Andningsproblem, allergi.

Z

Zeena

Efter 5:e kortisonkuren sedan maj börjar jag snart ge upp. Hästen har svårt att andas vid ansträngning. Vissa varma dagar har han ansträngd andning bara av att gå i gräshagen. Misstänker astma.

Vid senaste veterinärbesöket andades han onormalt vid ansträngning men hade inget slem. Det har han haft vid de andra 4-5 veterinärbesöken sedan slutet av maj.

Han mådde bättre installad än på bete i sommras, så man misstänker pollen allergi.

Men han är ju fortfarande dålig i OKTOBER, hur mkt pollen finns det nu?!?!
I lördags kunde han inte ridas, det var en solig lite blåsig dag, 16-17 grader. Ansträngd andning bara av att stå i hagen, kvicknade till när han fick komma in. Han går i gräshage så den bör inte vara dammig.

Dagen efter var det betydligt svalare och hade regnat halva dagen. Då andades han vanligt och var hyfsad att rida.

Han äter vattnat hö (får nässelutslag av hösilaget), står på torv.

Funderar på att prova sådana där röda alger...
 
Sv: Andningsproblem, allergi.

Har du inte varit in med hästen på klinik???
Tagit prover? Gjort endoskopi?
 
Sv: Andningsproblem, allergi.

Har varit hos vet 4-5 ggr. Då har han haft slem- endoskopiundersökning.

Han har också stått på klinik 2 ggr á 8 dgr. Första på kortison andra på antibiotika.

BAL prov gjort 2 ggr, senaste hade 30% Trombolsyter (osäker på stavning).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Andningsproblem, allergi.

Du skrev "veterinärbesöken". Det tolkar jag som att du hade veterinären ute. Det är lååångt ifrån alla vet. som har endoskopiutrustning med sig på vägarna.

Vad för prover är tagna?
 
Sv: Andningsproblem, allergi.

Har hästen behandlats med något bronkvidgande preparat som t ex Ventipulmin? Detta kan vara ett bra alternativ till kortisonet, som ju "bara" har en antiinflammatoriskt effekt.
 
Sv: Andningsproblem, allergi.

Han har fått ventipulmin, och det verkar funka, men hjälper inte en varm dag så att säga. Och jag kan väl inte ha honom på det livet ut? Kan problemen försvinna?
Har bytt stall och allt för att han skall få det bättre men verkar inte hjälpa.
 
Sv: Andningsproblem, allergi.

Hästen mår sämre en solig dag då han stått ute i hagen. De 2 dgr jag kommit till stallet och tänkt rida vid 16-tiden är det bara att glömma då han inte andas normalt, men senare på kvällen vid 19-tiden kan jag rida. Han är ju inte pigg men traskar på och andningen är hyfsad, men inte normal.

Är det inte konstigt att han mår dåligast i hagen? Visst pollenallergiker- men hur mkt pollen finns det i oktober? Och värmen är jobbig kanske men det var sval vind och det är ju inte mer än 16-17 grader?
 
Sv: Andningsproblem, allergi.

Känner verkligen igen mig men problemen med min häst är över nu. Hon mår värst under sommaren när det är som varmast. Varma dagar rosslar/piper hon bara av att gå i hagen.

Vad ger du för cortison ? Intramuskulärt eller oralt ? Opticorten hjälpte inte min häst alls utan vi var tvunga att ge intramuskulärt, tyvärr minns jag inte namnet på den sorten.
 
Sv: Andningsproblem, allergi.

Har sprutat sista kuren som han avslutade för en vecka sedan. Tyckte inte han blev nämnvärt bättre ev den. Fick i 7 dgr. Vet ej vad den heter men förpackningen var vit/orange.

Det är väl astma då... Arghh kan han inte bara bli frisk men jag gissar att det bara blir värre, kanske bättre under vintern men om han mår så dåligt i oktober hur skall han då må i maj, juni, juli, augusti... Blir det fler sommrar som denna är det ju ingen ide. Jag kunde rida 2 veckor i Augusti, Thats it, sedan mitten på maj.

Frågan är om det ens finna en chans att han kan bli bra, kan astma förvinna om han får vintern på sig att kurera sig? Vad gäller miljön har jag bytt stall och allt. Och det verkar ju inte vara stallet som är problemet eftersom han mår sämst utomhus.
 
Sv: Andningsproblem, allergi.

Vilka perioder är din häst dålig? maj-aug?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Andningsproblem, allergi.

Hon mår som sämst under slutet av juni-augusti.
Jag kan kolla hemma vad preparatet hon fått heter. Men förpackningen är röd iaf.
 
Sv: Andningsproblem, allergi.

Gärna!

Hur gär du under den perioden hon mår dåligt? Står hon inne på dagen? Kan du rida alls? Går hon på kortison hela perioden?

Har du testat Alger carrageen, eller vad den heter...

Har din fått diagnos pollenallergi?

Mår din också bra inne?
 
Sv: Andningsproblem, allergi.

vår häst fick luftvägsproblem förra vintern av dåligt hö. Var på klinik flera gånger provade ventipulmin,cortison och fabrol hjälpte inte..
men så fick jag nåt som hette acetylcystein (löser tydligen segt slem) och äntligen blev hon bra. Har inte rosslat och hostat sdan dess.
 
Sv: Andningsproblem, allergi.

Har just läst tråden ovan: "Cushing", det är tydligen en sjukdom med förhöjd andningsfrekvens och lite åt fånghållet. Jag tänkte på den när jag läste din tråd med andningen och att han mådde bättre installad än på bete.
Bara en tanke från mig!
 
Sv: Andningsproblem, allergi.

Är det pollenallergi som gör hästen dålig juni - augusti? Jag har fått ett preparat som heter Atrax utskrivet mot pollen från Täbykliniken.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst som för tredje året i rad, med start i mitten av april tom. maj ibland andas häftigt eller låter när han andas (ett...
Svar
8
· Visningar
4 084
Senast: Karre
·
Z
Hästvård Min häst får nu sin 5:e kortisonkur sedan slutet på maj. Diagnosen blev pollenallergi. Men nu för 2 veckor sedan blev han sämre och...
Svar
3
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp