Ändra bara sadeln?

C

Curly

Löper vidare lite på min tråd om man kan rida två olika stilar på samma häst!

Kan man rida en häst med klassisk ridstil och bara ha westernsadel ibland och då styra på samma sätt som i klassisk ridstil alltså att man bara byter sadel?

Det är ju en del skillnad i ridsättet (hjälperna bl a) i western och vanlig (klassisk) som t ex att man i western ska låta skänklarna vila och i klassisk kan man arbeta med dem hela tiden i stort sett..

Jag rider med vanlig engelsk sadel ibland men mest med westernsadel. Dock rider jag likadant oavsett sadel, enda skillnaden är att jag kan komma åt bättre med benen i en engelsk sadel.. Det enda som kan förändras är ju tyngdpunkten. Så vill du byta sadel men inte ridstil så finns det nog inget som hindrar det. Det borde ju inte förvirra hästen det minsta.

Håller med _sandra_ och tycker att hästen skall gå lika bra med engelsk sadel, western eller barbacka och oavsätt hur långa tyglar du har eller hur du använder dem (korta med två händer eller en hand och neckreining)

Rid bara, fundera inte så mycket. Du kommer att känna om hästen inte är med på noterna i nått läge!
Lycka Till!

//Malin

Jo visst.. men där ska man ju "pendla" med vardera skänkeln i varje steg för att hålla farten eller hålla ökad fart.. att hästen ska arberta mer alltså.. det har jag lärt mig iaf..

i western är det ju tryck när man vill ha ökad fart och sen eftergift!

Fast skänklarna betyder så mycket mer inom western än fart, hur skall du annars få hästen att jobba? Jag får min häst att öka genom röstkommandon men när jag använder benen så är det samling som gäller. Jag vill ju inte ha en häst som springer ifrån mig bara för att jag måste samla ihop den.

När du säger klassiskt tänker jag på klassiskt dvs. skänklarna är stilla och används i princip inte till drivning, defenitivt inte i varje steg.

Det låter mera som att du pratar om engelskt/tyskt, "modern"dressyr som lärs ut på ridskolorna.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 911
Senast: Lycan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka