Analysen på hösilgaet, e inte så haj på det här

Hoppiz

Trådstartare
Hej! nu har jag fått analysen på hösilaget vi har i stallet. men är som sagt inte så himla haj på detta, så om någon snäll människa skulle kunna säga vad som tycks? :)

*TS % = 79
*MJ/kg = 8,6
*Smältbart råprotein/kg = 87
*Ca = 3,1
*P = 1,5
*Mg = 1

Sv: Analysen på hösilgaet, e inte så haj på det här

Det är ett hösilage som är väldigt torrt och har högt proteininnehåll.
Det passar utmärkt till avels- och unghästar, kanske lite onödigt mycket protein till ridhästar - men det gör egentligen inte så mycket.

Jag vet inte vad du har för häst, men generellt kan du täcka hela hästens näringsbehov med enbart detta hösilage! :bow: Möjligen behov av mineraltillskott, det har jag inte räknat på.

Tillägg till ameos utmärkta svar:

Har du en glups, lättfödd häst så kan du få problem dock, speciellt om du vill ha fri tillgång, då du har relativt högt MJ.

I övrigt ett väldigt trevligt foder förutom den höga TS-halten.

Vad har du för häst/ar? *nyfiken*

Är det INTE BRA med hög TS? Jag ser gärna att hösilaget är så torrt som möjligt. Vad har jag missat? :crazy:

Det där var för kort och avancerat för mig. :D Varför är det så? Hur påverkar det hästen?

Det där var för kort och avancerat för mig. :D Varför är det så? Hur påverkar det hästen?

När du har så hög TS då blir det mer som om du plastar in en höbal helt enkelt. I och med själva inplastningen skyddar du 'höbalen' mot väder och vind. Men du får inte den process i och med den syrefria miljön som du får i en bal med lägre TS.

I en bal med lägre TS får du en ensileringsprocess, med hjälp av mjölksyrabakterier. Mjölksyrabakterierna kräver dock en viss mängd vatten för att producera mjölksyra. Vilket gör att processen uteblir om grönmassan är för torr. När du får en process så får du en extra konsevering (förutom plasten alltså) med hjälp av mjölksyran, du får dessutom en pH-sänkning, vilket också konserverar.

Och meningen med silage är ju att 'konservera gräset'.

Dessutom, under processen som sker i en blötare bal, så förbrukas det syre som finns 'innanför plasten', och man får en syrefri miljö. I ett 'plastat hö' sker inte detta.

Dessutom så när det blir så torrt som det du har så blir själva grässtråna, iom att de är såpass torra, dessutom hårdare och mindre böjliga. Det ökar risken för att de inifrån ska sticka hål på plasten, synliga eller ej. Dessutom så om det ligger 'vassa' (allt är relativt) strån mot plasten, och du t ex rullar runt balen så du trycker plasten mot stråna, är risken större det ska gå hål.

Om/när det går hål, så eftersom du inte har någon process i balen, utan egentligen bara förpackat en höbal, så har du större risk för att det ska bli mögel och bakterier när luft kommer in i balen.

Som extra 'biverkning' så diverse microsvampar trivs bättre i torra balar, eftersom miljön där är bättre för dem än i blötare, mer konserverade balar.

Vill du ha ännu mer att läsa så:

Lite TS-info:

Citat:
Ensilage
Utveckling av tekniken att plastinpacka vallfoder har inneburit en markant ökning av ensilageutfodringen i Sverige. Plastinpackat ensilage är i de flesta fall ett utmärkt foder för hästar. Under ensileringen bildas organiska syror som mjölksyra och ättikssyra, pH-värdet sänks beroende på torrsubstanshalt (ts) till mellan 4 och 5 och syret förbrukas så att en näst intill syrefri miljö uppstår. Detta ger ett välkonserverat foder. Vissa bakterier kan dock växa även under syrefria förhållanden.

Exempelvis kan Clostridiebakterier finnas närvarande och föröka sig om det under skörden sker en inblandning av gödsel eller jord i grönmassan, eller om något dött däggdjur, som exempelvis mus eller hare, följer med fodret vid pressningen. Hästar är extremt känsliga för toxiner (gifter) som produceras av vissa Clostridiearter, och kan till exempel drabbas av botulism.

Även vissa mögelsvampar förmår utvecklas under relativt låg tillgång av syre. Ett sådant exempel är Penicillium roqueforti som kan producera ett flertal mykotoxiner (svampgifter), vilka i vissa fall även hittats i ensilage.

Det finns indikationer på att förekomsten av P. roqueforti i ensilage negativt kan påverka hälsan på nötkreatur. Någon sådan indikation beträffande hästar finns för närvarande inte.

Till skillnad från traditionellt ensilage från torn- eller plansilo, som har en ts-halt på under 40 % har plastinpackat ensilage större variation i torrsubstanshalten (30-70 %). Ju högre ts-halt desto svagare blir syrabildningen i ensilaget och desto högre blir pH-värdet. Vid ts-halter över 60% sker praktiskt taget ingen produktion av syror. Sådant foder kallas ibland, hösilage och kan liknas vid ett ofullständigt torkat hö som förvaras under relativt gastäta förhållanden.

Den största risken för försämring uppstår när balen öppnas och ensilaget kommer i kontakt med luftens syre. Ensilaget blir då en god tillväxtmiljö för ett stort antal mikroorganismer. Generellt gäller för plastinpackat ensilage att innehållet i en öppnad bal skall förbrukas inom 2-3 dagar. Om balen får ligga öppen under längre tid kan en snabb försämring ske på grund av tillväxt av bakterier och svampar. Det är därför viktigt att ett tillräckligt antal hästar utfordras samtidigt. Det krävs minst tio hästar för att konsumera en bal som innehåller cirka 400 kg vallfoder på 2-3 dagar. Om grovfoderstaten dessutom innehåller hö bör antalet hästar per bal vara ännu fler.

Under senare år har användningen av ensilage med hög torrsubstanshalt (TS) ökat. En anledning är att risken för klostridietillväxt och därmed risken för botulism minskar. Ensileringsprocessen hämmas dock kraftigt av höga TS-halter. Risken för spridning av andra bakterier, svampar och virus vid användning av bioavfall inom vallodling behöver därför undersökas.
Ett första försök har genomförts där hackad grönmassa ympades med patogena bakterier och svampar för att studera hur dessa överlevde under olika betingelser. Undersökta patogener var i detta sammanhang E coli, Campylobacter, Salmonella, Listeria, Clostridium, och termotoleranta mögelsvampar. Två olika torrsubstanshalter (40 och 60%) användes. Risken för överföring av resistensgener mellan mikroorganismer samt överlevnad av porcint parvovirus (smittar grisar) undersöktes också. Ensilering i 60 dagars var tillräckligt för att inaktivera de flesta patogena mikroorganismer oberoende av torrsubstans i det ingående materialet. Parvovirus, Clostridium, samt en av de termotoleranta svamparna överlevde även efter 60 dagar. Parvovirus överlevde i större utsträckning i det torrare ensilaget, men det var en kraftig reduktion i båda fallen. Den kemiska kvaliteten skiljde sig mellan de två ensilagen där det blötare ensilaget hade bättre kvalitet. Projektet fortsätter under 2002 med ett fältförsök där karakteriserad handelsgödsel, stallgödsel och rötrest från biogasprocess jämförs avseende ensilagets hygieniska kvalitet.

(KÄLLA: SVA)

Citat:
Man rekommenderar ett ensilage med lägst 40 % ts därför att risken för att ensilaget fryser samt risken för botulism är mycket liten.

(Källa: Slu, Christina Planck)

Citat:
Sammanfattningsvis ligger alltså enlämplig ts-halt för balensilage till häs-tar någonstans i intervallet 45 till 60procent.

(Källa: SLU.. Hela länken är läsvärd, dock ett .pdf dokument som kräver Acrobat Reader http://www2.slu.se/forskning/fakta/...f01/Jo01-15.pdf)

Jag har ett fullblod som behöver lite extra protein då han är under "uppbyggnad", han får 10 kg hösilage om dagen.

Håller han hullet bra på 10 kg, eller måste du ge kraftfoder? Du kan ju gärna öka till mer än 10 kg om du vill, du kan ju ge frå tillgång av det om du vill.

Och då har du 'rätt' MJ också, för typen av häst du har. Utmärkt =)

Jag har ett fullblod som behöver lite extra protein då han är under "uppbyggnad", han får 10 kg hösilage om dagen.

Då du har ett fullblod (de brukar vara mer elelr mindre svårfödda - jag antar att din också är det?) och som dessutom är under uppbyggnad (kanske en unghäst?) så passar detta hösilage alldeles utmärkt. Det har ganska högt energi och en hög kvot (dvs mycket protein i förhållande till energi).

TACK! :bow: Det var mycket nyttig läsning för mig och nu förstår jag vad du menar. Men om man nu har en hösilagebal som inte "råkat ut" för dessa saker som mögel och liknande - är bättre eller sämre för hästen att äta silage med så hög TS som möjligt?

TACK! :bow: Det var mycket nyttig läsning för mig och nu förstår jag vad du menar. Men om man nu har en hösilagebal som inte "råkat ut" för dessa saker som mögel och liknande - är bättre eller sämre för hästen att äta silage med så hög TS som möjligt?

Bra fråga, de flesta hästar är inte så förtjusta i det där väldigt torra. Vet inte riktigt varför, men oftast väljer de då hö istället. Men såvitt jag vet så OM du lyckas hålla det hygieniskt bra (kan ju vara svårt att veta dock, men om vi antar) så kan jag inte se att det skulle vara någon nackdel, borde bli som att äta fjolårsgräs eller det gräs de pillar i sig på slutet av säsongen typ?

(Finns ju btw studier som visar, iofs små studier men ändå, att ALLA hästarna i försöket föredrog att äta ordentligt blött silage, dvs ensilage, när de fick välja mellan det, två hösilage med olika TS samt hö..)

Skulle säga att det nog inte spelar någon roll men kan av egen erfarenhet från vårt hösilage från förra året som var väldigt torrt säga att väääldigt många balar var inte fräscha (brukar ett normalår kanske slänga 2-4 balar under en säsong, förra året var vi nog uppe i 10 stycken minst :crazy:), även om de till synes var hela. Och var de fräscha vid öppnandet blev de sämre betydligt snabbare än om de hade varit blötare.

Summa summarum, välj inte ett hösilage med högre ts än 65% om du har möjlighet då det är betydligt svårare att hålla fräscht, så varför chansa liksom? :)

Han verkar hålla hullet bra på 10 kg, (för han är det typ fri tillgång för det är precis så han äter upp det) han får även ca 2 kg halm och så får han 1 kg "salsa havrefri mix" samt mineraler.
Har gjort en foderstat på hippos nu så jag har ju fått lite riktlinjer att gå på. Sen får jag väl lägga till isåfall.

Varför halm? Byt hellre halmen mot silaget. Det gör inget rent kvotmässigt att ge halm, iom att du har hög kvot. Men det är bättre han äter silage istället, han får i sig mer MJ på det, nästan dubbelt så mycket/kg.

kl. om man har ett hösilage på 78% ts kan man då känna på lukten i en öppnad bal om det finns kadaver med? Har hört en del påstå att det luktar välldigt illa om det blir kadaver med nämligen, ngn som vet??

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 808
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 974
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 099
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka