Analys på höt = Katastrol!!!

Sv: Analys på höt = Katastrol!!!

marti130 skrev:
Om man jämför Krafft protein 360 kr/30 kg = 12 kr/kg med t.ex Lucern hackat strå 100 kr/20 kg = 5 kr/kg så blir det egentligen inte så mycket dyrare per kg protein... 1 kg Krafft protein ger 330 smrp, 1 kg lucern ger ca 100 smrp, alltså 3 kg lucern eller ett kg Krafft protein... Sen kan man ju se det så att det alltid är bättre att ge mer grovfoder.
//marti

Föredrar att ge Kraft Lucern hack, just för att få upp mängden grovfoder. Har en halvblodsdam som väger cirka 625 kg... Hon behöver minst 8 kg grovfoder per dag. Behöver dock tänkta på att det inte blir för mycket energimängd eftersom damen är konvalecent och ska börja skrittas i september. Uppe i lätt arbete är vi nog inte förräns i december.

Prismässigt kommer min foderstat att ligga på cirka 600 kr/mån inkl hö och kraftfoder (inkl proteintillägg) när hon är uppe i nivån för "lätt arbete". Mycket tack vare att höt kostade 1 kr/kg. Förra året betalade jag 2,25 kr/kg och det var inte bra det heller...

/Lizzie - som är väldigt glad åt sig eget hemmasnickrade "foderstatsberäkningsprogram" i excel... :angel:

ang skrev:
Nåt som jag funderat på är hur duktiga vi alla är på att ta provet som de analyserar. Hur många använder hö-borr och hur många får fram ett för partiet representativt prov?

Jag plockade isär flera balar spridda ur partiet och tog prover. Förhoppningsvis ska det vara representativt för höpartiet.

/Lizzie

Förra året hade vi 10,9 g smrp, och grannstallet hade 10,0... :crazy:

På analysrappoertrna stod t.o.m att de hade kontrollkört provet en extra gång, och att det faktiskt stämde. I vårt stall hade vi som tur var ett bra hösilage att komplettera med, men i grannstallet gick det åt mängder av lucern och soja. (För dem som räknade, alltså... :smirk: )

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar