Bugaboo

Trådstartare
Kan man ta hö som är från två olika skördar och sedan blanda detta till ett prov som man skickar in för analys. Kan man då få ett medelvärde eller är det ett helt värdelöst analyssvar? :confused:

Sv: Analys

Om du ska blanda de olika partierna sedan också så är det ju okej att göra så. Ska du ge ett parti färdigt först och sedan det andra så är det ingen ide att göra så för då vet du ju ändå inte vad du ger.

Att blanda hö från två olika skördar är ingenting som jag skulle rekommendera. För det första är det svårt att få ett representativt prov. Den största nackdelen är dock att du i förväg måste bestämma hur mycket av varje skörd du ska blanda och denna blandning kanske inte alls är optimal. Tar du analys på varje skörd för sig så kan du göra en blandning som är optimal. Du kanske t.ex. måste ta 60% av det ena höet och 40% av det andra för att täcka hästens proteinbehov eller få en bra Ca : P-kvot. Detta vet du inte förrän du har analyserat båda hösorterna.

jag skulle inte heller blanda eftersom du då inte vet vilket hö som har vilket värde, men som ovan sagts du kanske ska blanda de båda hö:na och ge från båda skördarna samtidigt? Om du inte tänkte göra det utan först ge slut på det ändre höet och sedan ge det senare så kommer inte svaret på hö:en blandat ge dig något.

Jag skulle inte göra så, om det inte rör sig som två närliggande ängar som skördats på ungefär samma tidpunkt. Men även då kan det rent teoretisk vara stora skillnader.

Det kanske t.om är tre skördar som ligger på skullen. Stallägaren har tagit prov lite här och där för analys. Jag har ingen aning om höt kommer från samma gärde vet bara att en del är skördat vid midsommar och en del senare. Och det ligger "blandat" på skullen så det är svårt att bara ta ner antingen eller. Men jag hade detta på känn så det är väl bara att fodra på i blindo.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar