Analysera ert hö/hösilage i år !!!

gylle

Trådstartare
Till alla er som tror att det går lika bra att fodra med oanalyserat hö, i år bör ni tänka om har sett flera rejält skrämmande analyser på foder som är ute på annons.
Ett exempel

Analyserat.
Ts: 64,6 %
Råprotein: 33 g/kg
smältbart RP: 1,8
Kalcium: 1,3

Detta är inte det enda exemplet tyvärr men nog det mest extrema jag någonsin sett, de tror ärligt att de skall få något betalt för det också !!

Så se upp köp inget oanalyserat i år.

Sv: Analysera ert hö/hösilage i år !!!

:eek: Men herrejösses! Är det möjligt med så dåliga värden!
Blir dyrt att fodra med det ;)

Men all cred till säljaren som ändå satte ut dessa värden - tror dock det blir lite svårsålt! :angel:

Analyserar alltid vårt hö.....men har aldrig fått sådana värden - tack och lov!

Men helt otroligt så låga värden! Jag som tyckte vi hade lågt...

TS 64%
SMRP 37 g/kg foder
Energi 6.0 MJ/kg foder

Fast det där måste ju vara en felskrivning angående det smp ? Även om det är skit .

Fast det där måste ju vara en felskrivning angående det smp ? Även om det är skit .

De har nog glömt en 9:a :)

60% av 33 är ju 19,8

Inga vidare värden, men jag skulle kunna tänka mig att det finns köpare iaf.
T ex lättfödda ponnies, mycket tuggande för lite innehåll ;)

fel skrivning antagligen.
Tyvär så tittar många på priset på fodret och inte på värdet..

Analyserat.
Ts: 64,6 %
Råprotein: 33 g/kg
smältbart RP: 1,8
Kalcium: 1,3

Faktum är att om detta grovfoder endast skulle innehålla 33 g råprotein per kg Ts så skulle de matematiska formler man använder för att räkna ut smältbart råprotein ge ett negativt resultat! Detta är naturligtvis orimligt så de matematiska formlerna gäller inte vid så låga värden på Rp.

Jag skulle tro att värdet är 33 g/kg foder och med Ts = 64,6% blir råproteinhalten 51 g/kg Ts vilket enligt det svenska sättet att räkna (som gäller för idisslare och inte för hästar) blir SmRp = 16,6 g/kg Ts eller 10,7 g/kg foder.

Vad siffran 1,8 kommer ifrån vet jag inte. Förmodligen är det som någon sa en felskrivning och ska vara 10,8 g/kg foder och då stämmer det rätt bra med det värde som jag fick.

Är det alltid så att 60% av proteinet i stråfoder är SMRP? Gäller det allt foder där bara protein är angivet?

Nej, den s.k. smältbarhetskoefficienten varierar med proteinhalten. Ju höre proteinhalt desto högre är smältbarhetskoefficienten. I detta fall med en råproteinhalt på 51 g/kg Ts så är smältbarheten endast 32,5%.

Sen är det stora osäkerheter i de matematiska formler man använder för att räkna ut SmRp. I Sverige använder man samma formler för hästar som för idisslare vilket naturligtvis är felaktigt eftersom smältbarheten generellt sett är lägre för hästar. I andra länder använder man andra formler.

*kl*

... Sen finns det ju förstås andra djur som äter hö, som t.ex. får, getter, kaniner, höns... ingen aning om vad de bör ha för näringsvärden förstås men bonden måste ju försöka sälja det han har slagit. Klantigt att skriva fel värden och göra det ännu sämre än vad det är, men bra ändå att faktiskt skriva ut värdena!

För min del med tre kallblod som blir feta av att se mat så letar jag efter näringsfattigt hö=) I år har jag tex köpt från fjolårspartiet som är skördat sent, i början av september och näringsmässigt passade mina hästar som handen i handsken. För årets skörd blev alldeles för tok på tidigt och bra.

Och vad har du för värden på ditt fjolårs hö ?

För att en häst är fet så behöver den ingen näring ???

Jag är själv tjock ska inte jag ha näringsriktig mat för det med vitaminer och mineraler ...

Däremot behöver din häst en bättre näringskvot som även diskuterats här ovan typ energi 5 protein 30 kvot 6 ? Men då finns ju näringen kvar för det .
Mia

Senast ändrad:

Ha ha vimse jag det vari i en annan tråd som just näringen diskuterades ;)

Men fick fram vad jag ville ändå Mia

För min del med tre kallblod som blir feta av att se mat så letar jag efter näringsfattigt hö=) I år har jag tex köpt från fjolårspartiet som är skördat sent, i början av september och näringsmässigt passade mina hästar som handen i handsken. För årets skörd blev alldeles för tok på tidigt och bra.

Det optimala för feta hästar är tvärtom just det "för bra" tidigt slagna hösilaget av den anledningen att du där med gott samvete kan klippa väck ordentligt med energi (det som de blir feta av) och ändå ge dem rejält med protein.
Det finns ett fåtal hästar som inte klarar för mkt protein men de är just ett fåtal (har själv en).
Med för bra hösilage så är det faktiskt lätt att banta hästarna om man dessutom har tillgång till halm. Har faktiskt aldrig haft så bra hull på mina lättfödda som i år efter en vinter med alldeles på tok för hög kvot på hösilaget. Jag ville inte proppa dem fullkomligt med protein eftersom detta vid förstort överskott omvandlas till energi dock låg alla på för högt intag och jag räknade kallt med att de just skulle omvandla en del till energi och la mig kallt klart lågt i energi. Ger man en mindre giva hö så äter hästarna halm om de har tillgång till det vilket också justerar kvoten bra iom att det enbart innehåller energi. Har man ett hö med lägre kvot och en häst som tycker om att äta halm också så blir denna fet då energin då sticker upp för högt.

I vinter har jag fodrat med ett hösilage med kvot på 9,2 !! en skvätt betfor morgon och kväll och fri tillgång till halm. Lade med flit alla hästarna ca 20 MJ under deras behov med ca 50% proteinöverskott mot behov och har som sagt aldrig haft dem så fina i hullet som nu (eller ja tills gräset kom sen har det gått lite utför med den biten för det är ju sjutton vad gräset växer i år ;) )

I år blir det samma sak denna gång ligger tom kvoten på 10 på hösilaget men är nu inte lika orolig som jag var ifjor efter att ha provat att fodra så ett år redan. Den enda som är lite trixig är den som inte tar proteinöverskott så bra får se hur det funkar då han nu kommer att jobba mer än förra året kanske får jag se om jag hittar något skräphö innehållsmässigt och blanda ut lite till honom, skräphö finns det gott om i år så skall ju inte bli så svårt.

Har inte värdena i huvudet, men det var såna värden att det räckte med mineraler har jag för mig. Jag kunde enbart fodra dom med första skörds höet förra året, det som togs som andra skörd samtidigt fick dom diarre av pga proteinhalten, så just proteinet var det ingen fara med. Och då togs båda dessa skördar i början av september. har absolut ingen proteinbrist på dom vill jag lova:). DEnna vintern vågade jag inte chansa på att köpa årets skörd som helt klart var för tidigt och kraftigt, jag ska låta dom gå helt på lösdrift i år, kommer att fodra dom tre ggr per dag så länge jag orkar, men sen blir det fri tillgång från första februari gissar jag, jag ska ha barn i mitten av februari och dom kan absolut inte gå på kraftigt hö när det blir fri tillgång. Fri tillgång på halm har dom alltid, året runt.

Att de får diarre av andra skörden beror inte på proteinhalten det beror på att det är mkt mindre växttråd i andra skörden eftersom det gräset är väldigt skirt. Vissa hästar klarar inte att äta andra skörd oavsett värde om de inte samtidigt har tillgång till och äter ordentligt med halm för att få i sig växttråd därifrån. Andra skördarna är oftast proteinrikare än första skördarna, det som avgör proteinmängden är inte skörde tidpunkten utan var i växtfasen gräset är, gräset är oftare tidigare i sin växtfas när det tas andra skörd än när första skörden tas vilket gör att många andra skördar är rejält höga i proteinet.
Har aldrig sett en häst någonsin få diarre av höga proteinvärde däremot som sagt av för lite växttråd iom att dina fått det en gång av andra skörd så hade jag nog provat med några balar om de verkligen klarar att äta andra skörd innan jag köpte på mig en årsförbrukning av det.

Just det partiet andra skörd var väldigt hög protein halt på, jag har alltså köpt förra årets FÖRSTA skörd att ha denna vintern, som dom redan fått hela förra vintern och jag vet fungerade bra för dem. Vågade inte chansa på årets skörd då det blev på tok för bra för dom. Vi brukar i regel försöka spara en första skörd till så sent som möjligt för att dom ska få rätt värden och så, men i år har inte vädret varit så bra tyvärr. Eftersom mitt hö är plastat så håller sig kvaliten och värdena ganska oförändrade jämfört med ett oplastat hö, så jag känner mig trygg med värdena jag fick förra året som passade utmärkt till tjockisarna. För övrigt så tror jag att det är en felskrivning på det höet du stratade tråden med, borde vara svårt att få fram såna värden? Stämmer inte riktigt!

Kan tillgga att jag vill ha ett hö som jag kan fodra ganska rejält med då jag anser aqtt hästar på lösdrift ska ha mycket tugg, och mina hästar äter helst inte halm tyvärr. Det fungerar inte för mig att peta ut 2 kg då och då till dom som vissa gör, då äter den starkaste hästen upp det själv på en kvart.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 933
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama