Analyserat hö

C

Carroz

Hur gör man när man analyserar hö och vad ska värdena ligga på?
Vad är bra och vad är dåligt hö?
Jag är en ponnymamma som aldrig hållt på med detta och min dotters ena tävlingsponny fick fång i somras men är frisk nu.
Han tar sig inte i vikt och saknar fortfarande muskler.
Fick ett råd av helenahandberg att analysera höet.
Det känns som att han inte får så mycket energi för att han är väldigt slö när min dotter rider med tanke på att han var het innan han fick fång.
Tacksam för svar.
Carro

Sv: Analyserat hö

Vilka värden man vill ha beror på vad man har för häst.

En tjock ponny vill man gärna ha lågt energivärde i höt på så man kan ge större mängd. Protein i balans till energin (kvot på 6)så man inte behöver ge kraftfoder.

En högpresterande stor häst behöver mycket energi och behöver ofta stora fodergivor, så där vill man ha högt energivärde, proteinet kan ligga ngt lägre (kvot på 4,5-5) eftersom man ändå ger stora mängder kraftfoder och får upp proteinet på så sätt.

Låga värden på energin är 6,5-7,5 ungefär (beräknat på torrt hö), höga energivärden är 8,5-9,5.

När du tar själva provet måste du se till att få ett prov som representerar hela höpartiet.

Är det mycket klöver i så måste du få med motsvarande andel klöver i provet, är det väldigt lite blad kvar på stråna så får du inte skicka med för mycket blad osv.

Öppna flera balar och plocka försiktigt ut tussar från mitten av balen som du klipper ner i en påse och skickar till labbet. (Analycen, Hjortens Lab t.ex.)

Bra värden är värden som fyller din hästs behov utan att du behöver ge tillskott eller hålla nere högivan.
Runt 7 MJ (Megajoule, energienhet) och 45 g smrp (gram smältbart råprotein) brukar funka för ridhästar. Då kan man slippa ge kraftfoder och ge såpass mycket hö att hästen får tugga ordentligt.

För att slippa ge proteintillskott ska smrp/MJ-kvoten vara på minst 6 för en vuxen häst. Alltså 6 gram smrp per MJ.

Ok,tack för era svar.
Ska det vara lika mycket när det bara är en liten bponny?
Ska ringa på ett hö som är analyserat.
Vilka värden är de viktigaste då?

De viktigaste värdena är just energi och protein, mineralerna är lättare att fixa till i efterhand.

Ok,tack för era svar.
Ska det vara lika mycket när det bara är en liten bponny?
Ska ringa på ett hö som är analyserat.
Vilka värden är de viktigaste då?

Som jag skrev ovan: lågt energivärde för att kunna ge stor giva utan att hästen blir tjock. Proteinet i balans, dvs inte för lite så man måste slänga på en massa kraftfoder, eller för mycket så det blir överskott i onödan.

Pratade precis med bonden som har analyserat sitt hö.
Han sa att det var 40-45g smrp (kom inte ihåg riktigt) och 8 mj.
Är det ett bra hö till en fånghäst?

Korta bas regler för all utfodring med hö/hösilage.

*Ta protein och dela på energi så ska man ha en kvot på 6. Är det mer så får du späda ut det med ex halm. Och är det under lägga till med ex. lusern.
*1kg torrsubstans per 100kg häst.
Torrstubstans är det torra i höt. Hö brukar ligga på 84%

Hoppas du blev lite visare i alla fall.

Det känns som att han inte får så mycket energi för att han är väldigt slö när min dotter rider med tanke på att han var het innan han fick fång.

Är det helt konstaterat (röntgen) att hästen inte har ont längre? Bara en fundering, och jag hoppas att du inte tar illa upp att jag ifrågasätter!

Korta bas regler för all utfodring med hö/hösilage.

*Ta protein och dela på energi så ska man ha en kvot på 6. Är det mer så får du späda ut det med ex halm. Och är det under lägga till med ex. lusern.
*1kg torrsubstans per 100kg häst.
Torrstubstans är det torra i höt. Hö brukar ligga på 84%

Det sistnämnde är absoluta MINIMIGIVA!!! Man får aldrig ge mindre. SLU rekommenderar att man ger 1.5-2kg hö per 100kg häst.

Jag tar absolut inte illa upp utan är hemskt tacksam över alla svar jag har fått.
Vi har varit på återbesök en gång i månaden och då röntgat honom varje gång. veterinären sa att hon aldrig sett en ponny bli så kry fort...trots det så fick han gå i sjukhage och box i 3 månader så att det inte skulle komma tillbaka.
Vi har gett honom ca en hand musli om dagen i en vecka nu uöver det andra han får. Vet inte om det är rätt eller fel...men han verkar klara den maten bra oxå. Idag när min dotter var ute och red så var han så pigg att hon knappt kunde hålla honom.Hon var verkligen glad när hon kkom hem för nu börjar hon känna igen sin gamla ponny.
Ska iväg och köpa det höet som är analyserat idag.

Det låter ju jättebra:D !

Har själv haft en fånghäst som det tyvärr inte gick särskilt bra för, så jag vet vilket elände det kan vara om man har otur...

usch ja,det är inte alls kul med fång. Det verkar ju vara ganska lätt att de får tillbaka det när de en gång haft fång.
Hörde om en ponny som tävlar de största klasserna i hoppning. Han fick oxå fång i somras och nu har den kommit tillbaka igen.
Det är nog väldigt viktigt att man låter det ta sin tid och inte sätter igång de så snabbt

Pratade precis med bonden som har analyserat sitt hö.
Han sa att det var 40-45g smrp (kom inte ihåg riktigt) och 8 mj.
Är det ett bra hö till en fånghäst?

Att hästen får fång beror inte på vad för värden grovfodret har, utan att hästen har fått störningar i magen. Det kan t ex vara att han inte blivit invänjd vid betet tillräckligt långsamt.

Att hästen får fång beror inte på vad för värden grovfodret har, utan att hästen har fått störningar i magen. Det kan t ex vara att han inte blivit invänjd vid betet tillräckligt långsamt.

Eller att det var väldigt sena frostnätter i slutet av april i år då MÅNGA fick fång som gått på gräs från det första spirande stråna...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 538
Hästvård Nu vill jag ha era råd angående min fångshettis. Just nu går hon i sin grushage med en kompis på dagarna och hon får komma in på...
Svar
9
· Visningar
1 685
Senast: ogres
·
Foder & Strö Har en fråga ang. vitaminer. Häst 1: Valack, fick fång i mitten på Juni, är nu under igångsättning (endast skritt vid hand än...
Svar
12
· Visningar
1 779
Senast: Domino_s
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 853
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka