Andalusiern!

S

susk

Är det någon som har erfarenhet av Andalusiern P.R.E:n? Är otroligt nyfiken på denna hästras, då den verkar ha alla de egenskaper jag söker hos en häst. Har funderat en längre tid över olika hästraser, då jag inom ett år vill satsa på ett sto, med stabilt psyke och bra dressyregenskaper.

Sv: Andalusiern!

Min tränare har en Andalusier som han tagit med sig hem från Spanien. Han har jobbat många år i Spanien och ridit in/tränat hästar där. Hans häst är liten och smidig. Det är en äkta Doma Vacuera häst (spansk tjurfäktningshäst). Kort i kroppen och snabb. De gör galopp piruetter som ser hur smidigt ut som helst. Jag har ridit hästen några gånger. Just den hästen är svårriden då en Doma Vacuera- häst rids mycket med säte och tyngdpunkter. Den ska kunna styras bara med kroppen då ryttaren många gånger måste släppa tygeln helt för att koncentrera sig på tjuren och den långa stören han håller i handen. De är oftast mycket bra i psyket.
Jag äger själv en korsning Welsch/Andalusier. Han är 3 år och helt underbar! Cool och nyfiken. Varit mycket lätt att rida in. Han har lätt för sig och rör sig trevligt.
En vän till mig har en korsning fullblod/andalusier också mycket bra psyke.

Tack för tipsen! Det ska jag göra. Vill komma i kontakt med folk som har eller har haft erfarenhet av P.R.E : n.

jag vet att det finns en slags ridverksamhet som ligger på vargön, det heter bergahästen. där bedriver de ridskola har turridningar och uppfödning med pre-hästar. letar häst och ska åka och kolla på några hästar tillsalu. däremot måste de vara ganska exotiska eftersom de kostar en del...

Inte riktigt så stencoola som man får intryck av ibland.
På vissa håll i spanien används en hel del våld för att få bort nirmala reaktioner vilket kan ge bakslag vid normal svensk hantering.
Gillar dock rasen skarpt även om det man vinner i samling tappas i ökningar. detta är anledningen till att de hästar som används i beriden tjurfäktning(obs då menar jag inte pikaderohästar) oftast inte är renrasiga PRE/Lusitano

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 108
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
4
· Visningar
302
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur