Andas Vetflexlindor?

Antiqua

Trådstartare
Som rubriken säger, apotektes vet-flexlindor, andas dom? Sårskada som måste skyddas men ändå få luft.

Sv: Andas Vetflexlindor?

de andras nog ganska bra, har använt mycket vetflex till sårskador som behöver luftas. tycker att bomul på rulle bara skräpar ner ännu mer, men
är det ett sår som varar mycket så brukar jag bara ha ngn typ av kompress mot såret och den vetflex runt, är det ett rent fint sår så har jag bara vetflex och byter det 2ggr om dagen minst. tycker att det håller sig torrt och fint då.

Än sålänge varar det inte. Han är sydd, går på pencillin och har tjockare bomullsbandage med vetflex över tills i morrn på vets. begäran. Sen ska jag enligt order bara ha kompress och nåt över som luftar. Unghäst som gärna pillar och drar i saker han har på sig, och vetflex sitter ju bra på såna typer;)! Men då borde vetflex funka bra att ha över en kompress! Tack:)

ifall hästen pillar för mycket så kan man ju alltid linda med tjock(oöm) padd på andra benet, och låda en stor del stick ut upptill :p så den kan dra i det istället :D.

ifall hästen pillar för mycket så kan man ju alltid linda med tjock(oöm) padd på andra benet, och låda en stor del stick ut upptill :p så den kan dra i det istället :D.

Bra ide om man vill ha tryck på senorna. Har man hästen riktigt högt försäkrad så är det ju ett jättesmart sätt att få hästen utdömd.

Precis :p man får ju självklart linda det så stabilt att det sitter kvar, men inte drar man åt så att senan kläms ihop. Har man en knölig hage med bråte så går man ju ha skydd över så lindan inte går upp, men en platt 4kant och en lugn häst så går det oftast bra med bara wetflex.

Sen är ju reflex så fiffigt att det inte riktigt går att dra ut så det är spänt, den dras tillbaka och fäster inte. Jämnt mjukt tryck runt om benet, brukar räcka med en 3 varv för att det ska hålla. De jag gjort detta på har knappt fått rufsig päls av lindan.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
592
Senast: Lavinia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
981
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka