Analysvärden

Qluring

Trådstartare
Hej, nu har analysen av vårt hö kommit och som jag förstår är proteinvärdet inte det allra bästa. Blir dock lite förvirrad på hur man avläser det, på min analys står det Smb. protein 4 g/kg vara. Råprotein 39 g/kg TS. TS 81.2%. Är det smb protein jag ska kolla på? Har läst att det ska vara runt 6 för att vara ok men är det g/kg vara eller g/kg TS??? :confused:
Har försökt få ihop en ok foderstat utifrån detta, damen är glad i mat och står på 10kg hö per dag samt 1kg havre, 0,3kg betfor och 160g Krafft miner blå. Detta resulterar dock i för lite protein så jag funderar på att komplettera med lucern eller krafft protein lr bådadera om det behövs. Problemet är bara att täcker jag proteinbehovet får hon i sig för mkt energi :crazy:. Någon som har några tips?

Sv: Analysvärden

Det ar smrp som du raknar pa, kvoten mellan MJ och smrp ska vara pa minst 6.
Ar det verkligen bara 4 g smrp per kg!?
Det ar katastrofalt daligt!
Kop nytt, blir billigast, eller om du kan kopa till och blanda med ett riktigt bra ho, plus eventuellt mer proteintillskott ...

Senast ändrad:

Ja det är så det står i analysrapporten iaf. Smb.prot 4g/kg vara.
Får prata med stallägaren, nu ingår höet i stallhyran men givetvis måste det uppfylla en viss kvalitet har ju ingen lust att betala för ett hö som är oanvändbart... :(
Hade mina misstankar om att det var dåliga värden redan innan då min annars mycket lättfödda pålle tenderat att falla ur, framförallt i överlinjen vilket är ett tydligt tecken på proteinbrist.

Byt till ett nytt hö! Du kommer att få fodra med ofantliga mängder lucerne och krafft för att ens komma upp i närheten av en bra foderstat!

4 gram bode stämma då råproteinet enbart är 39 g/ts. Det var det sämsta grovfoder jag någbnsin läst om. Trodde 9 g var extremt dåligt ( läste om en som hade det) och att man inte kunde få lägre värden, så fel jag hade.

Ni kommer få en dyr vinter. Hade en gång 21 i protein, usch vad dyr vinter det blev för min plånbok :(

Ja det får bli till att byta. Fåren här hemma går på ett alldeles för fint hö egentligen och så har stackars pållan fått det här... Får nalla lite av dem så länge tills vi beställt ett nytt. Stallägaren har ju oxå en häst så även hon borde ju vara intresserad av att byta för hästens skull.

Oj :eek: ! I vår analys (på hösilage) har vi smb råprotein 84 g/kg foder och 176 råprotein g/kg torrsubstans, vilket i och för sig är rätt så högt. Alternativet är att hitta ett bra grovfoder och blanda. När vi skickade in vår analys fick vi även en foderstatsberäkning, där de bl a föreslog att vi skulle blanda med halm och i ditt fall skulle jag tro att de ber er blanda med kraftigare grovfoder och tillskott av annat proteinrikt. Gå in på Hippocampus, sök via google, där kan man göra en foderstatsberäkning. Hoppas att du får tag i bättre foder.
/Anna

proteinvärdet brukar ju ligga 10 gånger högre än ditt... Byt hö, du kommer få ge hur mycket lusern och proteinfoder som helst!!

Nu är beställning av nytt hö på gång och från och med nu äter pållan fårens hö istället för att inte tappa mer muskelmassa. Man får verkligen upp ögonen för hur viktigt det här med höanalys är nu när man fick ett hö med dessa värden. Så här i efterhand borde jag nog ha reagerat tidigare men jag kunde inte ana att det skulle vara så här dåligt. Min pålla har blitt tjock bara av att titta åt mat och nu föll hon ur trots konstant ökade givor. Det gamla höet blir iaf bra att använda som bukfylla då min dam med lätthet pillar i sig 15kg + om möjlighet ges...

tur att du hitta annat hö!

det där höet som du analyserat borde räknas som halm :crazy:

Ja det är helt otroligt att proteinvärdet kunde vara så lågt. Pratade med en foderrådgivare idag och hon blidde väldigt snopen hon med. Nu kommer det iaf nytt hö på onsdag med 35g/kg inga höjdarsiffror men betydligt bättre än det förra och det bästa vi kunde få tag i för närvarande. Med en ordentlig högiva + komplettering av lusern alt. Krafft Pluss Grön så ska det nog bli bra. För tillfället blidde det dock dyrt då jag blev rådd att köpa Krafft Protein och efter invänjning ge en ganska rejäl giva tills hon börjat muskla upp sig ordentligt igen. Men vad gör man inte för sina pållar.

hjälp 4 g aldrig hört talas om så lite, tycker allt under 50 g är lite:pTur att du hittade annat hö annars hade det inte varit kul

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 007
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV