analysen är här!!

Ååå hörni - aha-upplevelse! Har nyligen blivit intresserad av detta med foder men ALDRIG fattat detta med att kvoten sänks när man ger mer av tex halm och vad detta egentligen gör med hela foderberäkningen.

Jippi - jag kanske kan förstå samband!!! (mitt i natten, skittrött. Tack Bukefalister, nu kan jag sova gott.)
 
Nä, du kallar mig fantatisk och saknar förmåga att tänka själv (bilda sekt!) :crazy: :mad: Då blir jag inte så glad.

Du får gärna påpeka att det är viktigt att även fodra med ögat och verkligen titta på sin häst, men tror faktiskt du kan påpeka det på ett snyggare sätt ;)

Till skillnad från dig skulle jag inte slänga på några kilo lucern om hästen inte såg fin ut på oanalyserat foder, jag skulle slänga in en analys. Inte minst för att jag tycker det är lika viktigt att hästen får sitt energi och proteinbehov tillgodosett som att mineralbehovet uppfylls. Det kan du knappast se på hästen eller fundera ut.

Sedan att fodra extra med halm och sen skita i kvoten.. Det tycker jag faktiskt låter som ren och skär okunskap. Visst kan det funka jättebra, om man har tur och ett bra grovfoder. Har man redan ett grovfoder med lågt protein är det allt annat än ett plus i kanten för hästen. Alla hästar är olika och behöver olika kvoter för att vara som finast.
Men alla behöver NÅN kvot! Ta reda på den och sträva efter den så har du gett hästen absolut bäst förutsättningar istället för att bara ge den "helt okej" förutsättningar.

/Veronica som inte tycker nån ska bilda puckoklubb om hon inte redan blivit kallad sektmedlem :crazy: :mad:
 
PS: var inte min mening att vara otrevlig, jag blir bara :devil: när du väljer ord så illa.
Jag är jättetrevlig annars, du skulle bara veta! :D :cool:
 
Jag skulle också välja att fodra till med lucern om en häst inte verkar ta sig på en i övrigt okej foderstat, men jag skulle göra det i andra hand. Jag väljer alltid analys i första hand, men går inte det av olika anledningar, så skulle jag byta ut hö mot lucern.

Och jag räknar med att min häst äter 3 kg halm, och jag går på att 1 kg halm innehåller 3-5 mj, vilket ger 9-15 MJ extra, dvs mj motsvarande 1,5 -2 kg hö eller havre, men inga proteiner. :crazy:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp