Analyserat hö

Trakenartjejen

Trådstartare
Hur påverkas ett äldre hö? Vi har ett hö som är taget sommaren 2003, och då är det analyserat. Kan jag ta den analysen och räkna ut min foderstat? Vitaminerna vet jag att dom försvinner men hur är det med energi och protein?

Annars är höet jättefint till utseende, fortfarande grönt och luktar gott. Är det någon som vet hur gammalt hö påverkas så får ni gärna ge mig era synpunkter på det.
 
Sv: Analyserat hö

Så länge höet behåller den hygieniska kvalitén är det bara att fodra på, och då ska inte heller värdena ha ändrat sig.

Däremot, som du säger, får du nog tillsätta vitaminer.
 
Sv: Analyserat hö

Är höt inte mögelangripet så ska värdena stämma så du kan använda den analys du har. Precis som du säger så försvinner vitaminerna men protein, energi och mineraler håller sig konstant om höt lagras på ett bra sätt.
 
Sv: Analyserat hö

Tack så mycket för era svar, då kan jag fodra henne och räkna foderstat nu då. Jag trodde nästan inte att hon skulle äta hö när hon har fått ensilage, men hon tyckte att det smakade bra. Hon äter hellre stråfoder än kraftfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 459
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 167
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 936
Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 199
Senast: Horse1738
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp