B
BJÖRKIS
Kom idag att tänka på analyser, hur tillförlitliga är egentligen dessa? Vet ju att man bara kan bildar sig en uppfattning om fodrets innehåll med hjälp av analysen, och bygga en foderstat utifrån detta. Tänk om det skiljer en himla massa trots att skörden är tagen på samma åker under samma dag. Frågar därför att jag nu tycker att mina pållar har slutat bygga nya muskler, eller så har jag bara blivit nojjig. De gick över till att äta enbart hö för ett par veckor sedan, med bra värden. De hade tidigare en kvot på 7.2 och har idag en kvot på 6.2, funderar på om det inte kan vara det som gör skillnaden? De äter idag Hö, Vetekli, Betfor, Mineraler, Salt och Vitaminer, ska jag lägga till något proteinfodermedel för att höja upp kvoten till 7.2 igen? Typ Krafft Breed eller Protein, Breed är nog att föredra då en av pållarna är kräsen och Protein inte är särskilt smakligt. De tränas ganska hårt nu som de flesta kanske redan vet (galopp). De får tillräckligt med Mj så därför vill jag helst inte ha för mycket av det.
Mj-värdet på höet = 8.5 gr/kg foder
SmbRp-värdet = 53 gr/kg foder
Mj-värdet på höet = 8.5 gr/kg foder
SmbRp-värdet = 53 gr/kg foder