analysen är här!!

Ahi

Trådstartare
som så många andra har jag fått svar på hösilage analysen.. Har aldrig gjort något sådant för. Så jag skulle behöva inte så lite men mycket hjälp. Jag har ett vbl. som har svårt att hålla hullet uppe. Rider henne 6 dagar i veckan. Vill helst använda Hippos produkter till henne. Ger henne nu musli havre och betfor och mineraler.

Torrsubstans 63 %
smältbart protein foder 14g/kg foder
energi 5.9 MJ/foder

råprotein 57 g/kg torrsubstans
smältbart protein 22 g/kg torsubstans
energi 9.4 MJ / kg Torrssubstans


HJÄLP för jag förstår ingenting av detta
 
de tre siffrorna du ska tänka på är:

torrsubstansen 63%
här behöver du se till att din häst får i sig rätt antal kilo TS per 100 kg häst, din häst väger kanske ca 550 kg? så då behövs det 5,5 kg TS, dvs minst 7,5 kg av ditt hösilage.

Proteinet och energin
14 g proteiner och 5,9 MJ energi ger en kvot på 2,37. vilket är alldeles för lite..
med 8 kg hö är du uppe i 112 g proteiner och 47,2 Mj energi.

räknar man på din hästs vikt, ras och hennes arbete så har hon ett energibehov på 76.5 MJ.

då är det lämpligt att lägga till 3 kg hippo alfa..
då hamnar hon på en kvot på 6,7, vilket är lite över och det är bra om man har en häst som är svår att hålla i hullet.

så 8 kg av ditt hösilage och 3 kg hippo alfa är mitt förslag..

har du förresten några mineralvärden på din höanalys? isf kan jag ge dig tips om du kanske behöver några extra mineraler också :)
 
Oj vad mycket bra du skrivit!!! TAck så jättemycket. Tyvärr har jag inga siffror på mineraler för det hade de inte fixat. (var stallägarna som gjort den) så muslin ska jag inte ge av då tycker du? dum fråga komemr här: jag kan inte öka högivan? blir det för mycket av något annat då eller?
 
jo du kan öka högivan men då bör du även öka på kraftfodret lika mycket..
hur mkt hö hade du tänkt att ge? så kan jag ge dig passande mängd kraftfoder..

müslin innehåller mindre proteiner än vad alfan gör. så skulle du fodra med müslin så får du ge en väldigt stor giva och mindre hö.. så alfan är bättre.. om du inte vill lägga till ex, lusern då, men det är enklare att hålla sig till så få fodermedel som möjligt..
Alfan: 135 g proteiner och 10 Mj energi = kvot=13,5
Müslin: 80 g proteiner och 11 Mj energi = kvot=7,27
 
Nej jag vet inte jag hade kanske velat ge kanske 10 kg för att hon ska ha något att tugga på lite längre. Eftersom jag inte vet mineralvärden ska jag ge mineraler som förut då eller? ska nog göra som du sagt och fodra alfa. Vet att jag sa att jag helst vill använda hippo. Men om jag inte får tag på det då, vilken krafft produkt kan jag använda istället? sedan funderar jag på betfor är det helt fel att komplettera med?
 
Vad har din häst ätit förra säsongen och hur såg den ut då? Står den på halm som den äter av?

Ett förslag är 10 kg silage
1 kg Hippo Lucern
2 kg Hippo Alfa

MJ 87,5
Smrp/MJ 6,06

Verkar din häst behöva mer mat så höj Alfan med ett halvt kg.

Äter din häst halm så funkar tyvärr inte den här foderstaten.

mvh Jessica
 
förra säsongen fick hon 0.5 kg betfor, 1 1/2 kg havre, 1/2 kgmusli vitaminer och salt.Då hade jag inget analyserat hösilage. Och nej hon står inte på halm så det äter hon inget!Måste bara fråga är proteinvärdet riktigt dåligt på hösilaget?
 
jessica...
varför funkar inte foderstaten om hästen äter halm???
har jag missat nåt??? hehe :crazy:
 
Vi kan säga så här, sämre är nog svårt att få tag på :crazy:

säg inte det.. polarens mamma+vännina köpte oanalyserat förre året.. 7,2 MJ per kg foder och en kvot på 1,67.. dvs 12 g protein per kg foder.. uruselt.. men med lucern, soja, k-protein och vetekli så fick de ihop foderstaterna.. eller det var en annan tjej(hej hej på dig Fia) som gjorde foderstaterna åt deras hästar, jag gjorde åt kompisens ponny..

och i år.. köper de oanalyserat igen! :idea:
 
halm innehåller inget protein, men ca 3-4 MJ, så om den äter några kilo halm ökar ju energiintaget men INTE proteinintaget och kvoten sänks :(


Till trådskrivaren.
Jag lider med dig som fått tag på ett så dåligt grovfoder, speciellt som du har en svårfödd häst. Hoppas ändå det ska gå bra med förslagen du fått! Lycka till!
 
ok tack för hjälpen men hur ska jag göra med mineraler då? eftersom jag inte har någon analys på det?
 
Så du menar... Om jag har en häst med dåligt foder, ska jag inte låta henne stå på halm, för sjunker kvoten???

Alltså, sorry, men... jag tycker ni borde starta en KVOTSEKT...
Jag förstår vad du menar, men hur kan 2-3mj förstöra hästen? Jag förstår inte detta med den hysteriska kvot kontrollen. Tillslut stirrar man sig blind, och glömmer se hästen med ögat. Inte bara hull, utan hur den mår mentalt och hur pälsen känns, huden, ögon, slemhinnor, ja rubbet.
Jag menar absolut inget illa, jag bara tycker att detta med kvot hit o dit tar bort den hästkunskapen som alla bör ha som sysslar med hästar. Innan analyCan kom till världen, hur gjorde man då? Förr i tiden levde djuren på halm mer eller mindre. Kanske det är en bra riktlinje, vad vet jag.
 
ok tack för hjälpen men hur ska jag göra med mineraler då? eftersom jag inte har någon analys på det?

strunta i mineralerna så länge, eller köp en liten mineralkrubba att ha dem i så kan hästen äta när den känner för det.. om din häst inte vräker i sig mineraler dvs..
 
men puckoklubb...! Vem har sagt att man ska sluta titta på sin häst och på allmäntillståndet??! Å VEM har sagt att kvoten är hysteriskt viktig. Nu ska du inte vara oförskämd.

INGEN har sagt att 2-3 MJ extra "förstör" hästen som du uttrycker det. Kan folk välja sina ord...! *trött*
Däremot om hästen äter 3 kg halm per dygn får den i sig drygt 10 MJ extra och det blir skillnad på t.ex. 80 MJ och 480 Smrp (kvot på 6) eller 90 MJ och samma smrp för då blir kvoten 5.3. Där står då hästägaren som inte ens tänkt på att räkna med halmen och undrar vad fasen inte hästen håller sig fin i muskulaturen för :smirk:
Vadå förr levde djur på halm?? Vad pratar du för goja?

Möjligt att du inte menar nåt illa, men ibland får man väl välja sina ord!

/Veronica som brukar vara riktigt trevlig men minsann kan bli sur när välmening så gärna ska tolkas fel.
 
Tusen tack för alla råd!!!Och för att du stod ut med alla mina frågor.Tur att det finns såna som vill dela med sig av sina kunskaper
 
Ja det verkar ju som stallet jag står i har fått riktigt bottennapp på höet :cry: vilket inte var så skoj. stallägaren lever i tron att hösialget är bra pga att hästarna ser ut och må bra. Tack för lyckönskningen får se hur det går. Har väl fått en förklaring på varför min häst haft så svårt att sätta muskler
 
hohoho
Man måste vara TYDLIG här... hehe
Ingen har sagt NÅt om att inte se allmäntillståndet eller bara stirra sig blind på kvoter. Jag bara påpekar att man inte ska vara BLIND bara för att en kvot säger en sak... Inte oförskämd... men jag försöker vara tydlig... mer tydlig kan ej vara...
Äsch som jag sa, att jag bara tycker verkar vara kvotsekt varning... Många vettiga människor ser hela hästen. Men det finns faktiskt folk som INTE gör det och därför ville jag påpeka att man inte ska glömma bort att se på hästen...

Om min häst inte såg fin ut i muskler och hull osv, hade ingen analys... skulle jag ge mera grovfoder och plussa på 1-2kg lucern. tex. Det kan ju bero på andra saker... Jag skulle inte stå o klia mig i huvudet och ta en analys bara för att konstatera nåt jag redan vet.

Halm... man gav mkt halm förr... Jag har alltid fodrat med halm om hästen ej stått på halm... Bara som ett lite plus i kanten. Sen skiter jag i (ursäkta) om en kvot är för låg...
Kalla mig puckoklubben... Jag tror bara att du inte förstår vad jag menar. Men jag kallar inte dig pucko för det! :p
Tjolahopp
/CJ
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp