Ändrade mästerskapsdistanser 2006

Camilla_H

Trådstartare
Hej!

Läste minnesanteckningarna från arrangörsmötet i höstas och ser att man funderar på att ändra längden på mästerskapen enl. följande:

Lag-SM ändras till 100 km fr.o.m. 2007
Senior SM ändras till 140 el. 160 fr.o.m. 2006 (beslut om vilket tas på detta års arrangörsmöte).
YR-SM kvar på 120 km.

Vad tycker ni om detta?

Personligen känns det som att en SM-start kom lite längre bort igen, men samtidigt höjer det förstås statusen på mästerskapen. Men kan det leda till att det blir färre starter på mästerskapen? Får alla klubbar ihop ekipage som kan gå 100 km (det kräver ju att de har två godkända 80 km)? Dock har väl just lag-SM haft ordentligt med startanden de senaste åren, men hur blir det med senior SM? Nu behöver man i teorin bara rida två 80 km så kan man starta SM (om det går på exakt 120 km och inte 121 och över) men om det blir på 140 och över så behöver SM-ekipagen ha två godkända 100 och dessutom ska väl hästen ha det på den nivån? (Rätta mig om jag har fel - har inte TR framför mig när jag skriver nu).

/Camilla

Sv: Ändrade mästerskapsdistanser 2006

Resonemanget kring senior-SM är väl att den som vinner SM också ska bli kvalificerad att rida mästerskap. Idag kan det ju bli så att den som blir svensk mästare inte får rida på mästerskap, om ekipaget inte genomfört en 16 mils tävling. Det skulle ju kännas lite snopet kanske.

Jag tycker definitivt att senior SM skall gå i svår klass.
Däremot känner jag mig mer kluven till lag-SM. Det kan bli svårt att få lag på 100 km som det ser ut nu. Då blir det inte längre den folkfest som man vill ha vid ett lag-SM. Fast å andra sidan så är det ju ett SM och inte ett nöjesjippo egentligen. Så jag känner mig kluven som sagt.
Det skall ju vara lite svårt att komma till start i ett SM. Lag SM är ju vansinnigt lätt att starta i idag.
Hälsning Maja

Jag anser också att ett individuellt SM ska gå på lång distans, dvs helst 160 km.
Däremot tycker jag att det är synd att lag-sm distansen höjs. Jag tror att det blir svårt att få klubbarna att få ihop lag om det blir 100 km. De som inte kommit igång med tävlandet på allvar är inte kvalificerade, och de som tillhör eliten och strax under har nog andra viktigare tävlingar att satsa på än ett lag-sm.
Tycker nog att det ska vara många startande på ett lag-sm, och jag tror inte sporten är mogen för att öka på den distansen, hur kul kan det vara att vinna ett lag-sm om bara 4-5 lag ställer upp?

CK skrev:
Däremot tycker jag att det är synd att lag-sm distansen höjs. Jag tror att det blir svårt att få klubbarna att få ihop lag om det blir 100 km. De som inte kommit igång med tävlandet på allvar är inte kvalificerade, och de som tillhör eliten och strax under har nog andra viktigare tävlingar att satsa på än ett lag-sm.
Samtidigt kanske elitryttarna vill rida lag-sm om statusen höjs och sträckan blir längre. Då kanske den tävlingen lyfts upp till att bli viktig för dem.

Jag vet inte - jag är lika kluven som er. Samtidigt som mitt mål har varit en SM-start 2006 så känns det inte helt som en bedrift om det räcker med att jag har startat två 80 för att nå till målet (jag har en kvar nu...). Dock är ju mitt mål att bara ha genomfört - inte rida för placering och då blir det ju egentligen som vilken 12:a som helst, bara det att det känns lite mer tillfredsställande för fåfängan att kunna säga att man ridit SM... :o

/Camilla

Du kanske kan satsa på SM redan i år om du redan ridit en 80km. SM hamnar ju troligvis i slutet på säsongen (mitt antagande) nu när Dackeritten är inställd. Då måste ju någon annan ta över, som säker vill ha lite tid på sig att planera. Då hinner du ju "kvala" in dig och genomföra en 120km redan i år.

På ett sätt säger jag som CK, att har man en annan tävling som ligger nära inpå som är viktigare än Lag SM så väljer jag den "viktigare" först många gånger om. Förra året tog jag min andrahäst på lag SM och såg den som vilken träningstävling som helst.

Samtidigt så ÄR det svårt att få ihop ett lag, och jag tror inte, iallafall skulle inte jag prioritera lag SM ändå. Jag tycker den borde vara kvar på 80 km, för redan idag så är det många som inte får runt sina lag ens på 80 km och höjs den då till 100 km tror jag det kommer färre anmälningar eftersom det blir större "risk" att inte klara laget också.
Och så är det roligt att det kommer så mycket folk till ett lag SM, och att de då har med sig sina första eller andra hästar spelar ingen större roll, de flesta har ju roligt ändå!

SM är jag kluven till. Visst borde den vara svårare men samtidigt tycker jag inte riktigt SM ska vara lika "svårt" som ett EM eller VM, i de andra grenarna såsom hoppning och dressyr är det ju inte så?! En tävlingsform som jag saknar är tvådagars såsom 2x80 km eller 2x100 km. Det är synd att det inte finns fler sådana. Då måste man verkligen visa att man har en häst som klarar bedriften att gå så långt.

Jo, tanken har ju slagit mig nu när Dacke är inställd... :) Men det beror på avstånden till tävlingen - blir det långt söderut så tar jag nog en vanlig tolva istället och kvalar till nästa år.

/Camilla

Håller med dig Camilla, i andra grenar tex hoppning är det ju inte heller så att de som vinner och placerar sig på SM inomhus eller utomhus är de som representerar på VM och OS för de är ute och tävlar internationellt istället....

När det gäller lag SM i de andra grenarna är det inte på MSVB nivå då??? Dvs motsvarande 80km???
160km motsvarar ju GrandPrix och tror inte att SM går i GrandPrix i några av de andra grenarna.... jag tror det är bra om vi ligger i nivå med andra grenar och därför har kvar det som det är!

Just det! :)

För mig har det också känts lagom att det är som det är idag... Jag tror tyvärr bara att lag SM kommer tappa deltagare om den höjs till 100 km. Och som sagt så borde EM och VM vara svårare än SM och då kan de inte gå över samma distanser...

Som jag ser det så borde ju SM gå i den svåraste klassen, likaväl som VM. Det är väl inte meningen att ekipaget startar en distans för första gången då de kommer till VM. SM är ju när det bästa i Sverige tävlar mot varandra och VM när det bästa i världen, så VM lär nog bli svårt nog att vinna ändå. ;)
Fast det räcker nog med 140 i SM ett tag framåt.
Hälsning Maja

Andra grenar:

Dressyr individuellt går i:
Grand Prix
Grand Prix Special
Grand Prix kür

Dressyr lag går i:
MSV A:1 (kval)
FEI:s St George

Hoppning individuellt går i:
Utomhus: 1.50 + 1.60
Inomhus: 1.50 + 1.50

Hoppning lag går i:
Kval: 1.30-1.30-1.40
Final: 1.40 m
(junior och YR hoppar lägre, krav på JR och YR i laget)

Tyvärr kan jag inte reglerna för när en klass är MSV eller Svår?!
Svår hoppning är nog endast 1.50-1.60 och i dressyr from Svår B:1?!
Då verkar det som om lag SM går i Msv A nivå?
Hur långt motsvarar det i distans?

Medelsvår distans är på 80-120 km. Över 121 är svår klass.
Hälsning Maja

Liknande trådar

M
Distans Hej! Skriver inte ofta men kom och tänka på en sak idag. Var inne på norges ryttarförenings hemsida och kollade runt lite. Fick en...
Svar
3
· Visningar
1 213
Senast: Dinamith
·
Distans Nu är det inte jag som håller i detta projekt utan användaren a_schuber. Dock får jag lov att lägga in inägget igen då jag lyckades...
Svar
8
· Visningar
1 883
Senast: a_schuber
·
8
Fälttävlan Nya TR, kval mm har överskuggat debatten ett tag, men om vi bortser från detta som vi ju kan (och gör i flera andra trådar) tycka vad vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 927
Senast: Bettibets
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar