Andningsfrekvens hos föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare esther
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 3 448
E

esther

Är orolig för shetlandsfölet som nu är ett och ett halvt dygn.

Allt har hittills gått som det ska, född på 330:e dagen, diar, springer, kissar, bajsar, men jag tycker att han andas väl mycket med buken, och han ligger på ca 55 andetag/minut. Har en temp på 38,7, lite högre än tidigare i dag då han låg helt inom det normala och hade 38,2.

Vet ville vänta tills i morgon bitti. Han funderade på ev fostervatten i lungorna.

Enligt mina uppgifter ska fölen ligga på ca 40 andetag/minut när de är ca ett dygn.

Har aldrig haft anledning att ens fundera på andningen hos tidigare föl, och har bara honom i år, så inget annat föl att jämföra med.

Finns skäl till oro, eller är det ok med andningsfrekvensen? Kanske någon av er har erfarenhet/kunskap?

Sv: Andningsfrekvens hos föl?

Jag vet att föl har en högre temperatur och puls än vuxna hästar så det är nog inte helt omöjligt att deras andning skulle vara högre än på vuxna hästar och eftersom det är ett shettisföl så kan han ju inte ha så stora lungor..
Men om du är osäker kan du ju alltid ringa och rådfråga någon veterinär. det skadar aldrig!
Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
937
Senast: Eloise
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa... 2
Svar
24
· Visningar
24 238
Hästvård Hämta min lilla islandshäst från hagen i onsdags 30/5 Tog in henne i stallet och st'llde upp henne på uppbindningsplatsen. Först såg...
Svar
13
· Visningar
5 717
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade... 2
Svar
35
· Visningar
9 431
Senast: Doccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?
Tillbaka