Analysera mera! ;)

Sv: Analysera mera! ;)

Många har redan svarat men jag tar och svarar jag också.
De två första bilderna
ryttaren sitter något baktungt, flytta bäckenet på fötterna och skulle behöva vrida in låren och på så sätt få in fötterna. Målet att få en lättare sits. Hur? ja det finns det fler på inlägget som kan svara bättre.

tycker inte att ryttaren ser hård ut i handen. Han verkar ha en väldigt lätt kontakt på båda bilderna. Däremot är det svårt att vara följsam med omkullagda händer som flera har påpekat.

Överlag tycker jag att det är trevliga bilder där både häst och ryttare är koncentrerade på uppgiften:)

tredje bilden verkar vara en protestbild??

Hästen din då
en sällsynt snygg ktravare som är väldigt balanserad fram och bak.
Många jag sett har så små bakdelar jämfört med fram.
Och sen så finns det inget maffigare än när ett kallblod går bra:banana:

Och den sista bilden...en fin skrittbild där ryggen är rund ända upp till nacken. Ryttaren skulle behöva rulla bak axlarna en aning.
Annars tycker jag att alla bilder är trevliga som visar en tillfreds häst förutom stegringsbilden.

MVH/önskan

Ska man vara petig - och det ska man väl i sann Buke-ordning :) - så ser hästen ut att vara lite, lite låst på skrittbilden. Detta tänker jag utifrån att han ser ut att vara nästan lite passtaktig i skritten. Frambenet har lyfts innan bakbenet går ner i backen - det ser ut som om höger sidas benpar följer varandra, och vänster sidas benpar följer varandra (när det egentligen borde vara så att hb-vf och vb-hf ska följa varandra i en "bra skritt" där hästen rör sej genom hela kroppen).

Men egentligen tycker jag att den ser finare ut genom överlinjen. Jag gissar att den hade kommit i en bättre skritt-takt ifall den fått mer utrymme framåt-neråt, och ryttaren inte satt fullt så "tungt" på honom - bjöd honom mer utrymme under rumpan.
Eventuellt upplever jag det som att ryttaren här försöker "lyfta framtill" och få hästen högre i formen fram än den egentligen klarar just där (när bilden togs) - men det blockerar rörelsen mer än det hjälper. Det kan också handla om små enkla saker som att en förhållning tajmats fel eller en skänkelhjälp har tajmats fel - ibland behövs det inte mycket för att man ska "plocka isär" skritten i kroppen på hästen.

Jessica skrev:
Titta på ryttarens händer, de är omkullvälta (vilket trådskaparen redan påpekat)... Med såna händer kan inte kontakten bli lätt o otvungen, utan de stumma bl a pga att benen i underarmen "korsas". Hästen kan inte heller få en ärlig eftergift i nacken med sådana händer.

Men jag gillar oxå hästen... är ju en kallblodstravare... precis som min ögonsten. :love:

mvh Jessica
Jo det är sant, samma problem som jag har/har haft. Men det ser ändå så lätt ut! På något vis... Han verkar lixom inte ens vilja påverka hästen genom tygeln, den känslan fick jag iaf...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka