C
Circe
Citat ur tidningen:
"Trots att man analyserat höet så vet man ändå inte hur mycket näring det innehåller.
Nej kanske inte exakt på varenda strå, men man bildar sig ett humm om hur det ligger till.
Det beror på att höet förändras ju längre tid vi förvarar det. Vad jag har fått lära mig så kan hö som har legat en längre tid minska i vitaminerna. Inget annat.Har tyvärr ingen källa att skriva upp på det just nu.
Vi vet heller inte exakt hur hästens behov ser ut. Nej, men man kan alltid räkna ut ungefär vart det ligger, sedan så får man kolla på hästen om det ser ut att stämma och reglera därefter.
Därför kan en foderstat, om än aldrig så noga uträknad, inte spegla hästens verkliga näringsbehov. Så då kan vi bara skita i att analysera höt och räkna foderstater då och lämna allt åt slumpen *ironi*
Däremot vet en frisk häst ganska väl hur mycket den skall äta. Men hur får hästen då i sig det den behöver utan att bli överfodrad på allt det andra som höt inehåller?.
Den reglerar näringsintaget med hastigheten den äter på under den tidsintervall matpasset varar.
Hur kan hästen reglera näringsintaget, det är detta jag inte förstår. Visst om hästen äter X antl kg. men att reglera NÄRINGEN? I
dealet är att låta hästen få fri tillgång på stråfoder." Visst, om man har en häst som KAN göra det utan att bli smällfet och om man har ett bra hö.
Artikeln är 4 sidor lång, så detta är en liten del.