Andra med allergiska hundar...

Sv: Andra med allergiska hundar...

Som rapporten du tog fakta ur måste påsen med torrfoder förslutas väl. Annars bildas kvalster snabbt i fodret. Ett annat alternativ är att förvara det i frysen. Där trivs de inte heller.

Hjälper det att frysa fodret? Har tidigare läst att det inte gör det. På våra hemgångsråd står det att man ska blötlägga maten så att den inte dammar och att den ska förvaras i en tät påse eller fordertunna.

Min hund är foderallergiker. Har inte provocerat så mycket men han reagerar svagt på nöt, förmodligen kraftigt på kyckling och lite på majs. Fläsk och vilt tål han, samt korn och potatis. Fisk verkar det som att han tål.

Han äter bravo vilt och som godis brukar jag köra på ost, skinka eller liknande. Det jag saknar är ett torrfoder att ha som enklare belöning men orijen fisk har funkar till det.

Har inga problem att folk vill ge honom saker, tvärtom är det rätt skönt att kunna "skylla på" allergin för att de ska ta det på allvar när man ber folk att inte ge honom nåt.

Vi har kommit fram till att hon bara tål kyckling och fisk. Reagerar på både nöt och fläsk, samt på de ämnen som visade positivt i test (tomat, ärt, potatis, mjölk, majs)

Det är alltså sjukt svårt att hitta ett torrfoder som inte innehåller något av ovanstående. Även vissa sk allergifoder (hydrolyserade) innehåller just potatis eller majs. Varför vet jag inte.

Som tur är det lätt att få tag på rå kyckling och fisk. Sallad blandas med maten, gurka äter hon dagligen.

Kokar jag ris brukar jag koka lite extra åt henne.

Som belöningsgodis använder jag färdigköpta "knappar" som bara innehåller 100% tonfisk eller 100% kyckling. De är väldigt bra. Brukar dela dem i mindre bitar för att de ska räcka längre.

Hjälper det att frysa fodret? Har tidigare läst att det inte gör det. På våra hemgångsråd står det att man ska blötlägga maten så att den inte dammar och att den ska förvaras i en tät påse eller fordertunna.

Har man det konstant i en frys så klarar kvalstrena sig inte:
Vid 0°C klarar de sig i veckor, -18°C i dagar och vid -25°C i timmar innan de dör.

Ja precis, det är ju inte så svårt att försluta den väl heller. Brukar aldrig låta säcken stå öppen.

Nu har vi äntligen fått vårt vaccin och ska snart ge andra dosen :banana:! Har någon av er sett resultat av vaccinet tidigare än 6 månader?

Är det någon som ansökt om dispens för att få tävla? Hur lång tid tog det att få besked? Vart hittar man information och blankett för dispensansökan till jordbruksverket? Har letat som en galning, men det verkar som att jag ska behöva ringa till dem och fråga. Den från SKK ska komma i brevlådan vilken dag som helst. Är det förresten någon som vet varför man måste ringa eller maila för att få tag på blanketten? Varför finns den inte på nätet så att man kan skriva ut den själv?

Hur gjorde ni när ni sökte dispens, hur tidigt ska man ta med lappen till veterinären? Brukar man exempelvis vänta de där 6-8 månaderna för att se om vaccinet hjälpt innan man ens funderar på att ansöka? Är det kanske det bästa alternativet att ta med blanketten till veterinären när man träffas efter 6 månader för att utvärdera vaccinet? Jag känner att jag har ungefär noll koll på hur allt det här fungerar och jag hittar nästan ingen information alls. Tänkte dock ska se till att ha blanketterna hemma så att det bara är att fylla i dem och ansöka den dag det eventuellt behövs.

Detta fixade vetten jag var hos om jag inte minns fel. Fast jag kan inte komma ihåg att jag sökte dispans för vaccinet.Men det var ett tag sen så jag kan minnas fel.

Jag har vaccinerat i snart 3 år, har slutat då det inte ger någon effekt har jag märkt. Det enda som funkar är att inte följa med till stallet.

Hon är allergisk mot förrådskvalster. Hon kliar sig lika med mycket med eller utan vaccin. Bad med Malaseb är det som hjälper mest och att inte vara i stallet. Tråkigt nog för hon älskar att vara med och springa runt. Nu är hon bara det om hon abolut måste.

Det tråkiga är att min tid med hunden blir mindre, med husse blir det desto mer:laugh:

Jaha, vad smidigt. Ja, de måste väl vara vana vid att fylla i sådana blanketter. Läste någonstans att man var tvungen att ha dispens för vaccinet, men det kanske man inte behöver då. Jag får kolla upp det, vore ju toppen om man kunde få slippa det. :)

Vad synd att vaccinet inte hjälpte. Kliar hunden mycket nu när hon inte är med i stallet eller är hon helt bra? Är det bara förrådskvalster? Behandlar ni henne med något eller räcker det med malaseb?

Min hund badas med allermyl och vi smörjer med viatop. Har fått en kortisonspray också men vi missuppfattade troligtvis veterinären första besöket och använde inte viatopen så frekvent som vi kanske borde ha gjort, så vi har ökat på användningen av den och valt att avvakta lite till med kortisonsprayen. Hon har en leverskada så för tillfället försöker vi med snälla preparat. Förhoppningsvis räcker det.

När hon inte är med i stallet så är hon i princip klådfri, utan vaccin och tom bad har jag märkt har inte hunnit bada på en vecka.

Hon är foderallergisk också och äter bara kött från vilt.

Liknande trådar

Hundhälsa Vissa påstår att hundar kan klia av för mycket protein, dvs får hunden onödigt mycket protein kan den få klåda av det. Inte fel protein...
Svar
12
· Visningar
6 677
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 121
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18