analys utan ca/P/mg värden?

Evergreen

Trådstartare
hur långt kommer man på en analys(hösilage) där det inte finns någon information om ca/p/mg? går det öht att räkna ut någon foderstat utan de värdena?

Sv: analys utan ca/P/mg värden?

Kryptisk frågeställning...
Det du vet med en uträknad foderstat är hur bra du täcker behovet av energi och proteiner medan du inte har en aning om hur mineraltillförseln ser ut.

Varför inte komplettera med en mineralanalys?

Jag köpte för flera år sedan hö från kalkrika Öland och det fanns energi/protein-analys på det men inga mineraler. Först tänkte jag att "på kalkrika Öland lär det väl vara högt Ca-värde", men jag gjorde ändå en kompletterande analys av mineralerna. Och tur var väl det för det var ett relativt lågt Ca-innehåll och ungefär lika högt P-innehåll.... Dvs där var mineraltillförseln väldigt viktig.

jag tycker inte att frågeställningen var ett dugg kryptisk utan rätt enkel ;) med ett enkelt svar.

som jag misstänkte då, förstår inte varför något företag över huvud taget kan göra en "hästanalys" utan ca/p värden! hur tänker de då?

nu får vi väl göra en till analys hos ett annat labb.

har du själv lämnat in provet på något lab så kanske du kan ringa och be dem göra en kompletterande analys av mineralerna också. Så har jag gjort nån gång, när labbet hade missförstått mig.
Annars - du vet väl att du kan lämna in provet på lantmännen, de analyserar själva i sitt eget lab i "den stora grannstaden" ...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
632
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka