Ändra om i rangordningen?

Alexandra - hur fungerar dom där "rullkoppel"liknande grindarna när det har regnat och det är vått och sen fryser på? Vilket material är det? rep/band? Strömförande?

Själv har jag använd elastiska elrep och det funkade bra förra vintern, men i vintras hade vi mycket fram o tillbaka-väder och frös det till ordentligt efter regn/slask blev gummielrepet helt stelt som en pinne och drog sig inte tillbaks till icke uttöjt läge när grindtimern öppnades.

Nu löste vi det genom att sätta en spiralfjäder på staketet längre bort och ha vanligt elrep i själva grindöppningen, på grund av intrasslingsrisken. Men jag gillar inte att behöva ha spiralfjäder överhuvudtaget.

och sen fryser på? Vilket material är det? rep/band? Strömförande?

Själv har jag använd elastiska elrep och det funkade bra förra vintern, men i vintras hade vi mycket fram o tillbaka-väder och frös det till ordentligt efter regn/slask blev gummielrepet helt stelt som en pinne och drog sig inte tillbaks till icke uttöjt läge när grindtimern öppnades.

Det är strömförande elastiskt 'rep', som i de 'vanliga' elastiska grindarna. Nu använde jag aldrig de upprullningsbara vintertid. Första vintern så hittade jag inga sådana att köpa så pappa gjorde en likadan lösning åt mig (utan att veta att det fanns att köpa) men då med vanligt 'oelastiskt' elrep. Jag vet inte riktigt hur han gjorde faktiskt men repet for in i behållaren iaf ;)

Sen andra vintern så hade jag inget behov av den så anv den inte. På sommaren hade jag sådana elastiska och det fungerade utmärkt. MEN, jag känner precis igen det su säger omd e elastiska och kyla/snö/is. Så risken är väl det är samma.

På sidan där grindarna fanns fanns det en SMART lösning på hur man kunde göra med fjädergrind förresten, kanske det kan vara något? Fjädern gick inne i ett rör vid sektionen närmast grinden, och sen var det vanligt elrep. Så när timern släppte grinden (eller man själv öppnar och släpper) så drog ju spiralfjädern ihop sig inne i röret och drog in elrepet också så det inte hängde och slängde. Men samtidigt var spiralen HELT skyddad från hästarna. Kan inte det vara något? Jag tror det fanns en bild på det tom, annars får jag förklara bättre?

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 822
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Jeps
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka