Ändra skoning vid upprepade kotledinflammationer?

F

Frajda

Suck, hästen har för tredje gången blivit behandlad för kotledinflammation. Diskuterar ju åtgärder osv med vet. men fick en tanke häromdagen. Kan det hjälpa om man ändrar skoningen? Nu ska hon kapas i tån och få äggskor fram (inflammation i båda fram) och eftersom ordinarie hovis är på semester så fick vi anlita en annan. Denna var mkt duktig och noggrann. Tittade först på hästen i rörelse (aldrig varit med om förr, mkt imponerad) och sen varmskodde han ytterst noggrant. Mätt inte med linjal men inte långt ifrån :D Inget fel på ordinarie hovis men det är inte alltid lätt att ändra på ngns åsikter om hur hästen ska skos så vi tänkte byta till den nya för att se om det hjälper. Ngn som har erfarenhet av detta, alltså att "bättre" eller annorlunda skoning har hjälpt? Självklart ska vi prata med vet ang detta men kan vara intressant att höra andras erfarenheter.

Även andra tips och ideer på hur man kan hjälpa pållen uppskattas. Kan ju berätta lite om vad som görs nu.
Rider 5-6 dagar i veckan. 1g/vecka hoppträning för tränare och 1g/vecka träning för dressyrtränare. Ngn gång i månaden lägger vi in ngn extra dressyrtäning. I övrigt rids hon ut ca 2-3 gånger/vecka andra dagar markarbete, dressyr och ibland lite longering (inspänd). Bra underlag hemma, möjligtvis lite mjukt vid dåligt väder. Kör till ridhus vid träning med super underlag :love: Tävlas dressyr ca 2g/månad vid säsong. Har tidigare "gått på bogarna" mkt men det är mkt bättre nu, trodde det var det som "spökade" men som sagt mkt bättre nu. Rider väl på LA nivå ca.

Bra sadlar, låter mina tränare kolla då och då. Har så att vi kan ändra bomvidd vid behov. Äter glucosamin och står lindad med BoT nattetid.

Vill alltså höra era erfarenhet ang. ändring av skoning samt om ni har andra tips på vad som kan göras/förbättras. Gärna egna erfarenheter! :)

Sv: Ändra skoning vid upprepade kotledinflammationer?

Javisst kan det hjälpa. Om skoningen inte är bra, dvs det finns obalans, inkorrekta vinklar etc etc så kan det i sig vara det som utlöser ledinflammationerna. Så det kan - omd et är därifrån inflammationerna kommer - göra hela skillnaden.

Sen, även om skoningen är korrekt kan ett annat beslag/sjukbeslag hjälpa, genom att avlasta hästen, ge en snabbare överrullning etc.

En bekant fick en ung häst utdömd pga upprepade ledinflammationer (tror det var knäleddsinfl, dvs bak), tack och lov bytte hon klinik istället för att avliva. Den kliniken konstaterade att skoningen var inte bra alls, och det var det som gav problemen. Som försvann när hästen fick korrekt skoning/verkning...

Det var det jag tänkte oxå. Våran vanlige hovis är som sagt helt okej men denna verkade mer kunnig inom olika beslag osv och dessutom mkt noggrann. Nu är hon då tåriktad och skodd med äggbarskor.

När den första inflammationen kom så började jag med glucosamin. När den andra kom upp så började jag med BoT. Hältan var mkt mindre denna gången så det går väl lite åt rätt håll :crazy: Vet. har sagt att skoningen var ok så därför har jag nöjt mig med det men nu ska jag testa denna nya och se om det gör ngn skillnad. Får verkligen hoppas det.... Träningsupplägget har vi diskuterat liksom underlaget och vet inte vad jag skulle kunna förbättra där mer än min egen ridförmåga men det jobbar man ju på hela tiden. Bara skoningen kvar vad jag kan komma på....

Om det kan! Min tant har dragits med mycket ledproblem,bla kotledsinfl. Hon är nu skodd med natural balance shoes, funkar kanon!

Så länge hästen är skodd i en fysiologisk statisk och dynamisk balans så är valet av skotyp helt ointresant.

Fysiologisk skoning är att sko den enskilda individen med en belasning i benets styvaste riktning i belastningsfasen.

Gör man det så blir det ingen "roterad" kota i belastningen och därmed så är risken för kotledsinflammationer minimerad.

S.K. SIS kan man som hovis dock aldrig genom skoning åtgärda utifrån balanserad skoning. ( Men det hör inte hit)

Det jag tänkte på i ditt första inlägg är att jag skulle skippa den inspända longeringen till fördel för tömkörning. Försök också komma bort från alltför mycket arbete på volt. Tömkörningen är ju exemplarisk då det är lätt att variera riktning och du får en helt annan formkontroll, en häst som lätt blir framtung bör inte longeras på volt- det leder nästan jämt till ledinflammationer. Det är också lätt att man rider för mycket på mjukt underlag, bygg upp i lågt tempo på rätt hårda underlag- det tar sin tid att stärka upp hästen så ge den ordentlig uppbyggningstid på raka spår innan du börjar träna igen. Lycka till och hoppas du får bukt på inflammationerna!

Så länge hästen är skodd i en fysiologisk statisk och dynamisk balans så är valet av skotyp helt ointresant.

Fysiologisk skoning är att sko den enskilda individen med en belasning i benets styvaste riktning i belastningsfasen.

Gör man det så blir det ingen "roterad" kota i belastningen och därmed så är risken för kotledsinflammationer minimerad.

S.K. SIS kan man som hovis dock aldrig genom skoning åtgärda utifrån balanserad skoning. ( Men det hör inte hit)

FastCoari, rent teoretiskt iaf så om du har (upptäckte eller oupptäckta) problem på annat ställe än just kotleden, men inflammationen visar sig där, då skulle väl en annan skotyp kunna fungera? T ex om en hästs ursprungsproblem sitter i hoven (strålben, hovled, hovbrosk etc), men det är kotlederna som 'rasar först' så borde väl ett sjukbeslag kunna hjälpa?

När K:s sekundärproblem från snedheten blev så illa att de blev primärproblem, så var de ju lokaliserade till strålben och hovbrosk (eller ligament etc vid hovbrosk, är ju svårt att säga säkert). Det var dock kotlederna som först packade ihop. (Och därefter hovlederna). Hon blev ju väldigt hjälpt av ringskor, även om det tyvärr inte var tillräckligt. Hur länge strålbenen spökat är ju svårt att sia om, det var ju en pågående process som inte kom över en natt. Men innan vi upptäckte strålbensförändringarna så var det ju kotleder, kotleder och flera kotleder vi behandlade, och där problemet visade sig?

min gamla d-ponny hade en senskada för många år sedan och efter att hon vart halt då och då efter igångsättningen med kotledsinflamationer och liknande bytte vi hovslagare och efter ett halvår med den hovslagaren kom inte hältan och kotledsinflamationerna aldrig tillbaka!

Kan ju iofs tillägga att vi hade en outbildad hovslagare innan och bytte till en utbildad, jätte bra hovslagare :D

Och så ser jag det där fruktansvärda ordet. Longering. Jag säger bara en sak - gör det inte förrän du vet vad du ger dig in på. Är det ngt som sliter nå fruktansvärt på en häst så är det longering. Dessutom är det en fruktansvärt onödig metod som gör mer skada än nytta.

Vad säger din veterinär att inflammationerna beror på?

Jag vet vad du pratar om. Har inte erfarat upprepade inflammationer då det inte hann gå så långt. Som vanligt när det gäller veterinärer så kunde de inte heller denna gång säga varför hästen fått problem (inflammationer i båda framkotorna och ett knä). Det man vet är ju att det handlar om felaktig belatsning.

De rådde mig att ta bort hästen innan sommarens slut. Efter som att hästen slet skorna ganska mycket och hovis fått problem med bottenverkningar sista tiden så bad vi dem 2 ggr under utredningen att titta på hovarna. 2 hovslagare och 1 veterinär (ev 2) tittade och sa vid båda tillfällerna att hovarna har ingenting med detta att göra, de var otroligt exemplariska och fantastiska vinklar.

Av en slump och lite mening tog vi ut en annan hovis och han bara ojade. Det tog honom ca 3 timmar att sko hästen. Han gjorde pauser, såg på hästen, såg på hovarna, inväntade och sa också att han inte kunde sko en hel hov i taget utan paus för hästen hade aldeles för ont (vi visste vid det laget inte att hästen hade ont och han visste inte hästens bakgrund). Efter en skoning visste hästen inte hur den skulle göra när vi bad den gå, och sen blev det fart. Det var helt otroligt. Efter det försvann värmen i hans ben och han fungerade plötsligt jättemycket bättre. Men som hovis sa tar det tid att laga dessa hovar som verkats så otroligt fel.

Våran föregående hovis hade också varit jätteengagerad i hästen. Han var den som bad oss kontakta vet, han provade, funderade osv. Problemet var att han lurade sig själv. Hästens vinklar såg jättebra ut i jämförelse med resten av hoven mm, men min häst är inte rak i sina ben. För att hästen skulle belasta sig korrekt så behövde man jämföra vinklarna med helheten. Nu är jag ingen expert men ungefär så förklarade hovis.

Veterinärer kan sällan säga någiot annat än vad som är fel, behandla infektioner, inflammationer, sår, skador och smärtlindra. Man ska aldrig stanna vid en veterinärs ord om det går att leta vidare för de är varken odödliga eller felfria. De har brister i sin kunskap som alla andra och många andra kan ofta hjälpa till där de inte längre har ngt att komma med. Problemet är att de ofta är för stolta/ignoranta (?) för att hänvosa oss vidare till andra.

Så jag tycker att du gör helt rätt som tar hjälp av en annan hovslagare. Hovarna är så otroligt viktiga, vilket man väldigt ofta glömmer. Med dåliga hovar kommer hästen till slut att ta skada.

Kan vet inte svara på varför hästen har problemen så kan de inte heller hjälpa er. För en häst får inte lediflammationer hur som helst och ni måste komma åt orsaken för att hästen ska hålla. Så kan de inte göra mer - släng inte ut mer pengar på dem. Ta hjälp av equiterapeut, hovslagare, och andra kunniga som jobbar utifrån andra saker.

Tack för alla svar! Longering kan ju vara värt att ta bort och välja ngn annan form av motion. Brukar mest longera för att variera lite och för att hon trivs med det.

tintilar, det var ungefär så jag upplevde skillnaderna mellan de olika hovslagarna, det hade olika åsikter om hur det skulle vara. Därmed inte sagt att den ena är sämre än den andra men det jobbar på olika sätt så är det bara. Men det lär ju ta tid innan man märker ngn skillnad. Ska på återbesök idag så vi får se vad vet. säger om den nya skoningen. Vet. har inte sagt vad det beror på men han har sagt vad jag ska ändra på och det är ändrat sen en första bersöket.
Är väldigt nöjd med vet. annars, ska diskutera mer med h*n idag.

Min teori (och tränarens) är att hästen är väldigt felriden av tidigare ägare (känner till hästen sen den var två) och troligtvis haft problem innan. Vi har ju jobbat med form osv och visst är det bättre men inte bra. Funderar på att låta min tränare rida ngn dag i veckan... Håller tummarna för den nya skoningen ar bra :)

FastCoari, rent teoretiskt iaf så om du har (upptäckte eller oupptäckta) problem på annat ställe än just kotleden, men inflammationen visar sig där, då skulle väl en annan skotyp kunna fungera? T ex om en hästs ursprungsproblem sitter i hoven (strålben, hovled, hovbrosk etc), men det är kotlederna som 'rasar först' så borde väl ett sjukbeslag kunna hjälpa?

Visst är det som du säger att man i bland är tvungen att sko med vissa andra skor typ, Äggbar,Ringskor,NBS,sulplast,sulor,kil,mm mm men när man kommer till dessa lägen är redan skadan skedd.

Visst, jag har massor med nyinköpta hästar som p.g.a. extriör,hovvård (eller avsaknad av tidigare hovvård) bara måste under en tid ställas på sk sjukbeslag.

Vad jag menar är att med rätt fysiologisk skoning så är det ytterst sällsynt att dessa led,senproblem uppkommer såvida det nu inte är ett sk sis problem eller ett akut trama som utlöst denna skada.

När man skor med diverse andra skor,plaster,sulor ex, så ska man alltid ha i åtanke att man har inte lyckats med sitt arbete som hovis förän hästen åter fungerar och är fullt frisk den dagen den fungerar med helt vanliga "basic" skor.

All typ av sjukbeslag,specialskoning ska ses som en hjälp i rent rehabeliterande syfte, i annant fall har man misslyckats. Tycker jag i alla fall och jag misslyckas ofta.;)

Ah, då är jag helt med. När du ändå nämnde sulor btw, så spinner vidare lite på det..

Fullblodsdonnan här har BRA fossingar för att vara fullblod. Har platta sulor dock, dock inte värsta sorten. Gått utan sulor 'hela livet' (eh, inte så långt, köptes när hon var tre). Så även här i början, köpt vintertid. Jag velade första skoningen här om jag skulle sätta huf grips, vet ju att plattfötter kan reagera på trycket, men beslöt mig för att chansa.

Gick utmärkt. Trodde jag ja *sucka* Hästen gick med sina huf grips, inga problem. Lallila. Sen strax innan 'vårskoningen' så tyckte jag hon haltade till/linkade till kraftigt på ena fram enstaka steg. Bara ett steg, så man trodde man börjat hallucinera.

Blev 'sommarskodd' igen, huf grips av. Ett kort tag efter det kommer det sådana där linksteg, och sen blir de flera. Hovis kommer ut, konstaterar att hästen är sulöm BF, inga tecken på hovböld trots att vi leeetade. Huf gripsen har dessutom 'nött spår' i sulan där den legat mot, där sulan är förtunnad.

Damen får hela sulor BF och blir ohalt. Ett tag, sen blir hon halt igen, tre veckor senare ungefär. Jag trodde det var gegga under sulan och bokade tid med hovis. Samma dag hovis ska komma är hästen tvärhalt ena fram, och hovbölden från helvetet har öppnat sig i tån. En riktigt stor, djup otäcking ända upp i kötthov. Antagligen den som 'spökat' hela tiden, men när hon fick helsulor så försvann symptomen ett tag, medan bölden gonade sig och åt sig vidare.

Bölden verkades upp och gipsades bla bla och två perioder senare helt utläkt.

Hästen går dock fortfarande med hela sulor, och numera även bak då jag efter första skoperioden med sulor fram tyckte/drömde/inbillade (?) mig att hon la mer vikt fram. Fick sulor bak och jag tyckte/drömde/inbillade mig att det blev bättre då. Hon har alltså hela sulor runt om.

Initialt diskuterade jag och hovis om sulor 1 - 2 perioder. Jag är dock lite av 'varför ändra ett vinnande koncept', och då hagen innehåller stenig, mer oländig terräng förutom den 'platta fina' så känns det 'extra bra' att hon har sulor.

Så jag är i princip inne på att sulorna stannar, alla nöjda. Hovis tycker att sullös är ju alltid idealet men fungerar hästen bra med sulor och det inte blir några synbara negativa effekter (tappskor, strålröta, annan röta, annat gojs etc) och hästägaren vill ha dem där, så sure, sulorna stannar.

Men du anser alltså att sulor helst ska bort? Varför? *nyfiken*

Jag är/var generellt inte förtjust i hela sulor då jag tidigare upplevt både att det blir gojsigt och äckligt under, gärna röta, samt att stråle 'slutar växa' (minskar i tillväxt/tillbakabildas). Den här damen ha dock ine haft minsta problem med röta, och ironiskt nog (jag begriper inte hur) växer hennes strålar BÄTTRE med sulor än utan (förvirringen är total?). Inga ökade problem med tappskor eller liknande heller, haft en tappsko i vintras utan hel sula (med med huf grips) och en tappsko nu med sula, dock ska den tappskon nog inte skyllas sulan utan det faktum att hästen såg bedrövlig ut i fötterna. Fem veckor efter skoning, och hovarna växt som ogräs och överväxta, nitningen rest sig och så spruckna hovar pga torkan då (där kan jag ju se en nackdel med sulor, att hoven inte kan ta upp fukt lika bra underifrån kanske?).

jorde själv förändringar när min pålle fick sin 2: kotledsinflamation efter ett år (som 6 o 7 åring).

Hästen koddes om var 6:e vecka, sedan bytade jag faktiskt hovlagare.
Bröjade tömköra mkt mer (gjorde det mkt är hon var 2.4 år gammal), samt jobbad hon från marken. Insåg att hon fuskade mkt när jag red, och hennes byggnad gjorde det jobbigt för hon att jobba rätt (överbyggd bak samt lågställd fram), via att jag jobbade hon från marken och tömkörde så kunde jag hindra hon från att fuska.

Sedan så skrittar jag alltid mina hästar väldigt mkt på lite hårdare underlag typ asfalt och grusvägar, travar lite med. De stärker ligament och senerna väldigt bra.
Var till och med en som hade problem med inflamation på sin häst som hade fått tipset att börja ridpasset med att skritta 10 minuter på asfalt innan man började jobba hästen. Är hästen nyligen friskförklarad från inflamationen så får man börja lite nätt och där efter öka upp skritt på asfalt.

Ta bort longering, jag longerar bara unghästar för att få bort deras överskotts energi innan jag börjar jobba dem från marken eller sitter upp på ryggen.

För att variera din träning lite så börja med tömkörning, man kan göra samma saker i tömkörningen som man kan göra från ryggen (efter en hel del träning) och man kan så lätt se när hästen fuskar. Ta en titt på den akademiska ridsättet, där finns många nyttiga sätt att träna sin häst från marken och få den att jobba korrekt och stärka sig!

Och så ser jag det där fruktansvärda ordet. Longering. Jag säger bara en sak - gör det inte förrän du vet vad du ger dig in på. Är det ngt som sliter nå fruktansvärt på en häst så är det longering. Dessutom är det en fruktansvärt onödig metod som gör mer skada än nytta.

Vad säger din veterinär att inflammationerna beror på?

Jag vet vad du pratar om. Har inte erfarat upprepade inflammationer då det inte hann gå så långt. Som vanligt när det gäller veterinärer så kunde de inte heller denna gång säga varför hästen fått problem (inflammationer i båda framkotorna och ett knä). Det man vet är ju att det handlar om felaktig belatsning.

De rådde mig att ta bort hästen innan sommarens slut. Efter som att hästen slet skorna ganska mycket och hovis fått problem med bottenverkningar sista tiden så bad vi dem 2 ggr under utredningen att titta på hovarna. 2 hovslagare och 1 veterinär (ev 2) tittade och sa vid båda tillfällerna att hovarna har ingenting med detta att göra, de var otroligt exemplariska och fantastiska vinklar.

Av en slump och lite mening tog vi ut en annan hovis och han bara ojade. Det tog honom ca 3 timmar att sko hästen. Han gjorde pauser, såg på hästen, såg på hovarna, inväntade och sa också att han inte kunde sko en hel hov i taget utan paus för hästen hade aldeles för ont (vi visste vid det laget inte att hästen hade ont och han visste inte hästens bakgrund). Efter en skoning visste hästen inte hur den skulle göra när vi bad den gå, och sen blev det fart. Det var helt otroligt. Efter det försvann värmen i hans ben och han fungerade plötsligt jättemycket bättre. Men som hovis sa tar det tid att laga dessa hovar som verkats så otroligt fel.

Våran föregående hovis hade också varit jätteengagerad i hästen. Han var den som bad oss kontakta vet, han provade, funderade osv. Problemet var att han lurade sig själv. Hästens vinklar såg jättebra ut i jämförelse med resten av hoven mm, men min häst är inte rak i sina ben. För att hästen skulle belasta sig korrekt så behövde man jämföra vinklarna med helheten. Nu är jag ingen expert men ungefär så förklarade hovis.

Veterinärer kan sällan säga någiot annat än vad som är fel, behandla infektioner, inflammationer, sår, skador och smärtlindra. Man ska aldrig stanna vid en veterinärs ord om det går att leta vidare för de är varken odödliga eller felfria. De har brister i sin kunskap som alla andra och många andra kan ofta hjälpa till där de inte längre har ngt att komma med. Problemet är att de ofta är för stolta/ignoranta (?) för att hänvosa oss vidare till andra.

Så jag tycker att du gör helt rätt som tar hjälp av en annan hovslagare. Hovarna är så otroligt viktiga, vilket man väldigt ofta glömmer. Med dåliga hovar kommer hästen till slut att ta skada.

Kan vet inte svara på varför hästen har problemen så kan de inte heller hjälpa er. För en häst får inte lediflammationer hur som helst och ni måste komma åt orsaken för att hästen ska hålla. Så kan de inte göra mer - släng inte ut mer pengar på dem. Ta hjälp av equiterapeut, hovslagare, och andra kunniga som jobbar utifrån andra saker.

har en väldigt lik erfarenhet som du! tre år slet jag - tog till allt och lät operera och jag vet inte vad.... De ändringar jag gjorde var:
- skoningen - en riktigt bra hovslagare är det viktigaste jag har!
- ridningen och träningen. Mycket uppbyggande, MYCKET lättare händer - hästen fick bära sig helt själv. Rakt fram och stärka kondis och muskulatur. Slutade rida på volt (att hela tiden vända är jättejobbigt)
- skippar helt och hållet longering. markträning är en sak, men runt runt runt var bara att glömma

min är idag 20 år - 8 år sedan han var halt sist - och han är i FULL gång! lycka till med hästen! anpassa träningen och skoning efter hästens behov!

När den första inflammationen kom så började jag med glucosamin. När den andra kom upp så började jag med BoT. Hältan var mkt mindre denna gången så det går väl lite åt rätt håll :crazy: Vet. har sagt att skoningen var ok så därför har jag nöjt mig med det men nu ska jag testa denna nya och se om det gör ngn skillnad. Får verkligen hoppas det.... Träningsupplägget har vi diskuterat liksom underlaget och vet inte vad jag skulle kunna förbättra där mer än min egen ridförmåga men det jobbar man ju på hela tiden. Bara skoningen kvar vad jag kan komma på....[/QUOTE]

Av flertalet kunnigt hästfolk spec. travet anser att långvarigt användande av BoT torkar ut ledvätskan!
Jag skulle aldrig i livet använda BoT på en häst m kotledsinflammation!
Då min gamla häst hade kotledsinflammation rekommenderade min veterinär BoT, jag köpte BoT och använde till jag fick höra hur det låg till - då slutade jag direkt m dem.
Jag blev såå upprörd!

Det var det jag tänkte oxå. Våran vanlige hovis är som sagt helt okej men denna verkade mer kunnig inom olika beslag osv och dessutom mkt noggrann. Nu är hon då tåriktad och skodd med äggbarskor.

När den första inflammationen kom så började jag med glucosamin. När den andra kom upp så började jag med BoT. Hältan var mkt mindre denna gången så det går väl lite åt rätt håll :crazy: Vet. har sagt att skoningen var ok så därför har jag nöjt mig med det men nu ska jag testa denna nya och se om det gör ngn skillnad. Får verkligen hoppas det.... Träningsupplägget har vi diskuterat liksom underlaget och vet inte vad jag skulle kunna förbättra där mer än min egen ridförmåga men det jobbar man ju på hela tiden. Bara skoningen kvar vad jag kan komma på....

"Citatet" kom ej med. Men mitt= Jackie-nova svaret står i undre texavsnittet

Jag har haft samma problem ,,nu vildhäst verkas hon med kortare tå o har inte haft ont en enda gång sen vi började med det:)
Vi såg resultat efter ca 3 v

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 185
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 238
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 707
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka