Analysproblem

linafina

Trådstartare
Jag är tidigt ute men jag har ett bekymmer.

Där jag har min häst uppstallad erbjuds hösilage. Jag har pratat med stallägaren om analyser tidigare, då har jag fått till svar att balarna var från olika skördar. Då var det kört att få en anlys såvida man inte gör stickprov. Stickprov kan vi inte göra då vi inte får öpnna balarna i förskott.

Nu på våren har han haft nytt hösilage från en annan bonde som han påstod var från samma skörd. Men höet har varit skrämmande olika från bal till bal. Kan det vara så endå? Ett hösilage som ena balen är blöt och den andra torr och ena gången grönt som gräs och sen brunt osv. Det kan väl endå inte vara från samma skörd?

Vi vill ha en anlys till hösten och frågan är hur vi ska göra om vi gör analys på första balen och sen ser att dom andra är så annorlunda.

Detta var något som jag funderade på idag eftersom vi ska ha möte i stallet på tisdag och det kanske är bra att ta upp detta med att man vill ha analyserat hö.

Sv: Analysproblem

Samma skörd kan det ju vara, speciellt om det är från ett "ojämnt" fält, eller från olika (om han med samma skörd inte menar samma fält). Men även om man har hö/ensilage som ser likadant ut behöver det inte vara likadant näringsmässigt, så ett "stickprov" från olika balar är bäst. Men om ni gör av med balar hyfsat fort kan ni ju ta ett par prov ur varje bal ni öppnar och ha proverna blandade i frysen ett tag medan ni gör av med den öppnade balen, öppnar nästa och tar prov etc... Försök då öppna så olika balar som möjligt, så att ni får ett bra snittvärde på näringsinnehållet.

Jo det har jag fått som tips men det tar väl kanske en månad att göra av med sex balar skulle jag tro. Jag retar mig för jag vill gärna kunna bygga en ordenltig foderstat direkt för att undvika att strula med den efter en månad då vi fått svaret. Sen vet jag inte om jag litar på att det är samma näringsinnehåll i resten av balarna. Kan man det??

Det beror ju på hur lika balarna är, men oavsett om man tar stickprov eller bara ur en bal får man ju veta vad som fanns i genomsnitt i de balarna / just den balen man tog proven från. Om man inte var så noga med att ta prover ur balarna kanske man bara får veta hur det var precis där man tog provet... Man kan ju inte få veta hur det är där man inte tagit prover, så att säga. Har man antingen ett väldigt likadant parti eller varit väldigt bra på att ta stickprover får man en uppfattning om hela partiet balar, men det är troligtvis inte exakt samma näringsinnehåll i varje kilo foder man ger... Men vet ni var/när skörden ska tas kan ni ju ta stickprover redan på fältet...?

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag tycker det låter så osäkert :(. Jag som så gärna vill ha en ordentlig analys. Det har varit så jobbigt fram tills betet då varje bal varit totalt olika den andra. Nu äter han gräs och det känns skönt men till sen sommaren/hösten ska han ju ha bra med hö igen.

Jag vet inget alls om höet det är stallägaren som kör och hämtar det.

linafina skrev:
Ett hösilage som ena balen är blöt och den andra torr och ena gången grönt som gräs och sen brunt osv. Det kan väl endå inte vara från samma skörd?
Det kan mycket väl vara från samma skörd och samma fält, särskilt om det är skördat i sept-okt, eller om man har haft besvär med vädret.

linafina skrev:
Vi vill ha en anlys till hösten och frågan är hur vi ska göra om vi gör analys på första balen och sen ser att dom andra är så annorlunda.
Jag tycker ni öppnar 6-8 st i förskott, synar av balarna och sedan bestämmer vilka ni ska ta prov ifrån så att det blir så representativt som möjligt. Sedan plastar ni in balarna IGEN MED MINST 8 LAGER PLAST OCH STÄLLER DESSA SÅ ATT DE STÅR I SKUGGAN UNDER DEN VARMASTE TIDEN PÅ DAGEN. Eller så ställer ni tillbaka dessa vid balhögen så att själva högen ger skugga åt de balar ni öppnade. Då är alla nöjda o glada :)

Inte stallägaren kan jag säga :D. Han tillåter oss inte att göra det.

Jag har svårt att tänka mig att det innehåller ungefär samma om det är så olika men jag kan inget om hö så det kanske stämmer det du skriver.

Då måste ju bonden göra det och inte Linafina och jag tror inte att det är många bönder som sticker och plastar om balar till en!!

Tiggertjejen skrev:
Då måste ju bonden göra det och inte Linafina och jag tror inte att det är många bönder som sticker och plastar om balar till en!!
Om bonden visste vad jag sysslade med så hade han rullat ut den röda mattan och sagt, " maskinerna står helt till ditt förfogande, klart att linafina ska få ta sina prover :bow: " :D :angel:

Stickprov är det enda som gäller när balarna är klara, men nu till nästa skörd, ska ni ta, efter att det är slaget, innan balningen, att samla ihop gräs från olika delar av fältet/fälten, och skicka in. När sen balningen sker, ställer ni dessa på ett ställe som ni kommer ihåg. Nästa skörd brukar ske i Juli-aug (beroende på var man bor) Där gör ni samma sak, och ställer balarna på ett annat ställe.
Värdet ni får ut är ett snittvärde, men det är det bästa och enklaste. Vi håller alltid i sär balarna, för den sena skörden använder vi på hösten och våren, och den tidiga (mer näring) på vintern.

Tyvärr så har jag ingen möjlighet att ordna det så :(. Hur gör alla andra som har hästar uppstallade hos någon annan som sköter allt med höet själv?

Jag har varit med om lite olika... Där höet köps in utifrån har det inte blivit nån analys eftersom "Även om den man köper av säger att en analys är gjord vet man inte om man får rätt analysresultat" och "Vi köper så många omgångar så det är inte värt att ta en analys på vaje parti". Där de tar in hö/ensilage själva tar de analys, på balarna efter ensilering/torkning för att ta både hygienisk och näringsanalys på en gång. De har ju koll på varifrån de olika balarna är tagna och tar (förhoppningsvis...) en bra blandning mellan olika balar.

Jag har min uppstallad där det inte anses som nödvändigt att analysera.

JAg gorde som så att jag tog prover allt eftersom att balarba öppnades. Här går en bal åt på 2 dagar. För att vara mer säker på att få från så olika åkrar som möjligt så tog det någon månad innan jag hade tagit från tillräckligt många balar innan jag skickade in på analys.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Sitter med ett kg hö i frysen nu och vet inte vart jag ska skicka det :o. Höet kom väldigt plötsligt då bonden ringde igår och frågade...
Svar
7
· Visningar
1 058
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 132
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix