Analysera hö?

Jag har inte lyckats hitta en enda bonde häromkring som analyserar sitt hö, utan det får jag göra själv i så fall. Och alla jag har pratat med tar fler skördar från olika åkrar och lagrar allt hö på samma ställe utan att markera ut varje skörd för sig.

Och eftersom jag hämtar hö ofta (ingen lagringsplats) så måste det vara i närheten för annars blir det ohållbart att åka långt så ofta.
 
Jag har inte lyckats hitta en enda bonde häromkring som analyserar sitt hö, utan det får jag göra själv i så fall. Och alla jag har pratat med tar fler skördar från olika åkrar och lagrar allt hö på samma ställe utan att markera ut varje skörd för sig.

Och eftersom jag hämtar hö ofta (ingen lagringsplats) så måste det vara i närheten för annars blir det ohållbart att åka långt så ofta.

Så är det här också. Så stora är inte vallarna att man tar allt hö på samma vall.

Mitt ena hö tas in vid samma tillfälle , eventuellt över två dagar beroende på, men omfattar 70 ton från olika gärden. Även om de (eller jag själv, har dock inte hämtat en hel säsongsranson utan hämtar eftersom hittils)
skulle göra ett samlingsprov är jag inte helt hundra på att resultatet skulle bli särskilt rättvist. (?)

Sen är det nästan inga andra än jag som är intresserade av analys. Faktiskt.

Jag har många bönder som tar in hö till hästfolk (hö tas endast därför, allt annat blir ensilage) i närheten men det är samma sak för dom.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst är tunn över ryggen men ändå bukig och jag misstänker att han får förlite protein och att årets hö har dåliga värden då det...
2
Svar
23
· Visningar
2 781
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 330
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 310
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp