Andningslarm

A-K.Eng

Trådstartare
Ni som har andningslarm, vad har ni för sorter och hur tycker ni att det fungerar?

Jag fick tag på ett begagnat respisense, ett sådant man fäster i blöjan och barnet kan ha i vagnen och när man samsover.

Innan jag köpte det så fixade jag inte att sova när lille Vickis sov. Så det kanske är mest för min inbillade sinnesfrid.

Det negativa med detta larm är att det inte verkar så hållbart, har fått tejpa fast locket på det för det har börjat falla isär. Och det går lätt igång om det inte sitter ordentligt i blöjan eller om lille Vickis har vickat sig ur sin blöja. Däremot så var det tyst när jag en gång hittade larmet i hans armhåla, det låg tätt intill kroppen och fungerade således fortfarande. Hur han nu lyckats med detta.
Och så har det larmat till då och då när han vuxit ur strl 3 i blöjor och jag ändå ville använda upp de som jag hade kvar innan jag började på strl 4. När vi gick upp en storlek så slutade det larma.

I och med att det var 6 månader gammalt när jag köpte det så lär jag snart få byta batterier i det. 500 spänn kostar det för fortsatt inbillad sinnesfrid.;)

Sv: Andningslarm

vi har med respisense och det funkar kanon! På en del blöjor där fram-tyget inte är så tjockt trillar det ibland av, men på liberos sitter det super. Man får trycka ner det ordentligt bara, kankse är det .. eh.. fjongen på klämman som inte är så bra längre på ert?

Vårt har åkt i golvet 57902 gånger och till slut lossnade framsidan så vi har fått tejpa vi med,

Att det larmar utan anledning beror nog på att blöjan sitter åt för dåligt i midjan. När barnet ligger på sidan blir kontakten sämre med.

Sen vill jag bara rätta lite, såg att du skrev i en annan tråd att respisense inte registrerar rörelse utan bara andning, men det reggar rörelse med, då blinkar en annan lampa:)

Jag har fått låna ett av sjukhhuset. Då hon kom för tidigt och fick sondmatas.

Detta larm tejpar man fast på magen. Sensorn är som en "kudde" som man får byta ut ibland. Sen måste man byta sida var tredje dag för att det inte ska bli problem där tejpen suttit i huden. Jag är jättenöjd med mitt. Den har larmat när hon har längre uppehåll än 20 sec ( totalt 4 ggr hittills) dock har hon varje gång kommit igång och andas själv igen, då den slutar tjuta ifall den känner andning igen, eller när den har lossnat då man tejpat dåligt. (använt i 6 veckor)

Vi får låna det i 6 månader och även fast läkarna sa för två veckor sedan att vi kunde ta bort det eftersom hon helammas så kommer vi ha det kvar ut i fall att. Speciellt eftersom vi får låna det så länge! Vet inte ifall denna går att köpa i handeln? Vet faktiskt inte vad den heter.
*kollar vad det står på den* MR 10 respiration monitor, plus en massa klisterlappar om vart den skall återlämnas....

Senast ändrad:

Vi har haft larmet på magen iallafall, lite mer på sidan. E har aldrig blivit störd av larmet där och aldrig fått märken heller =)

Vi har haft Respisense!
Nu är sonen 10,5 månad så nu har han det inte längre utan det är på utlåning till lillkusinen :)

Totalt har jag bytt mitt Respisense 4 gånger. Det har fellarmat, gått sönder, inte larmat alls, och sen tog batterierna slut. Nu har jag en uppgraderad variant som kusinen använder där de har byggt bort många av "barnsjukdomarna" som tydligen funnit på den första varianten.

Beroende på vart larmet är köpt från början och om du fått kvitto med så borde det ju gå på garantin att det beter sig märkligt. Jag har köpt mitt på andningslarm.se och de har varit superbussiga!

Mvh Miks

När jag pratade med Respisense ang byte av batterier så görs inte detta. Man får skicka in sitt gamla larm, betela 500:- och då får man ut ett nytt. Därför spar vi det gamla till ev syskon och får då ett nytt för 500:-

Ja jag vet och nu kunde man betala ytterligare 495:- för att få den uppgraderade varianten som man kan byta batterier i själv. Tyckte det var värt det eftersom vi har haft en del problem med modellen. De säger att det är vanligare med urinläckage om man har pojkar och det är antagligen det som hänt för oss.

Mvh Miks

Men visst sager det till om batterierna haller pa att ta slut? De behover inte nodvandigtvis ta slut efter 6 manader ju?

Jag har inte brytt mig om att anvanada det alls, fattar inte hur man ska fa dit det utan att vacka barnet?

Vad jag läst mig till ska det räcka till två barn ungefär ( beroende på hur länge det används givetvis ). Ja larmet indikerar när batteriet börjat bli dåligt. Jag tar på larmet innan E somnar alt sätter det på plats när hon sover ( för när hon väl sover så sover hon tungt ).

Jag stoppar alltid dit det innan jag lägger Norpan. Och jag har turen att ha ett barn som somnar om lätt.

Ni andra: tack för tips och info!

Vi hade faktiskt både respisense och Babysense (det som ligger som en platta i sängen) eftersom han en period sov bra i spjälsängen o då var ju det senare smidigare att använda - bara lägga ungen i sängen o knäppa på larnet. Vi hade docj respisense vid samsovning o i vagnen (ja, PSD är min största skräck!). Respisenset funkade sådär tycker jag, det fellarmade ibland, mne man lärde sig ju att bara lugnt koa barnet o att inte få panik. Ett tips för att få det att sitta på blöjan är att vika böjkanten dubbel utåt där larmet ska sitta. Funkade mkt bra här.

Det star i beskrivningen att man kan vika en tygbit och ha emellan ocksa om det skulle glappa och trilla av.

Jag tog en torklapp och vek några gånger och fäste larm och blöja med den emellan (vad svårt att förklara) då satt larmet fast kanonbra i blöjan!

Liknande trådar

Gravid - 1år I natt hade vi ett litet trauma här. Ludvig, 13 dagar, sover mellan oss i en co- zee-säng med Babysense andningslarm (vi har även ett...
2
Svar
26
· Visningar
7 324
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII