Ändra bomvidd på Pfiff Amaretto

Ante

Trådstartare
Hej! Jag har köpt en ny häst och misstänker att min sadel behöver vidgas lite. Är det någon av er som har en Pfiff Amaretto som gjort det? Hur bar ni er åt och vad kostade det?

//Anette

Sv: Ändra bomvidd på Pfiff Amaretto

Hej! Jag har ingen, men är dock intresserad och funderar på en sådan! Tycker den ser bra och skön ut, har dock endast sett den på bild! Så jag tänkte passa på att fråga dig vad du du tycker om den? Hästen som ska ha den har en ganska hög och lång manke och rätt kort rygg... vilket varit ett problem , då alla sadlar vi provat trycker på manken. Såg att Amaretton hade en rejäl cut back så den borde passa. (HOPPAS) Hur ser din häst ut, ligger den bra osv? MVH/Sara

Min förra häst (som jag köpte den till) hade hög/lång manke och rak ganska lång rygg. Min nya häst har (vad jag kommer ihåg har bara sett honom 1 gång ännu) kortare rygg men rak och hög lång manke. Han är dock bredare/maffigare framför sadeln, därför misstänker jag att jag kanske måste ändra bommen på sadeln. Ska boka in sadelutprovning till han kommer.

Jag trivs jättebra med sadeln så jag vill ogärna byta. Man sitter bra i den och den är mjuk och skön, ganska djupt säte. Kan varmt rekommendera denna sadel.

//Anette

Låter bra! Ska prova en på fredag, få se hur det går! :)

Är det verkligen ingen här som ändrat bomvidden på sin Pfiff Amaretto???

//Anette

Jo, det kan man, beroende på hur gammal sadeln är. Har bokat tid med sadelutprovare och han sa att det går beroende på vilken årsmodell det är. Min går förmodligen att ändra. De nya går inte att ändra enligt honom.

//Anette

Hoppas den går att ändra då, för jag förstår dig om du inte vill byta! Provade som sagt sadel igår (fredag), och den var superskön att rida i, men tyvärr passade den inte hästen då även denna tröck på manken... Jag börjar bli less nu...

Vilken årsmodell måste det vara då? För isf är det en sadelmakare som ändrar den utan Pfiffs godkännande, iom att de inte har ändringsbara bommar. Ändrar du bommen så förfaller garantin.

Det verkar mycket konstigt att Pfiff säljer sadlar som ändringsbara i bommen och sedan inte står för det. Vad har du för belägg för detta? Att sadeln kunde ändras i bommen var ett av de stora argumenten för mig att köpa den. Jag kan inte berätta hur det går för mig förrän i slutet av juli/början av aug eftersom min nya häst inte kommer förrän då. Har jag tur så passar ju sadeln ;).

//Anette

Vad jag har för belägg för detta? Jag har aldrig hört en ÅF säga att man kan ändra bommen på Pfiff, även fast jag har frågat om just det. Vilken ÅF har sagt det till dig?

Jag köpte min sadel hos TF Häst och Fritid här i Sthlm. Det var de som sade det till mig.

//Anette

Innan du ändrar bomvidden borde du kolla upp med generalagenten alt direkt hos tillverkaren om garantin finns kvar efter en bomändring.

Man kan lämna in sin Pfiff-sadel till Sadelmagasinet i Solna för ändring av bommen. Den skickas till Pfiff i Tyskland och kan ändras en strorlek upp eller ner. Jag har precis lämnat in min Amaretto och det skulle ta ett par veckor, troligen något längre nu i semestertider. Kostar 1200.

Detta gäller nog inte alla modeller men i alla fall Amaretton.

Tack för svaret! Jag provade sadeln på hästen igår och jag tror att den passar som den är just nu. Om han breddar sig framöver får jag nog lämna in den dit.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
568
Senast: sweep
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 656
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V