F

flipflop

Jag har aldrig haft anledning att själv göra analys, men nu har jag min häst uppstallad där det förvånar mig att det inte görs. Ingen är ett dugg intresserad, så vill jag ha analys får jag la göra det själv.. :crazy:
Hur gör man egentligen? Höet är inne.
Hur mycket ska skickas, och var?
Superglad för svar :)
 
du ska skicka det till en Hö analys..vet inte vart.
men du ska ta ut stora tussar i mitten utav ungefär 7 balar Hö..
och det ska inte vara för mycket strån"..utan mer blad och sådant..så att de riktigt ser, ta långt in i en bal/hösilage.
Det är väldigt viktigt att veta analysen på ett Hö, för att kunna göra en riktig foderstat till sin häst!
 
www.analycen.se
Där kan du beställa emballage för höanalys.
För protein, energi och mineraler går det på ca 600 kr.
Ta tussar med hö från olika balar, var försiktig så att du inte sliter ut höt från balarna, och lägg ner i den provpåse du får från analycen.se
 
Sv: Analys

Gör det på Hjortens lab istället. De är mycket billigare. Kostar 395:- med mineralanalys. Analycen tar ca 600:-.
www.hjortenslab.se
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: Analys

Nyx skrev:
www.analycen.se
Där kan du beställa emballage för höanalys.
För protein, energi och mineraler går det på ca 600 kr.
Ta tussar med hö från olika balar, var försiktig så att du inte sliter ut höt från balarna, och lägg ner i den provpåse du får från analycen.se


Hur lång tid tar det ungefär innan man får hem emballagen om man beställt dem från hemsidan?
 
Sv: Re: Analys

Ett par dagar, sist tog det 2 dagar efter att jag hade beställt tills provpåsarna kom.
 
Senast ändrad:
Sv: Analys

Man brukar rekommendera att man tar prover från ca 10 % av balarna. det får man naturligtvis anpassa till hur stort parti man har. Man öppnar balen och tar ett någonstans inne i balen. Man lurar lätt sig själv om man vill vara "prydlig" och inte öppna balarna i och med att man då får med de grövre stråna när man försöker rycka en näve, medan de fina bladen blir kvar i balen.
 
Sv: Analys

tack för alla svar..
Har beställt hem emballage..
Återkommer säkert med foderstatsfrågot.. :p
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
679
Senast: Myrten
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
963
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 947
Senast: Twirro
·
Juridik & Ekonomi Hur lång tid tar det innan den post man skickat till FK är registrerad som mottagen hos FK? FK vill ha mitt samtycke till en grej och...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp