Andningslarm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jamtland

Trådstartare
Såg på babyboom igår, Anna Wahlgren var där och hävdade att ALLA bebisar skulle ha andningslarm för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd. Jag har inte ens hört talas om att det finns?!

Använder ni det? Hur fungerar det? Var köper man det och hur mycket kostar ett andningslarm?

Jenny
 
Sv: Andningslarm

Eftersom Anna Wahlgren dessutom rekommenderar att barnen ska sova på mage - vilket de INTE ska göra enligt senaste rönen just för att risken att de slutar andas är större då (av nån anledning jag inte minns...) så vete katten om man ska lyssna SÅ mycket på det hon säjer...

Andningslarm finns ja, men jag har ingen aning om hur de funkar.
 
Sv: Andningslarm

jag har bara läst om det i en tidning (kommer ej i håg vilken) där en läkare utalade sig om dom, enligt den läkaren så gav alarmet bara föräldrarna en falsk trygghets känsla då spädbarn tydligen kunde göra andnings rörelser utan att för den delen få i sig syre :crazy:

vilket jag tyckte var synd, då jag nog annars hade investerat i en sådan då jag är nästan hysteriskt rädd att lillan ska dö i plötslig späd barns död :(
 
Sv: Andningslarm

Ingen av mina ungar varken vill eller får sova på mage, inte som spädbarn i alla fall. Den stora började väl själv välja att sova på sida och mage när hon var 1½ år. Jag använder inte andningslarm, men har en kompis som har ett, dom fungerar så att man lägger en platta i sängen som barnet sover på, sen känner den av när det är för långt uppehåll på rörelserna på barnet och larmar då (man ska ju komma ihåg också att små barn gör andningsuppehåll naturligt, därför kan det bli en hel del falskalarm också).
Jag litar mer på statistiken som visar att PSD sjönk avsevärt när barnen sover på rygg istället för mage, och jag litar på mina barn som inte vill annat än sova på rygg, sen får jag försöka lita till att de allra flesta barn överlever, så oddsen är rätt bra för att mina ska göra det också.
 
Sv: Andningslarm

ameo skrev:
Eftersom Anna Wahlgren dessutom rekommenderar att barnen ska sova på mage - vilket de INTE ska göra enligt senaste rönen just för att risken att de slutar andas är större då (av nån anledning jag inte minns...) så vete katten om man ska lyssna SÅ mycket på det hon säjer...

Andningslarm finns ja, men jag har ingen aning om hur de funkar.
Läste faktiskt om just detta senast igår. AW anser att barn ska ligga på mage vilket ökar riksen att de dör i plötslig spädbarnsdöd, pga att när de ligger på mage, kan de få en slags "reflex" som gör att de "tror" att de ligger i livmodern igen, vilket resulterar i att de SLUTAR att andas. De ska inte ligga på sida heller, utan på rygg. Andningslarmen, går av rätt ofta och skrämmer barnet vilket det är gjorda för. Om barnet slutar att andas så larmar det, vilket gör att barnet blir rädd och ta ett andetag, Det är bara det att de ofta fellarmar. Och som ngn. annan sa dessa invaggar en i en falsktrygghet, då barnet iallafall inte alltid får i sig syre trots reflexen.
 
Sv: Andningslarm

Vad är det för skitsnack?

Jag har ett andningslarm av samma typ som sjukhusen har och det är suveränt. Man ska väl inte jämföra med DÅLIGA larm. Mitt "falsklarmar" bara varenda gång jag tar upp bebin utan att ha stängt av det :D

Det har larmat EN gång och det var i en krissituation. Tror ni jag tycker det var värt pengarna att bli väckt då ????

Det finns inte ett enda känt fall av PSD på larmmatta.

Däremot dör det 40 barn om året i Sverige som INTE har larm.

Alltså, det DÖR faktiskt barn i PSD och det är lätt att förebygga.

Fattar inte att man är för snål för att investera 1500 i sitt barns liv men gladeligen köper en ny barnvagn för 8000 :confused:

Eller att man oroar sig för luvor på kläder som det kanske dött ETT barn de senaste fem åren pga.

Vi tar PKU-prov på bebisarna för att KANSKE rädda något enstaka liv. Vi vaccinerar mot sjukdomar VIDA mer sällsynta än PSD.

Som läkare tycker jag det är ofattbart att man inte rekommenderar larm till alla. Det skulle rädda fler barn än många andra insatser tillsammans. Förmodligen vet de som uttalar sig negativt inte hur bra larmen är idag.
 
Sv: Andningslarm

Har faktiskt aldrig hört talas om andningslarm och skulle väldigt gärna vilja veta var dessa finns att inhandla. Tipsa mig!
 
Sv: Andningslarm

jag har valt att inte lyssna på den gamla skatan :angel: hon är kvar på 80-talet! MEN andningslarm har jag hör om från annat håll, och funderar på att investera, vart hittar man ett bra?
 
Senast ändrad:
Sv: Andningslarm

Har inte haft andningslarm åt mina tre och har heller inte hört talas om att det fanns/finns....
Är säkert jättebra om man är orolig över att barnet ska sluta andas, när det sover.
 
Sv: Andningslarm

Fast jag läste någonstans att det framför allt är rökarnas barn som drabbas? Vore intressant att se om den undersökningen finns på nätet?
 
Sv: Andningslarm

ja jag skulle gladeligen investera dom pengarna i ett larm OM skruttan sov i egen säng... men jag tror vi konstaterade att det inte fungerade när man samsover med sina barn - och att barnen antagligen inte sover lika "djupt" eftersom dom blir "störda" av föräldrarnas rörelser...

men om jag får ett till barn som sover själv (högst otroligt :angel:) så skulle jag köpa ett larm direkt...

och vår barnvagn är begagnad :)
 
Sv: Andningslarm

Gnist skrev:
Har inte haft andningslarm åt mina tre och har heller inte hört talas om att det fanns/finns....
Är säkert jättebra om man är orolig över att barnet ska sluta andas, när det sover.

Jo, största vinsten är att man inte behöver springa och kolla att h*n andas hela tiden utan lugnt kan slumra/slappa vidare när man ser den lilla gröna lampan blinka i takt med lugna andetag... Och att man inte hysteriskt måste springa och rätta ungen när den lärt sig rulla runt och vill sova på mage.

Jag som hade en brandbilsbebis som "aldrig" sov som nr ett blev ju nästan galen när tvåan kom och sov typ 18 timmar per dygn första månaden :crazy:

emma74 - helt rätt att samsovande också förhindar PSD.

Eina - barnmorskan i aftonbladetlänken tror väl fortfarande att larmen är som för 30 år sedan :angel: Annars är det sådant alarm jag har som du länkar till.

Alazzi - det är vanligare med PSD hos rökande föräldrar. Eller tidigt födda barn (som min). Men vanligast är faktiskt att det bara kommer som en blixt från klar himmel och krossar en familj :cry:
 
Sv: Andningslarm

jag har ju inget att jämföra med, min första kotte ligger fortfarande i tryggt förvar i maggen.

Detta är bara vad jag läst av läkare i div. magasin. Men jag har ju å andra sidan fått lära mig att ifrågasätta, så jag får väll ifrågasätta dem också.

Skulle gladligen investera i ett andningslarm, allra helst då en väninna till mig faktiskt förlorade sitt barn i psd, dock hade hon ett larm, men barnmorskorna tyckte att hon var kokko som använde det. De tyckte att hon jämförde sin bebis med deras första som var ett sjukt barn. Så de kopplade bort andningslarmet, (det hade dock fellarmat ganska mycket) behöver jag säga att flickan var död redan nästa morgon....

Vart inhandlar man ett bra andningslarm? Hur vet man att det är ett bra larm?
 
Sv: Andningslarm

Silverkedjan skrev:
emma74 - helt rätt att samsovande också förhindar PSD.


Alazzi - det är vanligare med PSD hos rökande föräldrar. Eller tidigt födda barn (som min). Men vanligast är faktiskt att det bara kommer som en blixt från klar himmel och krossar en familj :cry:

Då har man ju två extra metoder för att öka tryggheten. Sluta röka och sova tillsammans.

Och varför inte detta larm att ha när barnet sover på dagen?
 
Sv: Andningslarm

Blixtra skrev:
Vart inhandlar man ett bra andningslarm? Hur vet man att det är ett bra larm?

www.alarmera.se är det larmet jag har personlig bra erfarenhet av. Det fellarmar inte. Eller jo, det kan det göra om bebin ligger utanför plattan förstås. Men små bebisar gillar ju ändå att man begränsar sängen åt dem. Jag har liksom stängt bort 40 cm av spjälsängen med en stor dyna. Och när han var liten låg han i en BB-bubbla där larmet passade som en smäck!
 
Sv: Andningslarm

alazzi skrev:
Och varför inte detta larm att ha när barnet sover på dagen?

om frågan var till mig:
För att Emma (precis som sin storebror) sover som en elvisp! ;)
Hon sover även på dagen i stora sängen och rullar runt i hela, om hon någon gång sover i vagnen (som i såfall står brevid mig i vardagsrummet) så vaknar hon ilsket när hon inte kan rulla iväg :angel: ...

som nyfödd hade hon kolik och sov dagtid endast upprätt i bärsjalen...
 
Sv: Andningslarm

Äsch, ta det inte personligt! Var inte menat som kritik.

Jag ville bara poängtera att alla metoder är bra. Framförallt att sluta röka ;)
 
Sv: Andningslarm

Silverkedjan skrev:
Men små bebisar gillar ju ändå att man begränsar sängen åt dem.

Är det bara mina som vill ha utrymme? Minns så väl när Robin var 6-7 månader och vaknade för att han fastnade på tvären när vi försökte få honom att sova i spjälsängen...
 
Sv: Andningslarm

jag tog det inte som kritik... jag bara undrade om frågan var till mig eftersom du hade citerat mig... fast nu när kikade igen så såg jag ju att det hade du ju inte alls gjort :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 550
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 096
Gravid - 1år Hur i hela friden ska man tänka gällande saker till bebisen? Vi vill inte överköpa oss på saker men vissa saker känns ju nödvändiga. Så...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
11 464
Senast: Imogen
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 203
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp