Analys var? hur? skicka med post?

mumrikan

Trådstartare
Nån här kläckte den goda idén :idea: att jag kan skicka lite foderprover till Sverige för att få fodret analyserat och göra en bra foderstat. Har en kompis som åker snart och kan ta med sig ett kuvert, men hur gör jag sen?

Finns det nånstans man kan skicka det och sen få svaret via email?

Hur stor mängd behöver de ha?

Ska jag skicka in hö, alfa, halm, men också havre? Vet ju inte hur olika värden de har här på andra sidan jorden.

Är det dyrt? Tror ni man kan betala via internet?

Har en kompis på Ultuna lantbruksuniversitet, kan de göra där kanske? Jag vet ju inte ens hur man gör när man analyserar. :o

Sv: Analys var? hur? skicka med post?

Är "långtbortistan" långtbortom EU så kan det bli både dyrt och straffbart att ta med biologiskt material av okänt innehåll. Fördelen är att tullen kanske skickar det för analys för att se om det är cannabis.

Jordbrukslab finns över hela världen och arbetskraften är billigare på många håll.

Är "långtbortistan" långtbortom EU så kan det bli både dyrt och straffbart att ta med biologiskt material av okänt innehåll. Fördelen är att tullen kanske skickar det för analys för att se om det är cannabis.

Jordbrukslab finns över hela världen och arbetskraften är billigare på många håll.

Jo det är förstås sant, hade tänkt skicka det med en kompis i ett kuvert som såg ut som en brev, men det är ju kanske inte så schysst om hon skulle bli fast för smuggling :o . Det folk tar med sig härifrån Sydamerika är ju coca-blad och det ser ju inte direkt ut som hö, inte cannabis heller, men men.

Jag har frågat runt om lab för analys, men ingen har någonsin hört talas om det, måste kanske hitta en agronom eller nåt sånt för att veta var jag vänder mig. Att arbetskraften är billig här är helt sant (lät sy upp en snygg ridväst för 20 kronor!) men utrustning finns inte lika mycket (veterinären har letat länge efter nånstans där det finns ett mikroskop hon kan låna, men ingen av hennes kolleger har)

Vad behöver man för att göra analys?

Är det kanske bara nån vätska man blandar och sen läser av i en tabell, eller är det en avancerad maskin?

Så enkelt att jag kan göra det efter 10 p biokemi för hundra år sen, eller så avancerat att det bara finns i "rika världen"?

TS kör vi med mikrovågsugn och våg själva, resten har jag inte funderat på...

TS kör vi med mikrovågsugn och våg själva, resten har jag inte funderat på...

Det jag var mest intresserad var energi och protein eftersom jag har räknat ut olika foderstater med olika siffror och det skiljer så så mycket. Kalcium och fosfor vore också bra då jag tror att hästarna får i sig för lite kalcium.

Men det kan ju vara kul att testa TS också. Hur gör du då?

Men det kan ju vara kul att testa TS också. Hur gör du då?

Finns beskrivet på flera ställen, bland annat:

http://www.freefarm.se/djur/ensilage.htm

Vi kör en vanlig analys i samband med skörd och korrigerar sedan alla värden utgående från TS som vi själva mäter med denna metod. Svårt att få vettiga TS-värden eftersom vi tar proverna någon eller några timmar innan plastning. Däremot får vi bra statistik vid provtagningen eftersom vi går diagonaler äver vallen och plockar tussar som vi sedan blandar.

Liknande trådar

E
Foder & Strö Jag vet att man inte kan säkerställa en god foderstat utan analys, men jag kommer troligen inte att kunna analysera mer än höet, eller...
Svar
12
· Visningar
1 340
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka