Analysera mera! ;)

N

NiraK

Har läst lite bildtrådar här på barockforumet och tycker att det verkar vara intressanta diskussioner och synpunkter.
Vore roligt om ni ville analysera dessa bilder (ur ridsynpunkt, exteriörsmässigt etc.).
Inga personpåhopp och liknande utan i vänlig ton. Fokusera helst inte alltför mkt på ryttaren då det inte är jag på bilderna. Ser bla. att handställningen och trampet i stigbygeln måste rättas till. Dock har ryttaren börjat rida som "vuxen" och alltså inte ridit så länge.

arbetstrav

trav igen.. lite knepig vinkel, ängen sluttar nedför just här

Jahm.... frågetecken?

Nirak

Sv: Analysera mera! ;)

Nej men NiraK. Inte ofta man ser dig här inne! Borde ha pm:at dig för länge sedan och höra hur allt går. :crazy:

Jag utgår från att jag mer än väl vet vem det är som är på bilderna?
Lite för sent på natten för att jag ska orka kommentera idag. Får ta det imorgon.

Kan tillägga att hästen är en kallblodstravare. Började skolas om till ridhäst som 9 åring. Gick då bara rakt fram på lång tygel över stock och sten.. snubblade och slog sig blodig pga. bristande balans och koordination :crazy: Men sakta men säkert slår ingen ihjäl! ;) Med tålamod och ihärdighet så gick det iallfall framåt. Numera är hästen 22 år men utvecklas fortfarande..

Här är en exteriörbild (uppställd)

http://image09.webshots.com/9/7/19/52/109671952hJtpqi_fs.jpg

Nirak

För nu de som inte är med på det: ta bort http:// så fungerar bilderna efter att ni klickat upp länken.

Detsamma! ;)

Du får gärna kommentera när du har tid!

Nirak

First thing tomorrow. ;)

Nu ska jag göra lite nytta och sätta mig och läsa.

Vad är det för stam (dvs vad heter han?)? Pilmin?
Jag måste medge att jag tycker väldigt mycket om typen av häst. Min valack är som en yngre version.
Han är vacker och har fina linjer tycker jag. Ser ut att "kunna röra sej" men är kanske lite låg i ryggen/svag i mellangärdet och släpper igenom underlinjen så han blir lite tung på framen ändå.

Du har lagt in ridbilder på honom förut som varit mycket bättre i mina ögon :).

Du vet vad jag tycker om Jomin. :love:
Har aldrig sett honom IRL tyvärr, men att se honom på kort är mumma. :d

På korten är han sjyst nog att plocka med sig baken trots att ryttaren inte gör det så lätt för honom. Dock tappar han ryggen och allt därifrån och fram.

Ett tips som jag tror skulle få mycket att falla på plats för ryttaren (fan vad irriterande det är att inte kunna skriva namnet på honom :p ) är att han när han suttit upp tar några djupa andetag:
dra in luft sakta genom näsan, släpp ut den sakta genom munnen. När han släppper ut den så låter han axlarna sjunka, tyngdpunkten sjunka nedåt och höfterna sjunka ned i hästens rygg så det känns som att de faller ned på sidorna av hästen.

Då borde hans skänklar komma bak en bit, hans överkropp slappna av, händerna ned och han får en hand som är mer inbjudande.

Just nu säger hans säte att ryggen ska försvinna och hans hand säger att Jomin ska trycka mot den och därmed spänna sig.

Dock tro jag att med bara små ändringar kan det hända enormt mycket hos ryttaren (och därmed hästen).

Hoppas att de där kommentarerna om ryttaren inte gjorde något.

ryttaren ser väldigt skarp ut och sitter tungt på en häst som inte får med ryggen,och tar balans i tyglarna (enligt korten)

hade ryttaren bara andats genom kroppen,blivit mjukare i sätet och släppt fram han i formen så hade det blivit en betydlig skillnad.

tycker man ser ett typiskt exemplar på samling innan hästen är redo,ser mer ut som en hängmatta som försöker pressa under sig bakdelen smygande.

mm kallblodstravare:love:

Vad pinsamt :o Jag som skulle sätta en :love: för den kontakten han har med hästens munn! Verkar vara så lätt och otvingat!

För övrigt en riktigt najs häst :bow: Men jag tycker väl ungefär som de övriga om ryttaren, ser ut som att hästen har mkt mer att ge bara på en liten sitsförändring! Man vill liksom få med ryggen och upp framdelen men ändå, tycker hästen är kanon :love:

Din skrittbild, är du lite spänd i ryggen? Annars harmonisk häst!

the_connemara skrev:
Vad pinsamt :o Jag som skulle sätta en :love: för den kontakten han har med hästens munn! Verkar vara så lätt och otvingat!

Titta på ryttarens händer, de är omkullvälta (vilket trådskaparen redan påpekat)... Med såna händer kan inte kontakten bli lätt o otvungen, utan de stumma bl a pga att benen i underarmen "korsas". Hästen kan inte heller få en ärlig eftergift i nacken med sådana händer.

Men jag gillar oxå hästen... är ju en kallblodstravare... precis som min ögonsten. :love:

mvh Jessica

Hej!

Tycker hästen ser fin och vig ut i musklarna.
Gillar att en kall kan se sådär ut!

Men man måste ju för skams skull slå lite kallt vatten i årarna också!

Många har sagt att det ser ut till att ryttaren är hård i handen och sådär, men det tror jag nog inte. Jag tror hästen inte söker fram till handen nog. Bågen på nacken är lite för rund, och det hänger nog ihop med att ryggen trycks lite undan.

Jag tror hästen skulle få lov att svinga lite mer med sin rygg, så att dom riktigt goda bakbenen skulle få visa fram sej än bättre! Kom ihåg att lätt i handen inte alltid betyder att hästen går rätt!

Pelle

ryttaren bör inte trycka ner sig för kung och fosterland. lätta på kontakten med stigbygeln, hamna i balans utan så mycket muskelansträngning... släpp upp och ut hästen mer, och det kommer bli mycket snygg ridning!

Danke, missade att det stod redan det i tråden innan jag frågade!
Sorry, ska bli mer uppmärksam, I think!

/cj

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka