Ändra totalvikt på släpet?

milena

Trådstartare
Hej!

Är det någon som vet om det går att ändra totalvikten på släpet och hur man i så fall gör?

Jag har idag ett släp som har en tjänstevikt på 790kg och tillåten maxlast på 610kg vilket då ger en totalvikt på 1400kg.

Funderar nu på att köpa en ny bil som får dra 1350. Min häst väger bara 450kg vilket gör att om man kunnat registrera om så att släpet max får lasta 560kg så har jag ändå över 100kg till godo. Då skulle släpet få en totalvikt på 1350 och jag får lov att dra det med min nya bil. Men som sagt har jag ingen aning om det ens är möjligt att göra på detta vis.

Blir supertacksam om någon kan något om detta eller vet var man ska vända sig för att få hjälp!

Sv: Ändra totalvikt på släpet?

Prata med åf till ditt märke.
Jag har en Boj från 96, den är väldigt lätt att typa om. Vi beställde bromsintyg o ny skylt + handske. Bokade regbesiktning hos bilprovning o sen var det klart.
Kostade strax under 2000:- totalt.

Men det är väl enklare att regga ner än upp? Trodde jag, men jag Vet inte.:) Har hört att det är bara att byta däck till annan dimension..

Hej!
Jag har nyligen reggat ner från 1500 kg till 1350 kg.
Skaffade först ett bromsberäkningsintyg från en firma som
utfärdar sådana. De vill då veta däckdimension tror jag de va
för att kunna beräkna. Sen får du det pappret/intyget hemskickat. Kostade
1000:-. Bara formaliteter...*suck*
Sen kontaktade jag samtidigt en firma som hjälpte mig byta kulhandske till
en som är avsedd för 1350 kg istället för 1500 kg. Därefter bokade jag regbes på Bilprovningen och reggade släpet på som nya vikt.

Det du gör är att förändra släpet, antingen byter du kulhandske eller
så byter du däck. Det var något med att däckens totala bärighet inte
får överstiga släpets totalvikt eller något sådant. Har själv en boggi och tyckte därför att de var enklare att byta kulhandske!
Det gick totalt på ca 2500-3000kr med allt.

Sen läste jag nu att den regeln med att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt tas bort fr.o.m. 2013. Då gäller endast att bil+släp ej får överstiga 3,5 ton. Hade jag vetat det innan så hade jag nog inte krånglat och bytt kulhandske. Men så är det;)

Sen läste jag nu att den regeln med att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt tas bort fr.o.m. 2013. Då gäller endast att bil+släp ej får överstiga 3,5 ton.

Helt fel. Totalt. OM man utökar sin B-behörighet med ett körprov (och klarar det) kan man få upp till 750 kg mer i tågvikt på sitt ekipage. Det är ju bara stora bilar detta gäller (med hög dragvikt för bilen).

Från att ha en maxvikt på 3,5 ton på ekipaget ökar detta till 4250 kg - OM bilen får dra så mycket. På många bilar blir ju inte skillnaden så stor, t ex min förra bil som fick dra 1460 kg med B och 1600 kg totalt. Efter ändringen kommer man alltså med b-behörighet att få dra 1600 kg med den bilen.

Helt fel. Totalt. OM man utökar sin B-behörighet med ett körprov (och klarar det) kan man få upp till 750 kg mer i tågvikt på sitt ekipage. Det är ju bara stora bilar detta gäller (med hög dragvikt för bilen).

Från att ha en maxvikt på 3,5 ton på ekipaget ökar detta till 4250 kg - OM bilen får dra så mycket. På många bilar blir ju inte skillnaden så stor, t ex min förra bil som fick dra 1460 kg med B och 1600 kg totalt. Efter ändringen kommer man alltså med b-behörighet att få dra 1600 kg med den bilen.

Okej det var ju bra att du lärde mig rätt nu då;)
Skönt att jag inte ändrade släpet i onödan...

Joo, så är det väl visst? enligt en lathund jag sparat ner på min dator..
För vanligt b-kort gäller ej längre att släpets totalvikt måste understiga bilens tjänstevikt.
Däremot kan man göra ett tillägg på b-kortet om man vill kunna ha bil+släp som väger upp till 4250kg, istället för 3500kg som gäller för vanligt b-kort.

Jag har precis gjort det du funderar på (typat ner totaltvikten, i mitt fall från 1500 till 1400 kg) och för min del var det busenkelt. Pratade med en återförsäljare för Thule (har en Thule Trane 150tb -08) som fixade omtypningsintyg och ny skylt till släpet - 2500 kr för formaliteter och sedan bokade jag tid för registreringsbesiktning hos Bilprovningen och sedan var det klart! Men som tidigare inlägg påpekat så verkar det vara väldigt olika från märke till märke, så mitt tips är att börja med att fråga en återförsäljare (alt Bilprovningen?) om vad som gäller i ditt fall.

Jag fick upplysningen från någon snubbe (trafikverket?) om att det from årsmodell 2005 var betydligt besvärligare att väga upp/ner en transport.

Det ska stämma. Jag har en -04:a och när jag typade om så nämnde de att jag hade "tur". Vet ej varför det ska va svårt med -05 och framåt dock.

Jag lyssnade inte heller så nog på det eftersom jag siktat in mig på en 04a.

En bekant till till mig ville typa om ett thule släp hon köpt.
Tyvärr så lämnade inte de ut intyg på sådant för släp som var äldre än 10 år tror jag det var. Tror hon skulle typa upp det igen. Men det gick iaf inte och hon hade köpt släpet i onödan :-(

KL

Jag fattar inte varför folk väger ner sina släp. Ta BE-kort istället, det är ungefär samma kostnad.

Det hjälper inte att ha BE om det är bilen som begränsar.

Och om bilen bara får dra 1300 kr oavsett körkort (Max släpvagnsvikt, kg) så får inte häst o släp väga mer. Även om det står släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1460.

Det hjälper inte att ha BE om det är bilen som begränsar.
Du missar bara den lilla detaljen att har du BE så är det bruttovikten som räknas. Så, jo, det hjälper med BE för du slipper hålla på och kludda med nervägning. Att ändra totalvikten gör inte att släpet i sig blir lättare. Med BE så räcker det att hålla koll på vad själva transporten väger och sedan se till att lasta den så att släp+last inte väger mer än vad bilen får dra. Mer BE-kort till folket! :D

Och om bilen bara får dra 1300 kr oavsett körkort (Max släpvagnsvikt, kg) så får inte häst o släp väga mer. Även om det står släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1460.

Dags att plugga lite BE-teori märker jag... ;)

Har man en sån slamkryparbil så kan man ha ett släp med totalvikt 1460kg även med Bkort men inte lasta mer än till 1300kg. Det är ett undantag.

BE är för övrigt alltid en bra investering!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
1 082
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat... 2
Svar
36
· Visningar
3 649
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag... 2
Svar
28
· Visningar
3 854
Senast: Roheryn
·
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka