Analysera foderhalm?

I

Isislover

Ni som ger halm som tilläggsfoder. Analyserar ni det också så ni vet vad det ger, eller kör ni på en höft?

Sv: Analysera foderhalm?

Vi kör oanalyserat och har det mest som tidsfördriv. Tidigare hade vi halm som bottenmaterial och den mängden de åt tog vi inte hänsyn till i foderstaten. :) Hösilaget och resten av fodret är analyserat.

Jag tror inte det är många som bryr sig om det, eftersom halmvärdena inte varierar så mycket som ett hö kan göra. En hygienisk analys kan vara bra!

Men är det mycket grönt inblandat i halmen också så innehåller det säkert mer än vanlig "ren halm".

Jag analyserar halmen. I och med att det är mitt huvudgrovfoder (det enda jag ger i dagsläget) vill jag ha en uppfattning om vad hästen får.
Tog en stor analys med energi, protein, socker, makro- och mikromineraler. Kan leta upp resultaten om det är intressant.

Jag vill gärna se resultatet av din halmanalys, särskilt mikromineralerna, men helst alla siffror förstås!

Tyvärr är värdena i g/lb, inte kg. jag kryssade lite fel när jag skickade iväg provet... :angel: Har de omräknade någonstans, hittar jag dem lägger jag upp dem!

Energi (DE, Mcal/lb): 0,64
Råprotein: 15,7 g/lb
Uppskattat lysin: 0,5
ADF: 197,2
NDF: 277,2
WSC: 13,3
ESC: 3,9
Stärkelse: 0,7
NFC: 43,3

Ca: 1,52
P: 0,37
Mg: 0,28
K: 7,09
Na: 0,105

Fe: 71
Zn: 5
Cu: 2
Mn: 28
Mo: 0,3

Vad är det för halmsort du har analyserat ? Stort gröninnehåll eller ren halm ?

"Ren" kan man säga, mer gul än grön men med små inslag av grönt i vissa balar. En blandning mellan havre och vete/råg om jag inte minns fel. Jag plockade från alla balar jag kom åt :angel:

Okey blir ju lite svårt att få grepp om det när det är från olika sorter, hade varit intressant om den var från en sort iom att den ligger på halva energin mot vad man generellt räknar på halm eller tom under det. Under 2 MJ jämfört med de 4 MJ man räknar generellt. Intressant är det höga magnesiuminnehållet frågan är om man vågar räkna med att halm alltid innehåller en hel del magnesium (tex hippocampus räknar inget magnesium på halm), vi ligger alltid precis i underkant på behovet av magnesium från vårt hö varje år så brukar pytsa på en skvätt då och då men med tanke på att nästan alla står på halm och äter halm borde det ju kanske vara onödigt. Intressant är att jag har en som blir spökig utan magnesiumtillskott och just hon står på spån iof får hon plockhalm men kommer ju inte upp i den mängd som de andra trycker i sig av halmen som har det som underlag.

Jag tog ett blandat prov just för att det var så vinterfodringen såg ut, men jag håller med. Det hade varit kul att ha separata prov.

Energin på "svenska" blir ca 5, så det är ju helt normalt.
Magnesium 0,6 g/kg är ju inte så mycket, gör väl varken till eller från..

Jag tog ett blandat prov just för att det var så vinterfodringen såg ut, men jag håller med. Det hade varit kul att ha separata prov.

Energin på "svenska" blir ca 5, så det är ju helt normalt.
Magnesium 0,6 g/kg är ju inte så mycket, gör väl varken till eller från..

Hur får du den till 5 ?
1 lb = 0,45kg så hur har du lyckats få det till 5 ?

Är det rågvetehalm du haft eller menar du råg och vete halm var för sig ?
Om det är rågvete halm du haft hur upplever du att de uppskattar den till att äta ? Min granne som vi får vår halm ifrån har övergett veten för rågvete iår, naturligtvis fick vi just i år in alldeles för kraftigt hösilage men som hade blivit perfekt i en mix med halm med vetehalm vet jag att jag enkelt hade kunnat reglera det med att att helt enkelt ge dem lite hö och vara generös med halmen i boxarna så fyller de själv upp sin stråkvot med att käka upp halmen men frågan är om rågveten är så smaklig så att de gör det. Är så typiskt efter 10 år med vete på sina åkrar så måste de byta till rågvete precis det år jag verkligen behöver ha hästarna till att äta halm.

Det står i DE och mcal, så man får räkna om det lite till. Vi mäter ju i ME och MJ i Sverige.

Det var rågvete om jag inte minns fel. Hade hur mycket halm som helst av alla de sorter (stallägaren är storbonde).
Min ponny äter allt :angel: så smakligheten kan jag inte svara för. Han gör ingen skillnad på om det är rågvete eller havrehalm, lika mumsigt alltihop!

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
914
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama