagen eller lägga sitt huvud på ens axel för att han ville bli kliad. Men just nu har han blivit helt knäpp, han vill inte komma i hagen eller ens titta upp. Han går iväg när man ska sadla eller tränsa, han är tydligen blivit jobbig att ta ut i hagen då han typ drar och inte lyssnar alls. Så jag tor att vi kanske ska sluta ge honom den maten men det är ju lite konstigt att han reagerar så starkt. Har ni några tips?

Börja med att ta bort den nya maten iallafall.

En häst som helt plötsligt får ändrat beteende och inte är i någon unghästålder eller inte bytt stall på, bör man vara väldigt uppmärksam på.

Ändrat beteende är särskilt vanligt vid smärta och med tanke på att han helst inte vill ha sadel eller träna kan det ligga närmare till hands än vad man vill tro.

Jag tycker du ska få hästen kollad. Att hästen går undan och inte vill bli tränsad och sadlad kan bero på smärta. Att han är svårare i hanteringen kan också vara på grund av smärta. På nåt sätt måste ju hästen tala om att något är fel.
Kolla så att sadeln ligger bra och låt en hästmassör eller Equine Touch Practitioner kolla igenom hästen.

TS : vad är det för ngt ni toppat foderstaten med och vad är anledningen ?
Har ni nyligen även släppt hästarna på gräs ?

Hej, jag har ägt min häst i ca ett och ett år nu, men do. Senaste två veckorna så har han blivit helt konstig. Vi har börjat ge honom ett nytt foder men det ht han haft ca 4 veckor. Han är världens mest trevligaste häst och brukade komma travandes till en i hagen eller lägga sitt huvud på ens axel för att han ville bli kliad. Men just nu har han blivit helt knäpp, han vill inte komma i hagen eller ens titta upp. Han går iväg när man ska sadla eller tränsa, han är tydligen blivit jobbig att ta ut i hagen då han typ drar och inte lyssnar alls. Så jag tor att vi kanske ska sluta ge honom den maten men det är ju lite konstigt att han reagerar så starkt. Har ni några tips?

Problem med tarmsystemet pga nya fodret kanske? Om han inte vill ha sadel (=han vet att det kommer göra ont runt magen), och inte vill röra på sig i onödan hade jag tagit bort fodret asap och kontaktat vet. På 4 veckor kan mycket hända i magen på nytt foder som inte passar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 145
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama