Analysera bilden...

S

Spider84

...nu ska ni få analysera samman och sönder två bilder som är av mindre bra ryttarkvalitet. :angel:

Jag vet vad jag pysslar med på bilderna samt vart jag och hästen är i galopp"utbildningen" och skritten då givetvis. Vet iaf om de flesta av hennes problem och mina, men man kan alltid lära sig nytt om sig själv och sin häst.

På sista bilden kan jag tillägga att vi håller på att vända inåt och hennes nacke följde med innan bogen gjorde det. :crazy:
Och ja jag är väl medveten om att hjälmen saknas. :smirk:

amigard11.jpg

amigard2.jpg

M.a.o är allt fritt att analysera inkl. hästen, mig, vinklar... ja t.o.m mitt hår om ni nu skulle känna för det. :p
(kapsonen var gjord för typ 50spänn så ursäkta att den ser ut som den gör, men den funkade jäkligt bra kan påpekas ;) )

Sv: Analysera bilden...

Sånt här kan jag inte... Men jag hade gärna sett en bild, eller kanske fått en förklaring till den bettlösa delen av ditt träns *nyfiken*

Det enda jag kommer på är att Jag hade velat a en lite mer rund galopp men det kanske beror på språngmomentet (är som sagt inte så bra på det här med bilder:P) och att det på skrittbilden (förutom det du sa) ser ut som att du har handen lite för mkt mot mankammen för min smak men det finns säääkert en anledning till att du har den där!

:bow:

amigard14.jpg

På den bilden kanske du kan se den hemmagjorda kapsonen lite bättre.

Jag gjorde den för att jag hade en unghäst hemma som var livrädd för allt och alla och ville inte riskera min dyra kapson på henne.

Så jag gjorde denna. Håll i er nu...
Repgrimmerep över nacken
Gammal cykelkedja
Ståltråd inflikat i cykelkedjan
som nyckelringar var fästade i
klädd med fusk skinn
som vi limmade fast.
Remmen under käken är en gammal sporrem

Nyckelringarna gjorde unghästen processen kort med så jag satte dit balsnören istället. :p

Inte den bästa designen kanske, men var väl värd sina 50spänn. Man fick bara hålla koll på ståltråden så den inte stack ut på något sätt.

För bråkiga unghästar med stor potential att ha sönder grejer funkar den fin fint. Annars kanske man ska satsa på några hundringar till. ;)

Jag tänker inte analysera vare sig ditt hår eller hästen annat än att jag tycker hon såg väldigt trevlig och harmonisk ut.
Min fråga blir istället Hur länge håller "skorna"? Trodde dessa var mer tappsko eller sjuksko.

Varför har man så mycket remmar å grejjer på sin häst??...Tacka vet jag ett vanligt enkelt bett utan nosgrimma. Först då tycker jag man kan säga att man klarar av att rida sin häst mjukt och harmoniskt... Men förstår att man ibland måste ta till endel metoder, men jag tycker att alla ska sträva efter att rida sin häst så harmoniskt som möjligt... Däremot gillar jag dina isländska ridbyxor, å att du rider barbacka=)!..Hihi! Mvh//Sara

Det finns kapsoner med flerdelat järn (cykelkedja), delat järn och helt järn.
Har "alltid" funnits och lär alltid finnas. ;)

Fördelen med en cykelkedja är att den formar sig efter hästens nosrygg direkt och kan därför användas på flertalet olika hästar.

SassesCarloz
Jag tycker de håller jätte bra. Min häst klarar inte riktigt grusigt underlag så de skorna är på var gång jag rider henne mer eller mindre. Förutom en sko så har jag haft dem sedan maj och de lär hålla minst ett halvår till.
Den ena skon slet hon sönder när vi red genom djup och mycket seg lera. :crazy:
Det är för övrigt också enda gången hon tappat en sko.

isis_sara
Jag tror helt enkelt det ser ut som fler remmar än det egentligen är.
Det jag rider på är en kombination av en kapson och en stång. En normal kombination inom AR. Kan liknas med kandaret bara att man slipper ha två bett.

Finns en mycket simpel orsak till det: stången länger överlinjen och kapsonen ställer och böjer.

Jag kan också rida henne på enbart stång (utan nosgrimma), men behöver det där lilla extra ställande hjälpen emellanåt på henne.

Sen vet jag inte om jag kan hålla med om att det är enbart då man kan rida som du säger.
Att rida på en stång och kapson, enbart kapson, enbart tränsbett och enbart stång kräver lika mycket av ryttaren.

För mig handlar det bara om att hästen ska trivas med sitt bett, eller sitt bettlösa, vilket som och att ryttaren har en hand och sits som är harmonisk med hästen. ;)

Det harmoniska för mig sitter inte i bettet.

"Islandshäst"ridbyxor är det för övrigt vanligt att man har inom Akademisk Ridkonst också. Enligt mig bra mycket snyggare än vanliga ridbyxor och stövlar. :angel:

Spider84 skrev:
Det finns kapsoner med flerdelat järn (cykelkedja), delat järn och helt järn.
Har "alltid" funnits och lär alltid finnas. ;)

Fördelen med en cykelkedja är att den formar sig efter hästens nosrygg direkt och kan därför användas på flertalet olika hästar.

Men varför inte skinn som verkar mer skonsamt än järn (cykelkedja) tycker att det låter "barockt" hahaha...

Nej, svara henne inte :cool:

Min enda kommentar är att om man ska använda kapson så ska man väl sätta den rätt, inte uppe under ögonen på hästen.

Alltså man har ju klätt cykelkejan i skinn givetvis. Det är inte så att den orsakar skador eller är skarp så som du tänker det (utgår jag från).
Inom AR är det vanligt förekommande att man har cykelkedja eller ett fast järn klätt i skinn som kapson.

Att man enbart har läder som kapson är inte vanligt förekommande, men det händer.
Dock kräver det en häst som är väldigt känslig.
Och det är inte min. Hon kanske var en gång i tiden, men inte när jag fick henne iaf.

Lite kul med "barockt" :D
Det tog djurjouren, som jag var hos när jag läste det, en kvart att få mig att fatta det bara. *seg* :o
Även om jag nu inte tycker att AR faller under barockridning (för att vara petig).

Susan
Skämt eller allvar?

bobo
Det håller jag faktiskt med dig om (det med kapsonen). Den sitter för högt upp.
Den andra jag har som är dyrare och större sitter så långt ned det går utan att störa stången.

Dock var denna kapsonen jag har på bilden utformad för en liten arab på 135cm så den räckte inte helt till över nacken till mitt halvblod.
Fick bara för mig att jag skulle prova den på halvblodet en dag. ;)

Vadå tyckte du inte det var roligt att åka med i 100knyck mitt inne i Malmö och göra filbyten över 3 filer samtidigt och dra på i 180knyck på motovägen och göra ännu mer vansinnig filbyten med den gamla rishögen till bil? :angel:

Fast det var faktiskt ditt egna fel. :devil:
Men kul som fan var det.

Jag skulle vilja ställa en massa varför? :angel:
Varför lite framåtlutad i galoppen? Avlastning?
Varför så låga, täta händer?
Varför luta inåt?
Glömde hon höger bakben på skrittbilden?

Analysen får någon duktig ta hand om :D
Tycker hästen ser välmusklad ut å jag gillar uppfinningsrikedom :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Ursäkta det bibellånga inlägget, men jag känner att jag behöver beskriva det här i detalj för att undvika missförstånd. Var tidigare i...
Svar
14
· Visningar
2 263
Senast: havstomat
·
Utrustning här tänkte jag göra en tråd där vi samlar folk som gått från bomsadel till bomlöst och nåt RESLUTAT! vill gärna se bilder om...
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: Jayzon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama