Andras tyckande och tänkande

K

katjaKaj

Innan jag fick reda på att jag var med barn har jag sagt att jag inte vill behålla det om jag inte hade ett jobb. Jag ansåg att skulle man ha barn ska man ha ett jobb!
MEN det ändrades när jag fick ett plus på grav.testet. Jag kunde inte göra en abort, det gick inte! Jag ville inte ta bort rätten till någon annans liv.
Nu har jag inte ett fast jobb, utan sommarjobbar endast till nästa vecka.

När jag berättade för vänner att jag var med barn fick jag i princip bara negativa kommentarer. De undrade varför jag skaffade barn såhär tidigt innan "jag hunnit fått leva livet". Hur då leva livet funderade jag då.
Fester, resa o.s.v syftade dom på.
Festa tröttnade jag på vid 18-19 års ålder och har inte festat riktigt ordentligt sen dess. Är tillsammans med min pojkvän sedan 2 år tillbaka. Resa har jag gjort 1-2 ggr varje år sen jag var liten, så resa har jag gjort, och kan även göra ett barn.
Många säger även som jag sa innan jag plussa att man inte ska skaffa barn innan man har ett fast jobb!

Vänner har slutat höra av sig, ibland kan man skrivas via msn, men inget mer.

Varför slutar ens vänner höra av sig? Jag erbjuder att man kan hitta på något men dom har aldrig "tid" säger dom. Många ytliga vänner/gamla klasskamrater som man ser kan bara stirra på magen och komma men någon dum kommentar "nu är ditt liv slut" och liknande.

Hur reagera folk i eran omgivning när ni berättade om eran graviditet?

Sv: Andras tyckande och tänkande

Dina vänner har slutat höra av sig för de inte är riktiga vänner. Tråkigt men sant.

Vi var 21 år när jag vart gravid med första barnet och har enbart möts av positiva kommentarer från våra vänner.

Dina vänner har slutat höra av sig för de inte är riktiga vänner. Tråkigt men sant.

Vi var 21 år när jag vart gravid med första barnet och har enbart möts av positiva kommentarer från våra vänner.

Mjo, det tror jag också. Verkar som om dom blir rädda.

Va kul att ni bara har fått posetiva rekationer! :)

Som pmm skriver, riktiga vänner slutar inte höra av sig för att du ska ha barn dom stannar, stöttar och beter sig som vänner ska göra!

Fy vilket fjomperi från deras sida.

Jag fick enbart lyckönskningar, peppning och stöttning av mina vänner.

Har i efterhand fått höra att en ytligt bekant tyckte att jag inte skulle skaffa barn pga av ryggen, men det rör mig inte i ryggen :D ( nu fick jag väl till det )

Vänner har slutat höra av sig, ibland kan man skrivas via msn, men inget mer.
Jag har vänner som jag med åren tappat kontakten med ganska mycket, lite snack på msn eller FB. De gratulerade till graviditeten men har inte sagt ett ord efter att sonen föddes. :grin: Men nu vet jag var jag har dem!

De allra flesta har dock gratulerat och är nyfikna på lillkillen. :)

det är ju lite så att när man blir gravid och sen blir förälder så kliver man in i en ny fas i livet, när ens värderingar och prioriteringar förändras. detta kan verka konstigt och ibland skrämmande för dem som inte har hunnit fram till det trappsteget ännu. Sen kan det ju också finnas några som blir avundsjuka över att du vågar ta steget och inte riktigt kan hantera det.

Lycka till med ditt barn!

Det är i tider likt denna man får reda på vilka som är ens riktiga vänner. De avslöjar sig själva och det är ju egentligen bra, du slipper ödsla din värdefulla energi på dem!:) Du har viktigare saker att lägga den på nu.

När vi berättade att vi skulle få barn fick vi bara positiva kommentarer, men så var väl vi i en ganska typiskt skaffa-barn-period i livet så det var inte helt oväntat kanske. Ytliga vänner har för länge sedan försvunnit och de vänner vi har var alla glada för våran skull.

De som säger saker som "nu är livet slut" vet inte vad barn handlar om. Livet tar inte slut, det bara förändras. Olika mycket beroende på omständigheterna. Man får ett nytt liv.;)

Grattis!

Jag fick höra mkt dumt i början, som folk skrivit här innan mig, man märker vilka ens vänner är!

Jag är 21 och sambon är 27, det som jag tyckt jobbigast är väl att medan alla grattat sambon och tyckt att det väl var på tiden att han stadgade sig och skaffade smått, så har folk kollat konstigt på mig och undrat VARFÖR?

Jag tänkte som du innan, skulle jag bli med barn kan jag ju göra abort (dock inte pga arbetssituation då jag har haft fast sen jag var 16, men om det inte känns rätt helt enkelt) Men när jag väl satt där på toan och såg två blå plus... Då försvann alla dom tankarna :)

Jag försöker tänka som så att folk ska skita fullständigt i hur jag väljer att leva mitt liv... Och att försöka stänga öronen för allt dumt. Vet att det är svårt och man blir ju ledsen (särskilt med femtusen extra hormoner i kroppen) men om du vet att det löser sig med allt, så kommer det ju att göra det också :)

Att folk skall lägga sig i. Antingen är det för tidigt eller så är det för sent. Eller så skaffar man för många eller så skaffar man för få. Endel vill nästan vara med på BB endel bryr sig inte ett dugg.

Det bästa man kan göra är att slå dövörat till.

Hur gammal är du och dina vänner som slutat höra av sig?

När jag var runt 19 blev en av mina bästa vänner gravid.
Vi tappade kontakten tämligen omedelbart, inte pga mina åsikter gällande mina åsikter runt hennes tidiga graviditet utan att hon ändrades.
Hon ville inte med och festa och hennes fokus hamnade mer på barnet och förväntningarna runt föräldraskap.
Det handlade inte om att vi inte hade en äkta vänskap utan om att vi blev för olika och gled isär, utan att för den delen bli osams.
Vi hade plötsligt för lite gemensamt.
Den som tröttnade och slutade höra av sig var nog inledningsvis jag, möjligen för att det var hon som stod för förändringen.

Därmed inte sagt att det är vad som hänt dig.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
36
· Visningar
7 477
Senast: gulakatten
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar