Ändra uppfödaruppgifter

T

TeamTop

Jag och fd sambon drev handelsbolag och födde upp en hingst som nu ska gå breeders i Flyinge. Grejen är att när min fd sambo fyllde i papprena till passet skrev han sitt namna istället för företagets men vi sålde hästen och hade ännu inte fått passet osv och när det kom lade vi inte så stor vikt på vem som stod som uppfödare för hästen var såld och vi var ju ihop så det spelade inte så stor roll.
Nu har vi gått isär och jag har tagit över företaget helt och vår gemensamma uppfödning är nu mkt lovande men det står bara ett namn som uppfödare= mitt ex...
Går detta att ändra i efterhand eller får jag stå här och skylla mig själv för att jag var så naiv att jag inte tänkte mer på det innan?
Svårt att säga att man fött upp en breedersvinnare (hoppas iaf) om man inte står med på pappret...
Det sura är att alla andra uppfödningar fyllde jag i papprena på så där står rätt uppgifter men den som det går bra för är det "fel" :(

Summa summarum: Går det att ändra uppfödaruppgifter i passet?

Sv: Ändra uppfödaruppgifter

Vem står som betalande för betäckningen? Det borde ju ha att göra med vem som ska stå som uppfödare?

Enklast är nog att kolla med asvh, jag antar att det skulle korrigerats direkt, men jag har eg ingen aning...

Senast ändrad:

Jag tror inte det går att ändra.

I så fall skulle ju uppfödarskapet kunna bli en handelsvara.

En sak vet jag efter som jag fött upp en häst med som fick fel uppfödare i passet och där det påpekades med en gång. Är att det garanterat inte går om inte ditt ex gör det. Så själv kan du inte göra något alls. Sedan tror jag CK att det inte går att göra så här långt efteråt. Har aldrig sett det på andra hästar där man t ex vet att en uppfödare ändrar namn eller något så står fortfarande ursprungsuppgifterna kvar. Dock kan ägandet stå i det nya namnet.

En tanke kan var att se om du har något äldre bolagsbevis (borde gå att få uppgifterna från bolagsverket annars) där både du och ex sambon står som firmatecknare.

Om stoet/fölet var inskrivet i företaget så borde du korrigera uppfödarskapet om du påtalar att företaget födde upp hästen och både du och sambon var firmatecknare vid tillfället.

Ring ASVH och hör med dem. Men med ett bolagsbevis samt ev ett brev från din ex sambo där han "går med på" passändringen så kanske det går. Det beror nog lite på om han vill skriva något sådant intyg iofs.

Hoppas du förstår hur jag menar. I mitt huvud är det klart men jag vet inte riktigt hur andra förstår mina lätt "haltande" förklaringar :angel:

Lycka till i alla fall. Föder man upp en fin häst vill man gärna ha "cred" för det också!

Misstänker att det inte går om det inte föreligger någon slags lurendrejeri men här har det mest vart slarv :(
Det var så att vi betäckte på samma gamla vanliga seminstation som sambon alltid gjort och räkningen sattes i hans namn som vanligt och som firmatecknare kan han ju få räkningar utställda på sitt namn utan problem och på den vägen blev det...
Ja, ja... Mest nyfiken på hur det funkar det är ju inte hela världen men om han skulle gå och vinna hela breeders (man kan ju alltid önska) så är det tråkigt att stå där på bilden i ridsport med texten: På bilden har vi ägare, uppfödare och en förvirrad tjej, ja undrar vem det är...
Jag och exet har inget otalt så vi delar på evt uppfödarpremier och så där
Tack för era svar

Tror inte att du ska kasta in handuken än. Hur villig är ditt Ex på attdet ändras, kan du få honomatt skriva under ett intyg?
Ring ASVH och förklara situationen och berätta all fakta. Inget är omöjligt och asvh brukar vilja vara tillmötesgående. En anledning till att många inte ändrar uppgifter i efterhand är lathet och slarv.
Jag tror inte att det är omöjligt.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
39 143
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022