Analysera mera

Sv: Analysera mera

Emma!

Jag tycker att ni helt klart är på rätt väg. Det finns olika vägar till Rom och du har valt en av dem, en väg där du ju tycks få bättre resultat är de andra du tidigare prövat. Tycker att du fick ett väl genomtänkt svar av Jacko.

Jag tycker att bilderna ser fina ut. Stödet du börjar känna börjar också synas.

Det där med att överkorrigera sitsen känner jag igen. Jag har gått igenom precis samma sak!

Ett tips utöver de andra du fått. Rid honom ett dressyrpass barbacka! Djäklarns vilken förståelse för hästens rörelsemönster och muskulatur man får. Gjorde det själv idag. Gud så mycket hästen RÖR på sig!!! (brukar bara skritta ut barbacka annars)

Mvh Monika

Tack Monika!
Kul att få kommentarer från dig som sett oss IRL. Dressyrpass barbacka ska jag verkligen prova!!

emma-vsm skrev:
Delvis KL

Oj, nu ska jag försöka svara alla.

Hoppningen: han är svagare i vänster bak, hoppar gärna åt höger. Även dressyrtränaren tycker att han är svagare i vänster bak, jobbar där mkt i skritt med att flytta in vänster bak inåt, framåt..
Han blir kort i halsen i hoppningen med, nästan värre delvis (han sträcker ut i språnget). Dock är han väldigt smidig och lätt i hoppningen, trots sin låååånga rygg och koooorta hals.
Om det ser ut på bilderna som att han har svårt för hoppningen så är det väldigt missvisande bilder. Jag borde kanske lägga ut fler...?

då har ju dressyrtränaren redan observerat att det är en svaghet någonstans, då kan det bara gå framåt från där :-)

jag skall se om jag kan få in några bilder på olika hästar i olika arbeten så man ser vad jag menar i hur de alla använder kroppen

Tycker du resonerar helt rätt. När bakdelen kommer igång kommer halsen att längas. Hästen kanske behöver jobbas i remontform ett tag och länga överlinjen. Du är nog på väg dit.
Om du fokuserar på halsen för mycket kommer säkert hästen att bli mindre aktiv bak och du tappar ryggen som följd.
Motorn sitter ju bak. Därifrån kommer energin. Jag tycker du börjar i helt RÄTT ände.

Tack! Som sagt känns det bättre sedan jag började rida såhär, så jag kan bara fortsätta!
Det är svårt att både få med bakdelen OCH samtidigt länga halsen, just nu blir det det ena eller det andra.
Förut har jag fokuserat på att länga halsen men tappade då rygg precis som du säger. Nu får jag (stundtals) med ryggen och han har blivit aktivare i sina bakben men då är det samtidigt svårt att få en lång hals. Men jag är övertygad om att det kommer!

öppnas det något här?

http://web.telia.com/~u31324409/muskulatur.doc

om, så har jag valt ut perfekta atleter

s 2-4 - anatomi, de djupa inre musklerna
s 5-6 - anatomi, de yttre musklerna
s 7-12 - gravitationspunkt, balanspunkt, räckvidd, fritt arbetande skuldror och bakdelar som har full koll på läget
s 13-14 - fritt rörandes hästar som har kvar sin upptränade kropp i rörelserna
s 15 - rörligheten och balansen i kroppen i laterala rörelser trots att de inte böjer ryggraden något nämnvärt
s 16-17 - den "tänkta" kroppsmedellinjen och krafttransporteringen bakifrån framåt "genom" de inre musklerna
s 18-19 - de tre bilderna som lades in först på hästen som jämförelse

han är *kort* i rörelserna, inget illa ment, men skuldrorna är ganska statiska och jobbar inte genom hela skuldran med frambenen - det ser du både på bilderna när han hoppar och på dressyrbilderna - han jobbar inte igenom alls upp till i skuldrorna utan drar bara upp benen knappt under sig med nedre skuldermusklerna - han är till och med under 45 grader i knävinkel upp fram under hakan
och jobbar han inte fritt genom hela skuldran så blir hans räckvidd *kort*

det kan bli bättre med rätt träning dock - genom dressyren förslagsvis

sedan tyckte du han hade lång rygg - och det är ju bättre han har det vid hoppning än för kort rygg
lång rygg har många europeiska dressyrhästar också (jämfört med andaluser t ex, en helt annan konformation) - det skall inte vara några problem såvida avståndet mellan sista revbenet och höftbenskammen inte är för långt, för då kommer han vara svag där och får lite svårare att samla sig - det avståndet har jag dock svårare att se på alla bilderna hur långt det kan vara, det får man kolla med fingrarna och handen

men annars när jag jämfört med superatleterna jag plockat ut bilder på som är *perfekta* och som är i dokumentet (om man nu kan öppna det) - så tycker iallafall jag att han är en jädrans fin häst och det ser faktiskt mycket bättre ut än du själv har fått för dig och någon extremt konstig hals har han inte :-)
det är inre muskler i nacken och halsen med, och de är också med i dokumentet

Tack för utförliga kommentarer. Tyvärr kan jag inte öppna länken... Fel vid sidhämning står det..

Det du sa om hans skuldror ska jag be tränare titta på nästa gång!

Hans långa rygg har jag fått kommentarer om ända sedan jag köpte honom, att han kommer ha extra svårt för sig, speciellt då vid samling. Jag tycker inte att det är ett stort problem. Jag köpte honom inte för hans fina kropp ;) , även om jag i dagsläget skulle kolla mer på extriören om jag köpte en ny häst, än vad jag gjorde då.

Men, han är en frisk häst och det måste ju tyda på någorlunda rätt hantering.

Tack PAC, för dom snälla orden.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka