Anders Lindqvists matematik

Conversation Piece

Trådstartare
Hur tänkte Anders Lindqvist här? Kan någon förklara?

Så här skriver Anders:

"Jag vill starta en viktig debatt

(...)

Jag skaffar mig kanske en och annan vän med mina bloggar men oftast ännu flera ovänner. Nu kommer jag att få många hingststationers ogillande med dessa rader...

Fryst sperma har blivit en storindustri inom travsporten med massor av miljoner i omsättning. En hel del av dessa pengar kommer massmedia till godo via annonser. Ni vet den gamle melodin av Ulf Peder Olrog: "Allting går att sälja med en mördande reklam”.

Fryst sperma är, enligt mig och många av mina vänner, något som borde undersökas ordentligt. Tyvärr finns för mycket pengar i potten så intresset verkar noll från medias sida. Teoretiskt säger experterna att det inte ska vara någon skillnad - men som i så många andra fall det är en väldig skillnad mellan teori och verklighet.

Jag och många med mig är övertygade om att nästan alla hingstars frysta sperma producerar betydligt sämre avkommor än den färska sperman. Jag hoppas som aldrig förr att dessa rader skapar en seriös debatt i frågan.

Jag hoppas dessutom att en del av de pengar Nationella Stiftelsen slänger till höger och vänster snarast reserveras till en ordentlig undersökning om detta.

Varför? Jo för att min magkänsla säger mig att just användandet av fryst sperma är den största orsaken till svensk uppfödnings minskade framgångar i de internationella loppen.

I massor av år har majoriteten av landets bästa ston betäcks med världen bästa hingstar. Resultatet är massor av klena och medelmåttiga hästar. I mycket få fall har det givit hästar av gulddivisionsklass.

Jag har nog aldrig skrivit någon blogg tidigare om ett ämne som jag funderat på så ofta. Detta för att rent teoretiskt borde min magkänsla vara fel. Och jag tycker inte om att ha fel.

Anders Lindqvist

Mail: *bortcensurerat av moderatorn, för att inlägget ska få vara kvar*

Källa: travnet.se
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Anders Lindqvists matematik

Intressant. En sak jag skulle vilja ha reda på är om det verkligen är så som han upplever det?
En annan om det verkligen är genetiskt möjligt att det blir annan typ av avkomma för att pappan är frusen?
 
Sv: Anders Lindqvists matematik

Ja och en sådan teori är ju så svår att både bevisa och motbevisa då man skulle behövt en parallellvärld där avkommorna blev till genom färsk sperma.

Endast därigenom skulle vi ju kunnat ha jämfört materialet och verkligen se en skilland eller inte!

Men å andra sidan så kanske det ligger en del i det..
Naturens nycker ska man aldrig underskatta när det kommer till manipulation..
 
Sv: Anders Lindqvists matematik

Så de människobarn som tillverkas med fryst sperma, alternativt där embryona fryses in innan seminering, skulle inte heller ha kapacitet inom sportens värld?

Intressant tanke....
 
Sv: Anders Lindqvists matematik

Jag har för mig att jag såg en dokumentär om just det där för länge sedan.

Det var inte sport man drog jämförelser med utan var det inte någonting med immunförsvaret samt att fler foster blev felutvecklade...?
Det var därför missfallsrisken var något högre.

Men om det finns något som helst seriöst dokumenterat om det här vet jag inte.
Det skulle i så fall förvåna mig då man inte har hört någonting om det alls.

Kanske var det samma Lindqvist som drog igång den debatten med!
 
Sv: Anders Lindqvists matematik

Jag är tyvärr stressad och hinner inte med något utförligt svar, men..

Hästaveln ligger långt efter i utvecklingen, om man jämför med t.ex. svin och nöt. Där har de använt frusen sperma i många många och uppskattningsvis de senaste 10-15 generationerna är till stor del tillverkad på frusen väg. De har garanterat koll på vad de gör, eftersom det i hög grad påverkar produktionen. Det finns absolut inga belägg för Lindqvists påstående och en kommentar jag fick var: "Den som påstår detta gör bort sig själv fullständigt".

Skulle gärna ta fram alla framstående hästar som tillverkats genom fryst sperma, men nöjer mig med att konstatera att "Världens snabbaste häst" Giant Diablo är tillverkad den vägen. Obekräftade uppgifter säger även att Victory Tilly kan vara tillverkad av fryst sperma.

Samma diskussion fördes för många år sedan när AI-semineringen lanserades. Då var de hästar som tillverkades naturligt, mycket bättre... Det enda som varit negativt med frusen sperma är att det varit dålig dräktighet, men i och med att kunskapsnivån höjts är dräktigheten allt högre numera.

Som sagt, detta är vad jag fått fram och det är inte mina egna uttalanden. Jag har inte dubbelkollat fakta, men jag har stort förtroende för mina källor.
 
Sv: Anders Lindqvists matematik

Jag tror inte att det påverkar om de är frusna eller inte, däremot tror jag dosens storlek kan påverka. Den snabbaste simmaren av 250 miljoner stycken hade kanske inte varit den snabbaste om dosen bestått av av 500 miljoner. Men det kanske inte säkert att den snabbaste simmaren är den som blir snabbaste på banan... :D

Det finns de som påstår att skillnad i spädningen kan vara en anledning till att vissa hingstar får exectionellt bra kullar vissa år och klart sämre andra.
 
Sv: Anders Lindqvists matematik

Skulle gärna ta fram alla framstående hästar som tillverkats genom fryst sperma, men nöjer mig med att konstatera att "Världens snabbaste häst" Giant Diablo är tillverkad den vägen.

Supergill verkar med både färsk och fryst sperma i Sverige. Vet inte om han gjorde det när Giant Diablo blev till, men i så fall är det ju möjligt att hon blev tillverkad med färsk sperma.
 
Sv: Anders Lindqvists matematik

tror inte att det påverkar om de är frusna eller inte, däremot tror jag dosens storlek kan påverka. Den snabbaste simmaren av 250 miljoner stycken hade kanske inte varit den snabbaste om dosen bestått av av 500 miljoner.

Där har du ju någonting konkret som verkligen kan tas med i beaktande i så fall!:bow:

Men om jag snurrar det ett varv till..det finns ju hingstar med nedsatt fertilitet som har lämnat otroliga avkommor..

*hmm tänker*
 
Sv: Anders Lindqvists matematik

Där har du ju någonting konkret som verkligen kan tas med i beaktande i så fall!:bow:

Men om jag snurrar det ett varv till..det finns ju hingstar med nedsatt fertilitet som har lämnat otroliga avkommor..

*hmm tänker*

Så VAD är det som säger att "den snabbaste spermien" är "den snabbaste travhästen"? :eek:

Finns det några belägg för att dra den paralellen? :confused:

Jag tror det är viktigare att ha bra gener i sin spermie än att ha en snabb spermie. :idea:
 
Sv: Anders Lindqvists matematik

Supergill verkar med både färsk och fryst sperma i Sverige. Vet inte om han gjorde det när Giant Diablo blev till, men i så fall är det ju möjligt att hon blev tillverkad med färsk sperma.

Mina uppgifter gör gällande att hon är tillverkad med fryst. Jag har inte dubbelkollat detta.
 
Sv: Anders Lindqvists matematik

Jag försöker bara klura ut hur Anders Lindqvist har kommit fram till detta!!

TÄNK om det ligger någonting i det?
Jag vill varken avfärda eller köpa något som någon annan påstår är en sanning innan jag har någonting på fötterna!

Den mest tilltalande förklaringen (förutsatt att Lindqvist nu har rätt alltså!) skulle väl vara just att antalet spermier..eller bristen på dessa..skulle kunna vara en tänkbar förklaring till varför ev. avkommor till hingstar som lämnar högre standard på avkommorna med färsk sperma lämnar mer mediokert med fryst dito!

Jag tycker bara att det är spännande att filosofera runt ett ämne jag egentligen är totalt okunnig inom!

Som sagt, jag skulle vilja vet hur Anders Lindqvist mfl har kommit fram till det här?
Vad har dom för "källhänvisning", vad har dom vägt in och vad tror dom ev. skulle vara orsaken?
 
Sv: Anders Lindqvists matematik

Dessutom finns det starka krafter -läs kapital- som i allra högsta grad skulle dementera dessa uppgifter!

Så nog har han ställt sig i ett litet blåsväder alltid!:p
 
Sv: Anders Lindqvists matematik

För det första så delar jag inte heller Lindqvists uppfattning om att dessa hingstar skulle ha dåliga resultat i Sverige. Kolla vilken hingststatistik som helst. Det är en upplevelse han har, men i detta kan man ju även väga in förväntningar och orimliga jämförelser.

USA - jag hävdar att den amerikanska travarens prestationer är överskattad. Snabba tider och stora pengar, men hur många hävdar sig sedermera i Europa? Jämför hur europeiska hästar klarar sig när de åker till USA. Att ex. Muscles Yankee lämnar kulltoppar på 150 avkommor och mängder av 1:55-travare i USA innebär inte per automatik att han lämnar kulltoppar i Sverige på ca 15-20 avkommor. Däremot tilltalas jag av amerikanernas snabba generationsväxlingar. De får ta riskerna att testa hingstarna, så kan vi på den här sidan på atlanten se på och välja de hingstar som ser ut att lyckas där borta. :banana:

Frankrike - i Sverige har vi ett annorlunda tävlingsupplägg jämfört med i Frankrike. Att vissa franska hingstar inte slår lika bra i Sverige kan exempelvis bero på att det här i större utsträckning tävlas på kortare distanser än i Frankrike. Skulle alla svenska årgångslopp köras på distanser längre än 2300 meter, tror jag också att statistiken skulle se annorlunda ut. Det finns ju också exempel på franska hingstar som lyckats bättre i Sverige än i Frankrike.

Min egen slutsats är i alla fall att jag tycker att listhingstarna hävdat sig mycket väl i Sverige, OM man ser till helheten. Vad jag kan se finns det inga statistiska belägg eller fakta för att skulle bli sämre avkommor med fryst sperma.

Lindqvist vill skapa debatt och det har han lyckats väl med. :)
Kanske för att bevisa att fryst sperma är tillräckligt bra för att öka intresset ytterligare?

Givetvis är det stora pengar i potten. Det förstår jag också, och det är ju aldrig fel att debattera ett ämne. Undrar hur mycket som omsätts via fryst sperma? Förutom att de importeras stora mängder, så exporterar vi ju även en hel del från Sverige också.
 
Sv: Anders Lindqvists matematik

Precis, det finns så mycket att väga in!
Som dom exempel du tog upp med amerikanska banor, franska distanser osv!:bow:

Så hur i helsike har karln och hans buntsförvanter kommit fram till detta?

Man får följa bloggen helt enkelt och hoppas på ett mer konkret och utförligt (för-)svar ang. denna uppfattning!
 
Sv: Anders Lindqvists matematik

Visst kan det vara så att han har rätt också, och sett, hört eller tänkt på något som jag inte känner till.

Med vad jag fått fram i ämnet och som jag känner Lindqvist, är min slutsats att han bara vill skapa en debatt. Han brukar ju alltid få utrymme till detta när han så känner. Jag tycker Lindqvist är en härlig travpersonlighet och han har tillfört och tillför fortfarande mycket till travsporten. I många fall har han riktigt bra idéer och i andra fall inte, men vem har inte det. ;) Han vill i alla fall försöka och beröra. Den som träffat Lindqvist vet nog hur mycket travet betyder för honom och vilken fantastisk berättare han är.
 
Sv: Anders Lindqvists matematik


Jag tycker att det är ruskigt intressant med travnets undersökning. Hela 57% tror på Lindqvist! Någon som skämtar aprilo med mig? Det finns hur mycket fakta som helst som visar att han är ute och cyklar. Vill se den statistik som bevisar att avkommor tillverkat med frys är sämre än färskt. Ännu ett exempel, Flying Irishman. Jämför hans kullar som han lämnade. När du gjort det kan du ha i åtanke att sista kullen är tillverkad med fryst sperma.

Tips till den som tror på Lindqvist. Leta upp en hingst som kanske inte får så många ston. Beställ tio satser och seminera din märr. Vilken grym kanon du måste få! Bästa spermien av tio satser. Wao!
 

Liknande trådar

C
Avel Hittade en bloggartikel på travnet.se författad av Anders Lindqvist där han hävdar att flera med han är övertygade om att avkommor som...
2
Svar
27
· Visningar
3 499
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp