Ändra kategori på ponny???

K

knoppan

Jag hamnade i en minst sagt livlig diskussion med en bekant i går.
Dom ska sälja en C-ponny som är 135 cm tror jag, men har i annonsen skrivit att den är maxad B. Jag ifrågasatte detta och fick svaret att " vi ska skriva ner henne" :eek: .
Vaddå skriva ner :confused: . Det kan man väl inte gära? Då skulle ju systemet med kategorier vara totalt meningslöst. Men hon påstår envist att det kan man visst.
Hjälp mig nu och red upp det här. Det kan väl iallafall inte stämma :confused: .

Sv: Ändra kategori på ponny???

Jag tycker också att det låter underligt. Det skulle isåfall vara om det kommit några nya regler som är totalt vansinniga.
Frågade du inte efter källan till detta påstående?

Om den redan är slutmätt är det ju bara att glömma. Men visst finns det fortfarande mätmän som är villiga att "råka" skriva fel siffror på mätintyget, så helt omöjligt är det ju inte. Sen om det är etiskt korrekt eller inte är ju en helt annan diskussion...

Men ponnyn ifråga har licens så den måste ju vara slutmätt.
Skönt att höra att jag inte var helt fel ute. :bow:
Jag har en förmåga att tycka så mycket ibland. :angel:

En ponny måste inte vara slutmätt för att få licens. Slutmätning gör man när ponnyn är 8 år och många ponnyer tävlar regionalt (och uppåt) innan dess och då krävs ju licens.
Frågan i det fall du beskriver är väl hur gammal just den här ponnyn är.
Annars är det nog överlag så att det är svårare att mäta ner en ponny idag än det var förr. Mätmännen är nog mer rädda om att få behålla sin behörighet nu när reglerna blivit hårdare.

Jag vet en ponny som mättes till 141 som 4 åring, tävlade som D ponny i 2 år, men sedan vid mätnigen vid 6 år så var han 139.7...och blev sedemera C-ponny och har fortsatt som sådan...

Så visst finns det en möjlighet, men eftersom du bara "tror" att ponnyn är 135 så finns ju chansen att den varit runt strecket precis...

Antar att den inte blir särskilt lättsåld innan den är slutmätt i sådana fall...

Antar att ditt svar var riktat till knoppan.

Jag vet också en ponny som tävlades som d-ponny tills den var 7 år. Då var den mätt till 143 cm. Vid slutmätning mättes den till 140 och tävlar idag som c-ponny.

Jag har själv haft en ponny som tävlade som D-ponny (143,5 cm) ända tills hon slutmättes till C-ponny (139,8).

Jag var med vid alla tillfällen och vet att det gick rätt till. Skillnaden var att när hon mättes till D-ponny vara alla gånger på tävling, i full kondition. Hon var dessutom inte så förtjust i andra hästar & blåste säkerligen upp sig. Slutmätningen gjordes då hon varit avställd för vintervila, i ett tomt stall där hon stått & småsovit med täcke på ryggen i väntan på mätmannen.

Men jag har också hör många historier om hur mätningar har gått till... :smirk: och det har inte varit enligt reglementet.

lundsbo skrev:
Hur gammal är ponnyn??
11 år, eller möjligen 12.
Om ponnyn är slutmätt, kan man då göra en ny mätning ändå?
Det finns ju en del oseriösa sätt att få dem att "krympa" ett tag menar jag. Jag funderar på om det kan vara något i den stilen hon har tänkt sig.
Om vi leker med tanken att en mätman mäter i underkant, för att han är mutad eller för att han vill vara snäll, vad skulle hända med denne om det uppdagas?

knoppan skrev:
11 år, eller möjligen 12.
Om ponnyn är slutmätt, kan man då göra en ny mätning ändå?
Det finns ju en del oseriösa sätt att få dem att "krympa" ett tag menar jag. Jag funderar på om det kan vara något i den stilen hon har tänkt sig.
Om vi leker med tanken att en mätman mäter i underkant, för att han är mutad eller för att han vill vara snäll, vad skulle hända med denne om det uppdagas?

En slutmätt ponny kan inte mätas om.
Om ponnyn inte är slutmätt och ska slutmätas nu ska 2 mätmän och en veterinär vara närvarande vid mätningen. Ponnyn ska också chipmärkas. Det ska alltså vara slut på dessa fuskmätningarna MEN
samtidigt så skiljer det faktiskt ganska mycket på en spänd ponny och en avspänd. Nyverkad, nyskodd osv.

Vi har en ponny som är 142 i pappret, förmodligen bara 141 men ändå har de inte vågat mäta ner henne. Slutmättes i år.

Kompisens c-ponny är synligt högre men slutmättes för 8 år sen.

I framtiden är planerna att en ponny som är felmätt ska kunna bli ommätt. Finns visserligen en sådan regel idagockså men det är inte så lätt att få rätt. Ska bli lättare.

Om den är 11-12 år är den slutmätt, eftersom de slutmäts vid 8 års ålder. Man får mäta om en slutmätt ponny i vissa fall, men bara EN gång och inom en viss tidsram. En av våra ridskolehästar var 147 cm som 6-åring men blev tyvärr 150 cm som 8-åring. Vi fick då mäta om honom en gång till ett par veckor senare, men sen var det kört. Man får alltså endast försöka en gång till. Detta tror jag bara gäller om hästen inte blev ponny, gäller inte för "kategori-byte". Nu blev han inte ponny andra gången heller men det är ju en helt annan historia...

Så svaret på din fråga är att de kan ingenting göra, den kommer vara C-ponny i resten av sitt liv.

Om man är missnöjd med mätresultatet pga spänd uppblåst häst, länge sedan den verkades etc så får man mäta om ponnyn innan årssiftet samma år som den mättes första gången. Mätningen ska då utföras av samma mätmän som gjorde den första mätningen så man kan ej söka land och rike runt för att hitta någon "snällare". Man får alltså INTE mäta om den flera år senare för att nuv. kategori inte passar...

Precis så var det! Mindes bara inte hur lång tid man hade på sig, men nu när du säger det så känns det bekant med innan året är slut.

Min b-ponny var 122,5 cm vid 4-års mätningen, 122,5 cm vid 6-årsmätningen, sedan blev han inte slutmätt förrän vid 9 år och då var han inte riden på ett halvår, 117 cm. Mätmannen kliade sig i huvudet och mätte flera gånger, lite kan de krympa men det här var mycket.

PathOfClovers skrev:
Om den är 11-12 år är den slutmätt, eftersom de slutmäts vid 8 års ålder. .

Behöver inte riktigt vara så. Jag slutmätte inte min D-ponny förrän han var 12 år och det berodde på att jag inte behövde ha honom mätt tidigare eftersom han inte tävlade nåt mellan åldern 7-12 år.

Det är sant, men jag fick för mig att det stod i tråden att den var slutmätt redan, men nu kan jag inte hitta det...virrig man kan vara! ;)

Liknande trådar

A
Hästmänniskan ibland är det så att jag nästan baxnar. Det är så att jag honom kort är ute efter en ny häst och min kusin tipsade mig om en hemsida...
Svar
5
· Visningar
1 388
Senast: Arg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod