Toya
Trådstartare
Jag fått en häst till låns, att tävla och gå kurser med.
Nu är det så att han är en av de märkligaste varelser jag har stött på...
Det handlar alltså om en 16-årig valack, stor och snygg, men med dåliga hovar.
Ridmässigt är han rolig, men är travtaktig i tölten (kan jobba hur bra som helst i skritten, men faller isär på en gång...)
Fastnar man i handen drar han, har sprungit hem med några på det viset, dock inte mig än så länge... även om han har testat.
Har man spö blir han jättspänd, tar jätteskutt osv...
Samtidigt kan han vara hur mysig som helst, riktigt "mulla" runt i skogen.
På backen kan han få för sig att vara rädd för saker, smågrejer som att någon tappar en hovkrats kan få honom att explodera. Senast idag slet han sönder ett grimskaft när en tjej knäppte på grimman på hästen brevid...
Har någon därute en häst med liknande beteende, och vet ni vad det beror på??
Han blir mkt lugnare av fasta rutiner... tex är han svårfångad innan kl. 17, efter det kommer han travande och möter en..
Det här är alltså inte min häst, utan jag rider honom - förmodligen för att ägaren tycker att han är för oberäknelig...
Nu är det så att han är en av de märkligaste varelser jag har stött på...
Det handlar alltså om en 16-årig valack, stor och snygg, men med dåliga hovar.
Ridmässigt är han rolig, men är travtaktig i tölten (kan jobba hur bra som helst i skritten, men faller isär på en gång...)
Fastnar man i handen drar han, har sprungit hem med några på det viset, dock inte mig än så länge... även om han har testat.
Har man spö blir han jättspänd, tar jätteskutt osv...
Samtidigt kan han vara hur mysig som helst, riktigt "mulla" runt i skogen.
På backen kan han få för sig att vara rädd för saker, smågrejer som att någon tappar en hovkrats kan få honom att explodera. Senast idag slet han sönder ett grimskaft när en tjej knäppte på grimman på hästen brevid...
Har någon därute en häst med liknande beteende, och vet ni vad det beror på??
Han blir mkt lugnare av fasta rutiner... tex är han svårfångad innan kl. 17, efter det kommer han travande och möter en..
Det här är alltså inte min häst, utan jag rider honom - förmodligen för att ägaren tycker att han är för oberäknelig...