Sv: Anaplasma tidigare kallad Erlichias
Min f d tjänstehund fick anaplasma i novemver 2010. I hans fall angrep det nervsystemet och därmed mycket olika sympom. Hältor, vinglighet, yrsel, trötthet, brist på aptit till en början. Senare kraftigare attacker så som muskelbortfall, muskelförlamningar, stora svårigheter med nerver som att blinka, dricka och äta. Olyckor i munnen som följd av att han bet sönder sina läppar, då känsligheten försvann. Han kunde "dricka" i vattenskålen utan att få ner en dropp. Bara slaffsade runt och kunde inte svälja. Kunde inte gäspa. Muskler "trillade in" i huvudet på honom och försvann. Kunde ej stänga ögonen, utan behövde ögondroppar dygnet runt.
Han fick fyra skov och allihop gjorde tillståndet sämre. Däremellan var han bättre, ibland snudd på frisk. Vid fjärde och sista skovet kom alla symptom samtidigt och jag hade då gett upp hoppet om att någonsin kunna använda hunden i tjänst igen, då han inte var sitt forna jag. Livskvaliteten fanns inte längre. Han avlivades augusti 2011 och är en saknad livskamrat.
Han behandlades med kortison och antibiotika.