Sv: Andra med allergiska hundar...
Fast det där hjälper veterinären dig med. Provokation osv.
I korthet så sätter man först hunden på 8 v eliminationsdiet. Då får den BARA äta det fodret, INGET annat. Man måste alltså hindra hunden från att stjäla, äta konstiga grejer ute i skogen, att folk ger den saker etc. Katt rensar kattlådan = börja om med 8 nya veckor.. :S
Sen ska man utesluta vissa saker med så det är en del provtagningar osv (öron, tassar, hudskrap etc). Hunden skall även om man ska vara strikt behandlas mot vissa saker (öronskabb t ex) för att utesluta det även om man är 'säker' på att det inte är det.
Om hunden inte blir alls bättre av eliminationsdieten är det endera inte en födoämnesallergi, eller så har man valt 'fel' elimineringsfoder för den hunden.
Om hunden svarar och blir bättre på elimineringsdieten så ska man bekräfta att dte inte är en slump genom en provokation. Det innebär att man igen ger hunden ALLT den fick innan. Dvs samma foder som innan, åt den grisöron och matrester innan ska den ha det, fick den en viss typ godis ska den ha det.
Blir hunden sämre igen, då sätter man tillbaka den på eliminationsdieten, konstaterar att man har en födoämnesallergisk hund. Sen när alla symptom HELT gått tillbaka, så väljer man ut vad man vill prova, EN sak i taget. T ex kyckling. Då ger man under en vecka hunden kyckling vid sidan om eliminationsdieten. INGET annat än eliminationsdieten plus EN sak av det man vill prova.
Reagerar hunden så då vet du hunden är allergisk mot kyckling. Sluta ge kyckling, ge bara eliminationsdieten. När reaktionen HELT är borta provat du nästa sak. Osv.
Om hunden INTE reagerat på en vecka med kyckling vid sidan om eliminationsdieten, ja då tål hunden kyckling. Då ska du eg helst sluta ge kyckling och prova något annat, men där gör folk lite olika.
Jag valde att inte testa så mycket exakt vad han inte tålde, utöver väldigt vanliga ingredienser i hundfoder (kyckling, ägg, fläsk etc) och som jag misstänkte han inte tålde.
Sen inriktade jag mig på att prova sånt jag hoppades/trodde han tålde, för att hitta ett annat foder. T ex lamm, ris och så då nöt för att kunna ge märgben.
Dock, jag gav i ett år ett vanligt lamm- och risfoder utan problem. Sen började han klia på det, jag kontaktade tillverkaren om de ändrat nåt i receptet utan att skriva det. Hade de INTE - meeeen... De har inte separata linjer. Dvs de kan först göra en massa kycklingfoder, sen ändrar de och gör en massa lammfoder. Får du första säckarna efter bytet kan du ha kycklingspår i lammfodret :S Mest troligt det som hände för mig.
Slutna linjer är DYRT, och därför har inte de vanliga (ens de stora) fodertillverkarna det, utan det är eg bara de som endera bara har fodersorter med samma ingredienser/ett enda foder eller de som gör specifika allergifoder (Hills, RC etc) som har slutna linjer.
Ett alternativ btw med en foderallergiker är såklart att skita i vad den är allergisk mot i maten och fortsätta på elimineringsfodret och bara testa ut ett godis hunden tål. Man MÅSTE inte veta exakt vad den inte tål, man behöver 'bara' hitta ett foder den tål och sen kan man nöja sig där om man vill.