Anaplasma tidigare kallad Erlichias

J

jappisen

Är det någon som haft anaplasma på sin hund? Vad hade de för symtom och blev de helt återställda? Hur länge fick de medicineras?

Sv: Anaplasma tidigare kallad Erlichias

Min f d tjänstehund fick anaplasma i novemver 2010. I hans fall angrep det nervsystemet och därmed mycket olika sympom. Hältor, vinglighet, yrsel, trötthet, brist på aptit till en början. Senare kraftigare attacker så som muskelbortfall, muskelförlamningar, stora svårigheter med nerver som att blinka, dricka och äta. Olyckor i munnen som följd av att han bet sönder sina läppar, då känsligheten försvann. Han kunde "dricka" i vattenskålen utan att få ner en dropp. Bara slaffsade runt och kunde inte svälja. Kunde inte gäspa. Muskler "trillade in" i huvudet på honom och försvann. Kunde ej stänga ögonen, utan behövde ögondroppar dygnet runt.

Han fick fyra skov och allihop gjorde tillståndet sämre. Däremellan var han bättre, ibland snudd på frisk. Vid fjärde och sista skovet kom alla symptom samtidigt och jag hade då gett upp hoppet om att någonsin kunna använda hunden i tjänst igen, då han inte var sitt forna jag. Livskvaliteten fanns inte längre. Han avlivades augusti 2011 och är en saknad livskamrat.

Han behandlades med kortison och antibiotika.

Min storpudel fick det 2008. Han blev vinglig i bakbenen,svårt att andas, hälta, trötthet och tappade aptiten. Vi försökte i ett år med medicinering men han blev inte bra och i september 2009 fick han somna in 11 år gammal.
Saknar honom otroligt mycket.

Min hund hade anaplasma, fick diagnosen förra året, den ända symptomen hon hade var att hon var extremt trött. Tappade gnistan totalt i träningen och i vardagen, hade ingen feber eller någon annan symptom. Just nu mår hon bra och har inte fått några återfall. Tränar för fullt sedan länge. Så vi hade tur.

Min gamla schäfertik fick det som 7-åring. Gick och gömde sig när vi skulle ut. Ville ingenting. Medicinerades och blev helt återställd.

Min tioåriga rhodesian ridgebacktik fick diagnosen anaplasma för ca två månader sedan. Jag upptäckte det genom att hon slutade äta och ville inte följa med på promenad. Ingen vinglighet men lätt hälta när hon korta stunder travade och andfåddhet.

Hon medicinerades i två veckor har jag för mig och är idag helt återställd.

9-årig cockertik, påvisade antikroppar på blodprov (dock är det svårt att avgöra om det är en "aktiv infektion" eller antikroppar pga tidigare infektion). Upplevdes som ovanligt slö, vandrande hälta som kom och gick, NOLL aptit (normalt skulle hon kunna äta ihjäl sig :eek:), och var sig inte lik helt enkelt. Behandlades med antibiotika i 10 dagar och är så gott som återställd! :D

Vad skönt att läsa att så många blivit åtrställda. Så kort antibiotikakur många fick. Min ska gånpå det i 20 dagar. Det är 6e dagen idag. Jag tycker nästan han haltar mer idag. Innan haltade han bara på ena frambenet några strg när han legat still ett tag. Nj tycker jag han haltar lite på promenaderna. Nästan som lm han kommer i otakt. Han har aptik och vill leka och gå ut. Däremot är han trött hemma och lite flåsig från o till. Han verkar inte ha ont.

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
406
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 078
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 128
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka