Ändra foder och matrutiner till unghund. Hur skulle ni göra?

GardenAngel

Trådstartare
Jag är i slag att köpa min första egna hund (sidenote, jag dör av lycka!). Det är en omplacering av en 1 årig tik som är sheltie/mini aussie.

Nuvarande ägaren berättade att tösens pappa alltid varit otroligt kräsen och det enda han äter är Fr*skies..! Och därför har tösen också fått göra det. De har fri tillgång och får även familjens matrester. De är båda fina i hullet och åt det smala hållet, speciellt tösen. (Hon ser mer ut som en aussie, pappan är sheltie)

Så här vill inte jag att hon ska ha det hos mig. Här kommer hon få äta 2-3g om dagen och vill hon inte ha så blir hon utan. Hon kommer heller inte få någon människomat, jag vill att hon ska äta sin mat som är anpassad för henne. Och jag vill ge henne ett annat foder! (Har dock inte bestämt vad det blir än)

Nu till själva "frågeställningen", Hur skulle ni gå till väga?
Detta är en blyg och osäker tös som nog inte kommer tycka flytten till mig är så jätterolig. Ska man byta ut fodret direkt, när allt annat ändå är upp och ner, eller låta henne gå på sitt gamla foder och byta successivt? Samma med rutinbytet. För mig känns det helt fel att ha henne på fri tillgång i början och sen ta bort, det borde väl vara bättre att ta bort det direkt? Och hon kommer väl inte svälta ihjäl om hon matvägrar.. Eller? Hur lång tid tar det för en hund att svälta ihjäl? Hehe.

Skämt åsido, hur skulle ni gjort för att ändra foder och rutiner på en ny hund som inte är en valp?

Sv: Ändra foder och matrutiner till unghund. Hur skulle ni göra?

Skulle nog köra på samma foder till att börja med men samtidigt smyga in ett nytt foder i det gamla för att undan för undan fasa ut det gamla. Tvära foderbyten kan ställa till det annars. Men börja på en gång med fasta mattider, äter inte hunden så ta undan och ge inget annat förrän nästa gång det är matdags. Lycka till med vovven!

Jag hade bytt direkt eftersom hon är van att äta lite allt möjligt verkar det som. Då brukar de fixa ett foderbyte..
En hund som bara ätit sitt foder och aldrig något annat hade jag däremot blandat i början.
Men ärligt, jag hade inte ens velat lägga pengar på fodret friskies :D

Jag hade blandat det gamla och nya fodret i en skål, ställt ner skålen och fyllt på den när den blev tom. Jag hade inte tagit bort den om hunden inte åt.

Sedan minskat på gamla fodret lite för varje dag, och bara låtit det gå en vecka.
I vår flock jobbar vi inte med särskilda mattider, det finns alltid mat i matskålarna och det fungerar för oss. Jag förstår om det inte går att applicera på alla hundar i hela världen, men det fungerar som sagt för oss.

Är inte Friskies kattmat?

Ja, precis, det är så jag tänkt göra - att vill hon inte äta så blir hon utan till nästa mål. En frisk hund borde ju inte svälta sig själv.

Grana - nej, känner också lite så. Hon kan typ lika gärna äta lösgodis.. Eller grus. Fast grus är nog mer naturligt.

Kul med olika svar, tack!

Jag kommer ta bort matskålen iom att jag vill att hon ska äta på bestämda tider och inte ha fri tillgång. Hade hennes nuvarande mat (enligt mig) varit "bättre" så hade jag känt mig mer bekväm med att ha kvar det. Men jag tänker att om jag blandar hennes gamla mat med den nya kanske hon pillar ut den nya och äter det som hon är van med..

Haha, ja lite så blir det ju! Men det är ändå bra att höra andras uppfattningar även om jag har min. Men hade alla i samlad trupp gallskrikit att SÅ KAN MAN INTE GÖRA!!! så hade man ju kanske fått ta sig en tankeställare! :)

Men jag tänker att om jag blandar hennes gamla mat med den nya kanske hon pillar ut den nya och äter det som hon är van med..

Och jag tror tvärtom :D Många hundar tycker det är gott och "roligt" med nytt foder.. Men undantag finns ju. Jag bara ser hur mina blir, alltid intressant om de får nån provpåse jag fått eller nåt. Jösses vad gott det är med mat då :D

Du kan ju be att få med din lite lite av fodret hon äter nu och sen blanda några dagar. Så har du gått över lite sakta i alla fall :)

Ja, har varit inne på färskfoder. Men har aldrig stött på det egentligen. Mina föräldrars hundar har alltid ätit torrt, så färskt känns nästan lite främmande.. :P funderar på att blanda.

Det är bara att testa :) priset är ungefär samma som ett bra torrfoder, men det är mycket bättre för hunden :)

Ja, jag får prova! Har skickat efter provpåsar från Carrier, deras spannmålsfria och deras vanliga. Jag hoppas hon tar det! Men tänker att man kan ge både och. Antingen ett mål av varje (torrt och färskt alltså) eller blanda det i skålen.

Hon kommer även gödas med morot och äggula, iaf i början!

Men jag läste om BARF förut och det stod att man ska vara lite försiktig när man går från torr till färsk mat.. Vill som sagt inte ha död på tösen :D

Med färskfoder är det bara att byta rakt över, barf är inte samma sak.
Jag skulle strunta helt i torrfoder, finns ingen anledning att ge det om du inte reser och tävlar mycket, då är det praktiskt.

När jag tog över min omplacering så var han kräsen, åt inte så jättebra och var van vid att alltid ha torrfoder framme samt fick lite olika människomat. När jag fick honom så skickades hans torrfoder med vilket jag blandade ut med färskfoder som jag enbart fodrade min andra hund med. Omplaceringen tyckte självklart färskfodret var tusen ggr godare och kämpade länge med att bara slicka i sig det och spotta ut torrfoderkulorna.. så efter 1-2 dagar så sket jag i torrfodret och gav bara färskfoder.
De får det 3 ggr/dag och det funkar jättebra :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 607
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har en mycket kräsen chihuahua blandning som är med mig i stallet då jag jobbar med hästar. Jag söker lite tips från er som har mer...
Svar
10
· Visningar
2 795
Hundhälsa Min dotter flyttade hemifrån nu i somras och sedan dess är min hund inte sig själv. Han sörjer verkligen :( Min sambo har under...
Svar
6
· Visningar
7 271
Senast: Swat
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 502
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka