Analysera hö?

jis

Trådstartare
När jag läser bland inläggen här på forumet får jag ibland känslan av att de flesta (alla?) här tycker att det är ren galenskap att ge sin häst hö som inte är analyserat.

Men om man som jag tex, köper hö från en bonde som har 5 olika åkrar och dessutom förra året hann med 3 skördar på varje åker, hur gör man då?
Det går ju inte att ta analys på varje bal.
Och man kan ju inte bara analysera från en åker och en skörd och anta att alla balar har samma värden, för det kan ju skilja en hel del.

Visst måste det väl finnas fler här i samma situation?
Hur gör ni?
Är jag en dålig människa som ger mina hästar oanalyserat hö?
 
Själv väljer jag att handla grovfoder som är analyserat. Vill veta innan vad det innehåller. Min häst är förmodligen insulinresistent och har haft fång så foderstatens innehåll är mycket viktig. Tycker att fler skulle kräva av sina grovfoderleverantörer analyserat foder så de börjar producera vad vi vill ha. Sen är min erfarenhet att det är stört omöjligt att hitta grovfoder där mineralerna är lagom och i balans, så de måste alltid kompletteras.
 
Själv väljer jag att handla grovfoder som är analyserat. Vill veta innan vad det innehåller. Min häst är förmodligen insulinresistent och har haft fång så foderstatens innehåll är mycket viktig. Tycker att fler skulle kräva av sina grovfoderleverantörer analyserat foder så de börjar producera vad vi vill ha. Sen är min erfarenhet att det är stört omöjligt att hitta grovfoder där mineralerna är lagom och i balans, så de måste alltid kompletteras.

Tänker högt nu, om man köper från en bonde med analys, hur vet man att han inte bara tagit en enda analys.
Och sen serverar den med allt hö, oavsett vilken åker och vilken skörd?
Hade själv den tanken när vi köpte in hö tidigare.
 
Men om man som jag tex, köper hö från en bonde som har 5 olika åkrar och dessutom förra året hann med 3 skördar på varje åker, hur gör man då?

"Rätt" sätt är väl en analys på varje skörd på varje åker. Har du frågat lantbrukaren om det är stor skillnad på åkrarna?
 
Tänker högt nu, om man köper från en bonde med analys, hur vet man att han inte bara tagit en enda analys.
Och sen serverar den med allt hö, oavsett vilken åker och vilken skörd?
Hade själv den tanken när vi köpte in hö tidigare.

Man får hoppas att bonden är seriös :)
 
När jag läser bland inläggen här på forumet får jag ibland känslan av att de flesta (alla?) här tycker att det är ren galenskap att ge sin häst hö som inte är analyserat.

Men om man som jag tex, köper hö från en bonde som har 5 olika åkrar och dessutom förra året hann med 3 skördar på varje åker, hur gör man då?
Det går ju inte att ta analys på varje bal.
Och man kan ju inte bara analysera från en åker och en skörd och anta att alla balar har samma värden, för det kan ju skilja en hel del.

Visst måste det väl finnas fler här i samma situation?
Hur gör ni?
Är jag en dålig människa som ger mina hästar oanalyserat hö?

Gäller det hö är det ju superenkelt att plocka prover från flera partier och göra ett samlingsprov, balarna blir ju inte dåliga av att öppnas. Det man vill ha är ju ett snitt av det foder man ger över en längre period, så en samlad analys efter skörd på samtliga partier som skall användas under vintern funkar bra som riktmärke om man inte kan få hela förbrukningen från samma vall eller skörd.

Även om hela partiet kommer från samma åker måste man ju ta från flera balar, eftersom växtligheten ser olika ut över åkern.

Det är kanske inte galenskap att fodra med oanalyserat grovfoder, men man behöver ha väldigt stor kunskap om hur hästars närings- och ätbehov ser ut, både på individ- och artnivå.

Så alla som behöver fråga här på Buke efter en foderstat gör nog bäst i att analysera. ;)
Utan analys är det dessutom omöjligt för en utomstående både att beräkna och ta ansvar för en foderstat utan att känna hästen och följa den under en längre tid.
 
Jag analyserar alltid mitt foder. Jag tycker att det är både enkelt och billigt. I år blev jag erbjuden att köpa ett billigt oanalyserat grovfoder, jag tackade jag och tänkte att jag får stå mitt kast om analysen tex säger att proteinet är jättelågt. Men sedan när jag fick tillbaka värdena så visade det sig attvärdena passade både min unghäst och min gamla ponny perfekt. Högt protein, jätte lågt socker och ganska låg energi och ett ca/p på 1.8. Båda hästarna är glada eftersom de kan äta mycket mat och jag är glad för att jag hade tur. Men det kunde ju lika gärna ha blivit tvärtom. Så vill man vara på den säkra sidan så köper man färdig analyserat eller så får man stå sitt kast. Att. Inte analysera alls känns oekonomiskt eftersom det oftast då blir att man ger hästen fel mineraler eller annat foder som hästen kanske inte ens behöver. Jag tror att många som inte analyserar fodret gör detta för att de tycker att det verkar krångligt.
 
Har man inget problem är det inget problem. Men att ha feta, magra eller fånghästar utan att analysera tycker jag är galenskap. Och då får man ju hitta en bonde som är seriös och faktiskt går att lita på vad gäller provtagningar. Självklart blir det dyrare med seriös hantering av seriös producent, men i längden är det värt det om man har problem med att fodra hästarna till den form man önskar.
 
När jag läser bland inläggen här på forumet får jag ibland känslan av att de flesta (alla?) här tycker att det är ren galenskap att ge sin häst hö som inte är analyserat.

Men om man som jag tex, köper hö från en bonde som har 5 olika åkrar och dessutom förra året hann med 3 skördar på varje åker, hur gör man då?
Det går ju inte att ta analys på varje bal.
Och man kan ju inte bara analysera från en åker och en skörd och anta att alla balar har samma värden, för det kan ju skilja en hel del.

Visst måste det väl finnas fler här i samma situation?
Hur gör ni?
Är jag en dålig människa som ger mina hästar oanalyserat hö?

Jag är i samma sits. Hade urgärna haft analys på höet, men i dagsläget så fungerar det faktiskt inte. Jag tycker inte det är krångligt eller så att skicka in en egen analys, men praktiskt går det inte ens att göra ett samlingsprov. Går och går, men resultatet blir knappast rättvist och då ÄR det enbart bortkastade pengar. Krasst men sant.

Har tidigare räknat foderstater (och har stort intresse för just det) och vet hur man ska göra och tänka på, men fodrar för tillfället med ögat. Vilket fungerar bra i dagsläget med hästar i fint hull och form.

JAG anser mej INTE som en dålig hästägare. Jag förstår vikten dock av ett analyserat grovfoder!
 
Hej!

Det är inte helt lätt det där med analyser. Jag känner några som köpt analyserat hö från samma bonde i flera år och varit jättenöjda, men blev lite misstänksamma när hästarna inte tog sig så bra så de skickade in en egen analys som visade helt andra värden. Sen kröp det fram att flera års analyser varit förfalskade.

Jag har börjat fundera på att om hästar ändå har andra behov än det man räknar med på tabellhästen och många har silage från flera olika åkrar känns det som om det är väldigt många felkällor. Så jag vet inte riktigt längre...

/Lavinia
 
När jag läser bland inläggen här på forumet får jag ibland känslan av att de flesta (alla?) här tycker att det är ren galenskap att ge sin häst hö som inte är analyserat.

Men om man som jag tex, köper hö från en bonde som har 5 olika åkrar och dessutom förra året hann med 3 skördar på varje åker, hur gör man då?
Det går ju inte att ta analys på varje bal.
Och man kan ju inte bara analysera från en åker och en skörd och anta att alla balar har samma värden, för det kan ju skilja en hel del.

Visst måste det väl finnas fler här i samma situation?
Hur gör ni?
Är jag en dålig människa som ger mina hästar oanalyserat hö?
Jag undviker att köpa sånt hö utan vänder mig till producenter jag litar på. Kan åka rätt långt för att få tag på rätt foder om det behövs.
 
Jag undviker att köpa sånt hö utan vänder mig till producenter jag litar på. Kan åka rätt långt för att få tag på rätt foder om det behövs.
Samma här. Den bonden jag brukade köpa utav gjorde säkert bortåt 20 olika analyser per omgång slaget hö.

Tex det partiet som man fick analysen på så var allt slaget, torkat och balat samma dag (inte att alla moment gjordes samma dag utan att på hela det partiet så var varje delmoment för sig utfört samma dag). Den delen av åkern som han inte hann göra när han tex balade så blev det ett parti för sig. Detta gjorde att de partier man fick var väldigt jämna i utförandet.
 
Samma här. Den bonden jag brukade köpa utav gjorde säkert bortåt 20 olika analyser per omgång slaget hö.

Tex det partiet som man fick analysen på så var allt slaget, torkat och balat samma dag (inte att alla moment gjordes samma dag utan att på hela det partiet så var varje delmoment för sig utfört samma dag). Den delen av åkern som han inte hann göra när han tex balade så blev det ett parti för sig. Detta gjorde att de partier man fick var väldigt jämna i utförandet.

Wow! Tänk om man kunde hitta såna bönder här. Vår ena bonde levererar till en hel mängd galoppstall och ändå är det lite "nu får ni härifrån och sen får ni därifrån". Vår andra bonde är likadan. :-(

/L
 
Wow! Tänk om man kunde hitta såna bönder här. Vår ena bonde levererar till en hel mängd galoppstall och ändå är det lite "nu får ni härifrån och sen får ni därifrån". Vår andra bonde är likadan. :-(

/L
Vad tråkigt. Jag har två så bra bönder här som jag känner till. Dock är det ca 5 mil till den ena och 8 mil till den andra (enkel väg båda bönderna). Så det är ju inte runt hörnet direkt även om det inte är överlångt bort heller.

Vet fler som aldrig skulle åka mer än bara några kilometer för att hämta grovfoder.
 
Vad tråkigt. Jag har två så bra bönder här som jag känner till. Dock är det ca 5 mil till den ena och 8 mil till den andra (enkel väg båda bönderna). Så det är ju inte runt hörnet direkt även om det inte är överlångt bort heller.

Vet fler som aldrig skulle åka mer än bara några kilometer för att hämta grovfoder.

Vi har hemleverans från den ena (han bor ca 3,5 km från oss). Den andre är kanske 2-3 mil bort (jag vet inte exakt för det är inte jag som tar hem höet). Jag har full förståelse för att man inte vill hämta hö hur långt bort som helst när man använder minst 4 stora silagebalar/vecka och bara kan ta hem 2 åt gången.

/L
 
Vi har hemleverans från den ena (han bor ca 3,5 km från oss). Den andre är kanske 2-3 mil bort (jag vet inte exakt för det är inte jag som tar hem höet). Jag har full förståelse för att man inte vill hämta hö hur långt bort som helst när man använder minst 4 stora silagebalar/vecka och bara kan ta hem 2 åt gången.

/L
Att bara kunna ta hem två åt gången och förbruka 4 i veckan låter väldigt jobbigt hur nära det än är :D
 
Wow! Tänk om man kunde hitta såna bönder här. Vår ena bonde levererar till en hel mängd galoppstall och ändå är det lite "nu får ni härifrån och sen får ni därifrån". Vår andra bonde är likadan. :-(

/L
När jag hämtade första gången från den leverantören jag väljer nu så undrade han om jag var lite "udda" som uttryckte sån entusiasm över det GRÖNA höt. Allt hö är väl grönt tyckte han. Nja, inte om man tvingas använda det hö som stallägare köper in billigast.
 
Jag vill så långt det är möjligt köpa hö från samma fält och skörd för att underlätta. Ibland räcker det ju inte en hel vinter och man får byta efter ett tag men då får man analysera det nya partiet, om bonden inte redan gjort det.
Visst finns det en del höproducenter som tar en analys för allt hö, men det får man ju kolla upp när man köper. Flertalet är duktiga på att hålla koll på sina olika skördar och har också redan analyser på de olika partierna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst är tunn över ryggen men ändå bukig och jag misstänker att han får förlite protein och att årets hö har dåliga värden då det...
2
Svar
23
· Visningar
2 781
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 330
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 310
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp