Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Om man vill använda sig av ett färdigt köpkontrakt men vill lägga till en grej, kan man göra det? Och var? Gör man en liten stjärna och lägger till det efter?
Det kan du. Det finns en rad för övrigt (eller något liknande). Glöm inte att lägga till ett rejält vitesföreläggande om det är typ: "Säljaren har förköpsrätt på XXXX om han/hon skall säljas igen." Då skall det också stå vilket belopp som gäller, t e x "samma summa som köpeskillingen". Och "om kontraktet bryts på denna punkten så skall köparen erlägga ett vite på 200 000 kr till säljaren." Ungefär så. En exakt formulering kan du nog få av någon annan.
Tack! I mitt fall gäller det att om öppet köp ska gälla så ska hästen ha gått igenom veterinärbesiktningen innan, annars inte. Har någon något förslag på hur man kan formulera sig?
det är ju jättesvårt att formulera så det ska bli juridiskt gällande...
men kanske något i stil med "för att öppet köp skall kunna erbjudas förutsätts att köparen gör en veterinärbesiktning av hästen innan avhämtning. Köparen blir även skyldig att veterinärbesikta hästen innan ett ev. tillbakalämnande. Skulle det blivit några värre skiljaktigheter mellan de båda veterinärbesiktningarna är köparen skyldig att betala ägaren självriskbeloppet, á 1234kr, på hästens försäkring tecknat i ägarens namn."
Det där kanske inte är så korrekt formulerat men du förstår min tanke.
I alla fall att du tänker på vad som händer och vem som betalar vad om något händer under öppet-köp-tiden.
Saken är den att vid öppet köp så har jag redan sålt hästen och köparen står som ny ägare och allting. Så hon är ansvarig för all hästens veterinärvård och så, däremot skulle ju jag kunna få tillbaka en häst med en skada som tar lång tid att läka, och det är det jag vill undvika, därav veterinärbesiktningen
Varför öppet köp? Känns som ett ganska stort risktagande.
Nu är KöpL dispositiv så man kan avtala om vad man vill. Men annars så brukar köparen stå risken under öppet köp. En förutsättning för att man skall få lämna tillbaka produkten är alltså att den är i väsentligt oförändrat skick. Har hästen skadat sig så får men helt enkelt utnyttja öppet köp.
Får man utnyttja det om den blir skadad eller skrev du fel? Det är ju därför jag vill skriva in i kontraktet att han måste gå igenom besiktningen för att det ska gälla?
Måste vara felskrivet. Ska kanske stå "... helt enkelt inte utnyttja öppet köp."
Att ta med i avtalet?:
1/ Säljaren redogör för alla kända synliga och dolda fel/problem inkl mentala sådana.
2/ Köparen har undersökningsplikt och bekräftar att hästen inte uppvisar några andra skador eller fel.
3/ Hästens besiktigas (+röntgas?) vid försäljningstillfället hos en av båda parter accepterad veterinäranläggning.
4/ Skall köparen kunna åberopa öppet köp inom XX antal dygn, så skall hästen på köparens bekostnad på samma veterinäranläggning genomgå motsvarande besiktning som vid köpet och befinnas ha samma status.
+ Övriga aventuella begränsningar i handhavande mm.
Bättre att ta med för mycket än att missa en detalj!
Hästmänniskan
Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand...
Hästmänniskan Sen är det också så att de hästar oavsett ras som är mer utåtagerande oavsett om det gäller rädsla, stress, frustration etc ”måste” man...