Analysen har kommit, hjälp mig...

B

Black_Moon

Då jag suger på det här med analyser och foderstater så hoppas jag att ni kan hjälpa mig lite nu.
Analysen kom idag och jag såg ut så här :confused:

Torrsubstans 53%
Råprotein 123 /kg torrsubstans
Energi för nötkreatur 10.5 MJ/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 84 g/kg torrsubstans
Energi 10.4 MJ torrsubstans
--------------------------------------------------------
Smältbart råprotein 44 g/kg
Energi, foder 5,6 MJ/kg foder

Har skrivit av det exakt så som det stod på pappret..
Så, vad betyder det? Är det bra eller dåligt? :crazy:

Sv: Analysen har kommit, hjälp mig...

Det betyder att du har ett relativt blött hösilage med jättebra näringsinnehåll.
Du behöver inte ge något kraftfoder alls utan kan klara dig bra på att ge bara ensilage - så mycket som behövs för att hästen ska hålla ett bra hull. Med ett sånt här analysresultat behöver man inte sitta med miniräknaren... ;)

Har du ingen mineralanalys?
För det är mineralerna man behöver ha lite koll på om man bara ger av grovfodret.

Tror inte att det finns en mineralanalys.. Det var inte jag som skicka in analysen och det här pappret va det enda som satt på tavlan.
Men det känns ju bra att analysen inte va helt åt skogen :)

Stort tack!

hm, ett litet KL här då.

jag kan inget om analyser, och våran analys ser ut såhär:
TS 38%
smältbart protein 39 g/kg
MJ 4,1/kg
Kalcium 1,8 g/kg
Fosfor 1,0 g/kg
Magnesium 0,8 g/kg
Kalium 6,4 g/kg

Det här känns helt värdelöst!

Det är väldigt blött ensilage, inte riktigt idealiskt för hästar även om det inte är direkt farligt heller. Risken för botulism ökar litegrann med såpass låg ts-halt.
Det är inte alls värdelöst, med lite huvudräkning har då nånstans mellan 9-10 g protein/MJ och det är tillräckligt bra för avelsdjur och unghästar...
Det du måste komma ihåg är att du måste ge strax över 2 kg av detta för att det ska motsvara 1 kg hö - mellanskillnaden är vatten.

Det är väldigt blött ensilage, inte riktigt idealiskt för hästar även om det inte är direkt farligt heller. Risken för botulism ökar litegrann med såpass låg ts-halt.
Det är inte alls värdelöst, med lite huvudräkning har då nånstans mellan 9-10 g protein/MJ och det är tillräckligt bra för avelsdjur och unghästar...
Det du måste komma ihåg är att du måste ge strax över 2 kg av detta för att det ska motsvara 1 kg hö - mellanskillnaden är vatten.

Tack, nu känns det mycket bättre att utfodra med detta:bow::bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
1 024
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka