andalusier och PRE

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Magella
  • Startdatum Startdatum
M

Magella

ni som är insatta i ämnet (andra kan hålla sej från att svara) är Andalusier det samma som PRE eller är en PRE nåt annat? i sånna fall vad? :confused:

Det är samma ras.
P.R.E står för Pura Raza Española (betyder Ren Spansk Ras) och är det nya namnet på den andalusiska hästen.

Rasen heter P.R.E.(Pura Raza Española) och inget annat, som Safir mycket riktig påpekade.
Andalusier att ett gammal namn som visar på att det är en häst (eller människa ;))från den spanska provinsen Andalusien.

Har för mig att en andalusier bara får kallas PRE om den har en godkänd stam. Men jag kan ha fel...

Det finns INGEN hästras som heter andalusier!
Antingen P.R.E eller om den inte har papper så är det en crusado/korsning!
sen finns det fler iberiska raser ,som hispano-arabe / anglo-hispano, och nu kommer det också att finnas ett register där man tar in korsningar som man kallar spansk sports häst, typ en sån som jag har här hemma en korsning mellan min lippizaner och min P.R.E hingst.
Men en än gång! det finns INGEN ras som heter andalusier.
hälsningar ninjo ;)

Man kan väl säga så här. Det officiella namnet är Pura Raza Española, men även spanjorerna använder ordet andalusier då och då. Det är samma häst vi menar. Men du hade rätt ang "renrasig häst" Alla P.R.E är registrerade, stamboksförda (och avelsgodkända). Annars är det ingen P.R.E. Hoppas att du fått svar på din fråga.

Senast jag var på kurs i akademisk ridkonst var där en tjej som importerade hästar från Spanien. Hon sa att PRE och Andalusier inte är samma sak, det hade någonting med stammen att göra. Tyvärr minns jag inte exakt vad det var.

Immer

Det finns INGEN hästras som heter andalusier

Det bör du kanske upplysa den här föreningen om...
(saxat från Aftonbladets sida om hästraser)

Avelsföreningen för Andalusier
I augusti 1997 bildades en svensk avelsförening för andalusier, adressen är:
Avelsföreningen för andalusier
Bergsvägen 4
184 94 Åkersberga
Tel: 08-7329495, fax: 08-7329496

Immer

Det har dom också lyckats att lära sig!!
Dom heter numera
SVENSKA AVELS FÖRENINGEN FÖR PURA RAZA ESPANOLA
Jag har även påtalat detta för Aftonbladet.

Hälsningar ninjo

tack så mycket för alla svar! Då vet jag att vad jag tidigare kallat Andalusier är numera en PRE häst, Har undrat länge vad en PRE var för nåt å nu vet jag ju :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: skiesabove
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka