Oj, vi får välja mellan 3timmar/5dagar och 5timmar/3dagar och ingen på dotterns förskola har valt det första. Känns bara otroligt hattigt och stressande både för dig och barnet, du hinner inte mycket hemma och barnet hinner knappt börja leka förrän det är hemgång...så tråkigt att det inte finns alternativ för er. (ta upp det med förskolechef och om det inte hjälper gå till ansvarig för förskolor hos kommunen, det är bara så vi föräldrar kan göra något)
Jag har som sagt 3 dagar i veckan a 5 timmar (8:30-13:30) och med nästan 1,5 mil enkel väg till förskolan känns det som att jag bara sitter och kör fram och tillbaka dessa dagar. Varje dag när jag ska hämta dottern möts jag av ett "jag vill inte åka hem!" och det blir en kamp. (hon är dessutom precis i övergången med att sluta med tupplur på dan och hungrig denna tid (mellis på förskolan kl 14) och en trött, hungrig treåring är ingen dröm kan jag säga. Så himla tråkigt att slita upp henne från lek med kompisar! Hon somnar i bilen på hemvägen och väl hemma blir det raseriutbrott och hon vägrar gå från bilen, och bära två barn kan jag inte, så ofta blir jag sittande i bilen över en timme så hon får sova klart och så var den eftermiddagen slut... För vår familjs del hade 7 timmar per dag i 2 dagar varit bättre på alla vis. Hemma är det stressigt om man ska hinna med nåt ärende under dessa timmar, många affärer öppnar ju inte förrän tio så kan inte göra något direkt efter lämningen, jag och lillasyster (nu 1 år) måste börja äta lunch senast 12 för att hinna åka hemifrån senast kl 13. Så mellan 10-12 ska både ärenden och matlagning hinnas med, och helst en sovstund med... Och nu kommer sommaren och vi måste passera en bro över göta kanal påvägen till förskolan, vilket innebär massor med broöppningar och köer så vi måste åka ännu tidigare hemifrån, för gud nåde den som inte är ute från förskolan 13:30! Suck! Börjar jobba igen 1 september och det ska bli så skönt med bra rutiner igen!
Men samtidigt hade det inte varit mkt bättre att inte ha henne de 15 timmarna för det gör så mycket för utvecklingen och språket att hon får träffa andra barn och vuxna!
Hur man än vänder sig är ändan bak ;-)